Classic Posted February 22 Author Share Posted February 22 Polering av trepaneler i midtkonsoll og påbegynnelse av ny retrofit I forbindelse med påbegynnelse av neste retrofit-prosjekt, benyttet jeg muligheten til å ta treverket i midtkonsollen en grundig runde for å rydde vekk "vaskeriper". Av erfaring vet jeg dette gjør en stor del for inntrykket av interiøret i bilen Først med grovt poleringsmiddel og ullpute (god cut). Deretter en runde med skumpute og fint poleringsmiddel. Deretter Swissvax wood polish som siste finish og beskyttelse. Før: Etter: Før: Etter: Girspak fikk en runde skinnrens. Andre komponenter fikk også en rens da det var demontert. Den litte biten med treverk på girkulen fikk håndpolering. Donorpanelet med knapper måtte få en modifisering for å passe, og fikk noen knapper montert fra det gamle panelet. Her er panelet montert igjen med én ny funksjon, noen som spotter hvilken? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted February 22 Share Posted February 22 Veldig flott! Syns det treverket er veldig pent og det gjor seg med polering. Motivasjonen øker til å få gjort det samme i min! Blir spennende å sjå resultatet når gardina er montert 😁 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classic Posted February 24 Author Share Posted February 24 On 2/22/2022 at 12:45 PM, HåvardR said: Veldig flott! Syns det treverket er veldig pent og det gjor seg med polering. Motivasjonen øker til å få gjort det samme i min! Blir spennende å sjå resultatet når gardina er montert 😁 Takker for det mister Det er bare å hive seg på. Birds eye er ikke feil det heller. Foresten, i dag monterte jeg elektrisk innfellbare sidespeil. Fikk tak i to donorspeil fra en sort bil, og modifiserte disse slik at de passet sølvpilen.. Må bare aktivere det hele i Star hos BOS. Merker at jeg snart bør skaffe meg skikkelig diagnoseutstyr selv. Oppdatering kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted February 24 Share Posted February 24 40 minutes ago, Classic said: Takker for det mister Det er bare å hive seg på. Birds eye er ikke feil det heller. Foresten, i dag monterte jeg elektrisk innfellbare sidespeil. Fikk tak i to donorspeil fra en sort bil, og modifiserte disse slik at de passet sølvpilen.. Må bare aktivere det hele i Star hos BOS. Merker at jeg snart bør skaffe meg skikkelig diagnoseutstyr selv. Oppdatering kommer. Eg må hive meg rundt ja. Har fått montert siste rest i 124en som mangla for at den no er vanntett så den kan få stå litt ute. Ser veldig fram til oppdatering på speila, har sett på det samme sjølv. Går det ann å flytte over speilkåpene fra din bil på dei nye speila så du slipper å lakke om dei svarte? Fant ingen god info om det på facelift når eg søkte litt på det for ei stund tilbake. Star kan anbefales ja. Veldig kjekt verktøy! 😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classic Posted February 24 Author Share Posted February 24 (edited) 46 minutes ago, HåvardR said: Eg må hive meg rundt ja. Har fått montert siste rest i 124en som mangla for at den no er vanntett så den kan få stå litt ute. Ser veldig fram til oppdatering på speila, har sett på det samme sjølv. Går det ann å flytte over speilkåpene fra din bil på dei nye speila så du slipper å lakke om dei svarte? Fant ingen god info om det på facelift når eg søkte litt på det for ei stund tilbake. Star kan anbefales ja. Veldig kjekt verktøy! 😀 Viktig å få de gamle på stell også. Speilkåpene ble flyttet over, men den lakkerte biten som er på selve "speilstammen" måtte jeg lakkere. Det er en såpass liten bit at det blir pent hvis du pusser ned og lakker med sprayboks. Jeg oppdaget heldigvis et ledningsbrudd i det ene speilet før jeg montere det sammen. La opp nye ledninger til blinklyset (veldig sjør kontakt). Det er viktig å se grundig over delene man kjøper hos bilopphuggere. Bryterpanelet til speilene er også bestilt på nytt fra en norsk hugger, fordi den jeg fikk fra eBay var speilvendt (tydeligvis til en høyrerattet bil). Tror det er viktig at antall ledninger er riktig for at det skal fungere, etter hva jeg har lest så er det 9+2 ledninger som er riktig til en bil med oppvarmede, justerbare og nedblendbare speil. Er det flere kabler er det memory osv. også. Dette fungerer nok ikke før jeg får aktivert det i Star, men har en avtale med BOS i forbindelse med aktivering av gardinen når jeg får ledningsnettet jeg har bestilt gjennom de, i tillegg til en B-service og girkasseoljeskift på A-klassen. Da er det mulig å forhandle seg til litt ekstra. Edited February 24 by Classic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted February 25 Share Posted February 25 Blir spennande å få oppdatering med bilder på dette! Skulle optimalt sett fått dekselet fra speilstammen over og, kanskje eg skulle kjøpt eit speil og demontert. Burde vel i teorien være mulig. God info rundt antall ledninger! Eg regner med at speil med memory vil fungere i ein bil uten memory også, eller har du funne anna info ang det? Supert at du har fått ordna med å kode inn gardina og speila! Gjelder å forhandle seg til litt ekstra når ein først er igang med dei! Regner med det er en enkel sak å ta speila og. Eg har deaktivert foldbare speil på ein w203 pga eine motoren var defekt, så er vel like greit å aktivere dei på 211 regner eg med Siden du gjer det hos BOS, veit du om du får utstyrskodene i datakortet også? