Jump to content

Termostathus, ødelagte gjenger for bolt

Jan S
 Share

Recommended Posts

Motor er 1977 M100 6.9 USA (450 SEL)

Skulle skifte termostat og noen slanger på kjølesystemet i dag.

Problem er: gjengene til en av de fire boltene i termostathuset er ødelagt (se bilde gammel termostat, bolt øverst til venstre). Tidligere eier har tettet gjengene med en elastisk masse (antagelig silicon?) og benyttet en skrue, ikke original bolt. Dette var tett før demontasje.

Spørsmålet er hva gjør jeg nå?

-- legge litt pakningssilikon på hele flaten og litt inn på tetningsring? Fortsette med skruen, og stramme godt de tre andre boltene?

-- Legge i et annet stoff som er kraftigere enn silikon? Kjemisk metall får jeg antagelig aldri demontert igjen.

Noen tips?

Termostat hus.jpg

Jeg har foreløpig ikke fjernet silikonen i de gamle gjengene. Ser derfor ikke tilstanden til gjengene, men kan se ut som de har forstørret hullet, av en eller annen grunn. Vet sannelig ikke hva de har gjort der.

Derfor vanskelig å si om helicoil er mulig, og/eller om der er plass til å skru i en bolt (for å lage gjenger i den).

Vurderer å snakke med et mekanisk verksted, for å sette inn en gjengeinnsats og f.eks. gå ned en boltstørrelse.

... her dukker det opp flere utfordringer - ikke bare ødelagte gjenger 😬

Lokket på termostathuset er sterkt korrodert. Må nok rengjøre godt og kanskje bruke JB Weld for å jevne ut pitting. OG, legge på pakningssilikon mellom gummi-tetningsring og leppa på lokket. Hva tror dere?

Ny termostat hadde to tetningsringer, må nok bruke den tynneste (den andre gjør at lokket ikke lukkes, passer kanskje til en annen type bil?).

Returrøret er også sterkt korrodert. Der sitter en slange. Må nok fjerne mest mulig og kanskje forsegle med noe ala Miracle Paint (https://www.tptools.com/Bill-Hirsch-Miracle-Paint-Quarts,9366.html)

Noen tips til rengjøring av aluminium? Har lest syre bidrar til å fjerne korrosjon? Noen gode erfaringer?

20211113_161638.jpg

20211113_161818.jpg

20211113_135205.jpg

12 hours ago, Jan S said:

Strålende, Will!

Fant denne, og den bør matche: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/kuehlwasserregler-a-1002000615/630334525-223-8865

Jeg har delenummer til lokket og huset, hver for seg, men det har et annet nummer når det selges sammen. Hvordan fant du dette nummeret?

Denne er nå min 😀 Bør være her innen en uke.

Takk for tipset, Will!