Jan S Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 Brakk rørfeste radiator-ut-til-tank når jeg skulle skifte slange. Rørfeste ser tynt og slitt ut, som tynt "knekkebrød" 😱 Må nå ut med radiator og hele sullamitten, ergelig. - Hva kan gjøres her? Rengjøre og sveise på nytt rør? - Hvem gjør slikt, i Oslo-området? - Noen andre ting jeg bør gjøre når radiator først er ute? Lekkasje-/trykktest? Kanskje like greit at dette skjer nå, under kontrollerte forhold. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 Ta en tlf til RADIATORSERVICE AS, OSLO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted November 16, 2021 Author Share Posted November 16, 2021 Takk for den! 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted November 23, 2021 Author Share Posted November 23, 2021 Rehabilitert radiator ankommer om ca. 2 uker (nytt register, 8 mm rør loddet på, lakkert, trykktestet) - blir bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted November 24, 2021 Author Share Posted November 24, 2021 MEN, pluggene i oljeslangene fra girkasse til radiator falt ut over natt og en god del ATF rant ut. Griseri! Regner med det bare er å fylle på, litt om gangen og ikke for mye. Estimerer at rundt 1 liter rant ut ...... filter- og oljeskift krever rundt 7.9 liter, dvs. bare en liten del havnet på garasjegulvet. Spesiell ATF til disse gamle bilene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted November 24, 2021 Share Posted November 24, 2021 Helt normal rød ATF med MB spec er fint. Start opp og etterfyll som normalt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted November 28, 2021 Author Share Posted November 28, 2021 Flott, Stian du sier MB spec. .... er litt usikker på hva jeg faktisk har 🥶 Min motor er 100.985 (6.9) og skal egentlig ha en 722.003 3WB 050 "reinforced". Er usikker på om jeg faktisk har denne siden bilen er opprinnelig en 450 SE med motor 117.983. Passer andre girkasser på 6.9-motoren? Kan det være at jeg har girkassen som satt originalt i bilen? Er det enkelt å sjekke dette ved å finne et nummer på girkassen? Men uansett - sjekket litt rundt på nett osv. Kan se ut som at alle girkassene 722.00x har MB spec 236.2. Fint om noen kunne bekrefte dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GJB Posted November 29, 2021 Share Posted November 29, 2021 https://bevo.mercedes-benz.com/bevolistenmain.php?&navigation_path=oilfinder&language_id=1 søk litt her.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted November 30, 2021 Author Share Posted November 30, 2021 Har søkt der, men finner ikke min bil (1977 W116 6.9 USA) og girkasse som antagelig er en 722.03 reinforced. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted December 1, 2021 Share Posted December 1, 2021 (edited) Nytt bilde fra tabellbok 1976: Her står det ganske enkelt ATF-olje på alle typer girkasser. Jeg har brukt Dexron III på mine girkasser de siste 25 år (mineralolje). I instruksjonsboken til min 280E står det bare Dexron. Edited December 1, 2021 by Harald Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted December 2, 2021 Author Share Posted December 2, 2021 Fantastisk, Harald - du har jo det ultimate oppslagsverket! Jeg finner også samme informasjon - det står bare "ATF-olje" Interessant at MB spec er 236.4 som jeg ikke finner data på. Antagelig erstattet med ny spec. Kommer til å dra opp til Autotrio og kjøpe der, de vet nok råd. Interessant å se at bilen opprinnelig hadde 722.004 girkasse (USA 116.032) mens ettermontert motor skal ha 722.003 (116.036) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.