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classic Posted February 25 Author Share Posted February 25 2 hours ago, HåvardR said: Blir spennande å få oppdatering med bilder på dette! Skulle optimalt sett fått dekselet fra speilstammen over og, kanskje eg skulle kjøpt eit speil og demontert. Burde vel i teorien være mulig. God info rundt antall ledninger! Eg regner med at speil med memory vil fungere i ein bil uten memory også, eller har du funne anna info ang det? Supert at du har fått ordna med å kode inn gardina og speila! Gjelder å forhandle seg til litt ekstra når ein først er igang med dei! Regner med det er en enkel sak å ta speila og. Eg har deaktivert foldbare speil på ein w203 pga eine motoren var defekt, så er vel like greit å aktivere dei på 211 regner eg med Siden du gjer det hos BOS, veit du om du får utstyrskodene i datakortet også? Burde vel egentlig fått til det også ja, men jeg orket ikke risikere å ødelegge fjæren til speilmotoren (som forøvrig må demonteres for å få av den lakkerte bilen). Har de liggende i tilfelle jeg får lyst å prøve ved en senere anledning, men foreløpig er jeg tilfredstilt med lakkeringsresultatet Jeg tror du faktisk må ha nøyaktig antall ledninger for din bil, uten at jeg skal være skråsikker. Har prøvd å lese meg mest mulig opp før jeg kjøpte delene. Hehe, ja de er vel kjent for å ryke disse motorene. Ser man får kjøpt nye på eBay til en rimelig penge, så det skal jeg greie fikse selv (også hvis en av motorene skal vise seg å være defekt, tross av lovnader fra bilopphugger om at de virker). Visste ikke at man fikk elektrisk foldbare speil på 203? Da må du hvertfall ha hatt et sjeldent ekstrautstyr på den! Usikker på om jeg får kodene i kortet, takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Da må jeg jo nesten få kodet inn det andre jeg har ettermontert også! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted February 25 Share Posted February 25 (edited) Trur eg må sjå meg om etter speil igjen no siden det er håp om å kunne flytte over dei lakkerte delene! La det litt på is siden eg tenkte eg måtte finne fra delebil med samme farge som min(eller lakkere, men det er eg usikker på om eg får til bra nok sjølv på min farge). Foldbare speil er på 203 ja, men det er kanskje ikkje så ofte dei har det. Dette var en 2002 mod så en tidlig utgave. Uten å være 100% sikker så bruker dei kanskje samme speil som 211 prefacelift? Formen er vertfall lik. Desverre lidde den 203en av mykje elektriske feil som er kjent på dei tidlige 203ene. Men fekk mykje kunnskap om Star og korleis styreenhetene snakker sammen pga den bilen! Bruke muligheten siden du skal ha den inn på BOS å få inn alt! Sjekk ut det med antall liter på tanken i instrumentpanelet og som eg nemnte tidligere om det var interessant. Eg syns den funksjonen er veldig nyttig. Edited February 25 by HåvardR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classic Posted March 13 Author Share Posted March 13 Første hjemmevask = vårtegn Har så og si hatt ren bil hele vinteren grunnet abonnement på en god børsteløs vask hos unoX. Fortsatt ingenting som slår følelsen av kjøreturen etter en god, gammeldags håndvask hjemme. Parkert hjemme utenfor min nye leilighet. Flott utsikt fra verandaen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted March 29 Share Posted March 29 Korleis går det med retrofit av gardin i bakrute og sidespeila 😄? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classic Posted March 29 Author Share Posted March 29 Just now, HåvardR said: Korleis går det med retrofit av gardin i bakrute og sidespeila 😄? Speil og bryterpanel er montert, venter bare på aktivering i star. Det var utrolig lang leveringstid på kabelnettet til gardinen, men den er montert i hattehyllen og det er bare å plugge sammen ledningsnett og rele. Deretter er det bare å aktivere funksjonene i star. Dette skjer samtidig som delene kommer fra Tyskland Estimert medio april. