Jump to content

Mellomakselforing S211

haraldaa
 Share

Recommended Posts

Kan det se ut ala dette? Det er en 211.006, hva er chassinummer på din, seks første siffer? For å være sikker på at det er riktig bil.

Mellomaksel på tegning er nesten kliss lik min W116 fra 1975. Gjorde jobben med foring, lager, hardyskiver i sommer.

Det er ikke en vanskelig jobb å skifte foring. Tar litt tid, fordi begge akslinger og oppheng må ut.

Ville skiftet lager når du først gjør jobben. Sjekk også hardy-skiver.

Kardang.png

Bildet jeg la ved er også gyldig for din 211.206.

Når du først gjør denne jobben ville jeg også skiftet lager og gummimansjett (koster ikke mye) og sjekket begge hardyskiver. Og evt. andre ting rundt der når du først har alt oppe.

Her er noen tips (ikke komplett skritt-for-skritt):

- heve bilen rundt 30 cm gjør det mye lettere å jobbe under der. Viktig å sikre bilen godt - sikkerhet betyr alt!

- Bilen har sikkert noen plater som må av, og kanskje må du løsne litt på eksosanlegg for å komme til. Her må du vurdere hva som er nødvendig. Som sagt kjenner jeg ikke undersiden på din bil.

- Dersom begge hardyskiver er ok, tror jeg du bare trenger å ta ut bakre del av aksling

- VIKTIG! Husk at de to mellomakslingene må settes sammen nøyaktig slik de er i dag (i forhold til hverandre), ellers vil du få ubalanse i mellomaksling. Det vil si at "tennene" på de to akslingene må settes sammen slik de er i dag. Du kan markere de to akslingene med f.eks. hvit tusj/maling/o.l. Jeg ville også markert der bakre mellomaksling går inn på hardyskiven, slik at det også blir likt som i dag. Alt dette FØR du tar ut aksling. 

- Prøver å se for meg hvordan dette gjøres på din bil ..... du må nok løsne oppheng/foringen fra undersiden, derretter løsne de tre boltene som forbinder bakre del av aksling med bakre hardy-skive, slik at du kan skyve bakre aksling litt frem for å frigjøre akslingen fra hardyskive.

- Dra bakre del av aksling ut bakover, med oppheng/foring

- Sett aksling i en skrustikke (se bilde fra min aksling)

- Foring og lager dras av aksling

- Nytt lager presses inn i foring ved hjelp av gammelt lager og skrustikke

- nytt lager med foring slås inn på aksling ved hjelp av et rør med riktig dimensjon (rør skal berøre indre del av lager)

- Aksling med lager og foring monteres og "tennene" må være riktig (ref. markeringen)

- Feste aksling til hardy-skive iht. markering, deretter feste oppheng 

Alt rengjøres og smøres opp på nytt med fett underveis.

Kan ikke se fra bildet hvordan de to akslingene "henger" sammen - om bakre del glir inn i den forrerste akslingen uten noen form for strammemutter (min aksling hadde strammemutter, se bilde og mutter midt i bilde).

Som sagt ikke en vanskelig jobb men tar litt tid. Og viktig å montere alt riktig for å unngå ubalanse i aksling og f.eks. skeivt lager.

Fant også denne link: https://www.youtube.com/watch?v=2Kdy73M0SCE&ab_channel=CarD.Ologist

20210523_141406.jpg

20210520_220141.jpg