Jump to content

W124 lav driftstemp og ujevn motorgange

HåvardR
 Share

Recommended Posts

Eg har akkurat kjøpt meg ein 230e gått 242000km, 88mod med m102 motor og oppdaga på turen heim at driftstemp låg på grovt 40-60 grader ifølge instrumentpanelet. I motbakke der den måtte jobbe litt økte temp til nærmare 80 og sank igjen når det roa seg.

Er det termostaten som er synderen? Akkurat samme symptomer som nyere cdi motorene har når termostat er gåen.

Bilen har og ujevn tomgang, motoren rister og det virker som den vipper på kanten til å ville kveles. Dette er p varm motor, men selger sa den er lik på kald, ein må gi litt gass ved oppstart elles kveles den.

Ved hardt gasspådrag oppleves den og "hakkete" i aks.

Kor starter ein feilsøking? Forrige eiger bytta rotor og fordelerlokk uten endring.

Temp er mest sannsynlig så enkelt som å bytte temostat, superenkel jobb på disse. Bare vær obs om det er plastlokk over termostat, da må ikke boltene skrues for hardt til.. 

ang fusking så er det sikkert mange feilkilder, men opplevd lignende symptomer pga dårlige tennkabler. 
overspenningsrele' er kjent, likeså falskluftlekkasje i vakum system/innsug. 

Takk for det!
Eg regna med det er termostaten siden symptoma stemmer godt med nyare CDI motorene når dei har defekt termostat, har bestilt inn ny som eg venter på. Dagen etter eg henta bilen og skulle starte den så begynte det å lekke kjølevæske fra vannpumpa i tillegg til ein forferdelig lyd fra pumpa så da blir det å ta den og flushe systemet i same operasjon.

Ang fuskinga så får eg starte litt meir systematisk når den er oppe og går igjen. Eg har bestilt nye tennplugger etter MB sine specs i servicehefte så då får eg sjekke tennkablene og begynne å leite etter falskluft tenker eg og sjekke OVP.