Jump to content

W211 strømtyv


HansB
 Share

Recommended Posts

Nylig kjøpt en e200cdi 07 modell. Ser ut som det er en strømtyv i bilen. Når jeg kjøpte bilen så sto det et Varta (org mercedes) batteri i bilen, dette var visstnok gammelt og hadde vært utladet tidligere i følge forrige eier. Batteriet holdt to dager etter kjøp, så var det flatt den tredje morgenen når jeg skulle starte opp. Kjøpte ett nytt Sønnak Powerline SA1000 batteri, også 100 Ah slik som det gamle, men med bedre kaldstartstrøm på 900 A. Dette er ikke et AGM batteri.

 

Følger med daglig hver morgen og ettermiddag, på voltmeter avlesningen i instrumentet. Det virker som om bilen bruker strøm med lysbryteren satt i 0, mens med lysbryteren satt i Auto så holder det lengre/det holder på strømmen. Ok greit nok, da er det vel bare å ha bryteren i Auto skulle en tro, men jeg stoler ikke helt på det heller. For det hender av og til når jeg parkerer bilen med bryteren i Auto så varsler bilen at lysene er på (og det er dem) når jeg åpner døren og har tatt ut nøkkel og er klar til å låse. Det har også hendt at jeg har rukket å fått låst bilen med bryteren i Auto, og alt ser greit ut, men så etter et par minutter så er plutselig park lysene på (samt bak lysene) 🤨

 

Mitt beste "triks" så langt ser ut som å parkere bilen med bryteren i 0, stenge av motor, åpne dør og gå ut, for deretter å sette bryteren i Auto. Ingen lys kommer på da. Og det virker for øvrig som om bilen ellers ikke bruker noe strøm da. Hatt bilen på verksted (ikke merke verksted), og vært prøvd feilsøket men ser ut som dette er biler som er litt vriene å feilsøke på etter strømtyv? Var en del feilkoder ifbm det flate batteriet, dette ble slettet og bilen holdt på strømmen de første dagene etter verksteds besøk, men nå har feilen for alvor kommet tilbake.

Kan man feilsøke på disse bilene slik man gjorde i "gamle" dager? Ta ut en og en sikring og måle på batteri med multimeter? Er vel ikke så lett på "moderne" bil? Hva gjør jeg? Er dette merke verksted mat?

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt ja, har tenkt på det, men er det virkelig så enkelt som at det bare er lysbryteren i seg selv? Kan ikke være noe annet ifbm den?

Vet du hvor sikringen til bryteren er, og hvilket nummer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hverken hørt om lysbryteren som en vanlig feilkilde eller opplevd det selv, men hadde lignende problemer da kombihendelen begynte å skrante på min - da kunne høyre blinklys komme på når jeg blinket til venstre, og vindusviskerne leve sitt eget liv uavhengig av posisjonen bryteren var i.

 

Usikker på hvilken sikring du må teste med i ditt tilfelle, men det er en ekstra sikringsboks bakom panelet på siden av dashbordet (på førersiden). Her finner du vel også listen over hvilke sikringer som dekker hva, hvis jeg husker rett..

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding.

Etter litt søk på google så ser det ut som at sikringen for lysbryteren sitter i boksen under panseret, selv om det for meg hadde vært mer logisk å ha den bakom panelet på førersiden, som du sier.

Er enten sikring nr 52 eller 64 i boksen under panseret.

Kilder:

https://fuse-box.info/mercedes-benz/mercedes-benz-e-class-w211-2003-2009-fuses-and-relay

https://www.mercedesmedic.com/fuses-w211-2003-2008-e-class/

 

Får prøve å måle med multimeteret på jobb i løpet av kommende uke og se om jeg kommer fram til om der er strømtrekk. Tilbakemelding kommer etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ikke hatt tid/mulighet for måling enda på dette problemet, så tilbakemeldingen lar vente på seg, men det kommer. Men jeg fikk ganske kjapt bekreftet, etter jeg startet tråden, at bilen ikke trekker strøm når jeg bruker lysbryteren på den måten jeg beskriver i siste del i førstepost.

Kort tid etter førstepost sto bilen parkert i fem dager i 8 minus og det var fortsatt godt med strøm på batteriet. Det har heller ikke vært behov for lading etter batteriet ble kjøpt. Sjekker jevnlig på voltmeter avlesningen i instrumentet, kjekt med den muligheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Posted (edited)

Kort fortalt: Da er dette problemet endelig løst. Det var som du sa @Sven Håkon , den gamle lysbryteren var synderen. Så enkelt var det faktisk.

 

Det lange svaret er: Det funket i månedsvis helt ok å bruke den gamle lysbryteren på den måten som jeg beskrev i siste del i førstepost. Men nylig, for to-tre uker siden så begynte bilen å tulle mye. Med bryteren i Auto så kunne parklys og baklys begynne å blinke av seg selv (akkurat som om det satt noen i bilen å vridde på og av på lysbryteren hele tiden). Ved en annen anledning var alt tilsynelatende helt fint, men når jeg så ut av soveroms vinduet før jeg skulle ta kveld var plutselig park samt baklys på...

Å ha bryteren stående i 0 var jo heller ikke helt gunstig, for da trakk jo bilen strøm (selv om alt av lys da var av).

 

Så det var på høy tid å ta affære, jeg prøvde først å måle med multimeteret på batteriet (seriekoble mellom minuspol på batteri og minus polsko), for å så nappe ut sikring nr 52 og 64. Målingen fikk jeg ikke noe klart svar fra, men jeg kan bekrefte at sikring nr 64 i sikringsboksen under panseret er den som går til lysbryteren. 

Jeg tok likevel sjansen og bestilte en brukt lysbryter fra en større bilopphugger på Vestlandet og fikk denne sent hjem til Nordland. Fra en bil med 114k på telleren, visstnok (min har kjørt 200k). Den "nye" bryteren er tightere, den gamle hadde litt slakk i seg.

Kjapp jobb å skifte bryteren, tok av tre listen over bryteren og sikringspanelet på siden av dashbordet. Selve bryteren holdes fast av én liten skrue som blir synlig når tre listen er fjernet. Når skruen er ute så er det "bare" å lirke bryteren ut og ta av kontakten bak, for så å montere den nye inn igjen.

Edited by HansB
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...