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE Posted March 30 Share Posted March 30 Utrolig fin 211👍 Kjekt å følge tråden din 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classic Posted April 13 Author Share Posted April 13 April 2022 Storservice (med mange tillegg) - Motorolje - Oljefilter - Luftfilter - Dieselfilter - Lock-up ventil i girboks - Giroljefilter - Girolje - Bunnpanne girkasse - Vannpumpe - Kjøleveske - Akselgirolje - Bremseveske - Drivreim - Reimstrammer - Løpehjul - Kupéfilter - Gløderelé - Glødeplugger - ABS ringer begge sider bak Selvgjort og fin avkobling fra masterarbeid. Det ble en del på smørbrødlisten, så bilder av alt har dessverre ikke gått etter planen. ABS-ringene satte jeg vekk til en kamerat, da det stadig er nok å henge fingrene i på jobb- og studiefronten. Startet med en enkel motorservice. Snek inn en rengjøring av gamlebilen til faderen, som fortsatt eies av en kamerat av meg. Fikk litt MB-workshop vibber. Tapping av girolje. Den var helt fin siden den ble skiftet i fjor. Ventildisken i girkassen demontert. Ny lock-up plate. Ny lock-up solenoid. Montert sammen med nytt filter. Ny bunnpanne. Montert sammen. Vil jo ikke ha på gammel girolje selv om den er fra i fjor. Peilet nivå med peilepinne. Ny reim og reimstrammer. Tapping av kjøleveske. Ny vannpumpe. Nye løpehjul. Alt montert, inkl ny reim. Nytt gløderelé. Pluggene ble skiftet noen dager i forkant, dette har jeg ikke bilder av. Det samme gjelder akselgirolje, bremseveske og ABS-ringer. Dette fikk min gode bilutdannede kamerat fikse da jeg var på jobb, i bytte mot litt innvendig rens av bilen hans. Alt dette var strengt talt en smule overdrevet vedlikehold, pga en reimlyd og noe trege giroverføringer ved visse hastigheter. Vet av erfaring at dette må skiftes rundt 200k km, og nå har denne bikket 170k km. Det sitter langt inne, men den blir lagt ut for salg etterhvert når alt er klart mtp. ettermontering av solgardin i bakruten. Venter fremdeles på en kabel som måtte spesialbestilles. Jeg sa jo til meg selv at denne skulle beholdes tross innkjøp av ny bil, men etter litt regning ser jeg heller å selge denne til en entusiast som vil ivareta den videre. Henter ut en fabrikkny bil for første gang om to uker, det blir stas. Bare for få år siden, kunne jeg aldri forestilt meg at denne skulle være elektrisk. Det er en dag jeg har ventet lenge på, og følte tiden var inne nå. Gikk inn i lokalet og skulle kjøpe en EQA 350, endte opp med å ta over en bestilling på en fullutstyrt EQC 400 4matic premium plusspakke i tillegg til takluke og 21" flereikede felger i obsidiansort metallic (forøvrig samme farge som min første Mercedes). Dette betyr en forkortet ventetid på flere måneder i forhold til hva jeg måtte gjort for å få EQA'en. To lange uker blir det uansett.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted April 17 Share Posted April 17 Deilig med alt som er gjort 😄 Synd å høre at du skal selge bilen. EQCen er fin med stigtrinna og i svart! Har ikkje prøvekjørt den, men den er nok veldig god! Har kjørt EQA som eg blei positivt overraska over. Kor mykje har du tenkt å legge ut w211en for? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classic Posted April 17 Author Share Posted April 17 2 hours ago, HåvardR said: Deilig med alt som er gjort 😄 Synd å høre at du skal selge bilen. EQCen er fin med stigtrinna og i svart! Har ikkje prøvekjørt den, men den er nok veldig god! Har kjørt EQA som eg blei positivt overraska over. Kor mykje har du tenkt å legge ut w211en for? Kunne tenkt meg å beholde denne i tillegg som søndagsbil, men det blir dessverre ikke økonomisk forsvarlig siden jeg er alene. Jeg la den ut litt høyt, til 100+ reg. Det er en diskutabel pris, men jeg gir den ikke vekk heller. EQA overassket meg også, jeg var lysten på en slik. EQC gir dog mye mer kjøreglede, og prissteget var ikke så høyt fra EQA 350 4matic. Jeg synes stigtrinn ser bra ut, men det er forferdelig i praksis. Derfor var jeg glad den ikke var med i premium plusspakken (ferdig utstyrt bil). 21" AMG flereikede felger som vist på bildet var heller ikke med, men jeg fikk de inn i dealen fra en bil som sto i utstillingslokalet. Synes ikke de 20" som er med på den ferdigutstyrte versjonen er særlig pene heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted April 17 Share Posted April 17 Det er utrulig kor prisnivået har dalt på bilene på egentlig relativt kort tid. Eg syns 100 for ein bil som din som har kjent og god eigerhistorikk og virkelig holdt er tullete lavt. W211 i god stand er jo så fantastisk bil med en utrulig komfort at det burde vore verdsatt vesentlig høgare. Men eg ser jo at for 100 no kan man få ein 1 eigers 211 facelift med kun 95000km. Det skulle ikkje vore mulig, eg synes nesten det er å gi dei vekk. Klart EQCen gir bedre kjørekomfort og glede, større bil og den føles nok litt meir påkosta. Eg har kjørt GLC når den kom ut, det er en del likt og den likte eg svært godt! Kjekt å komme litt høgare opp også. Du får gi beskjed om du vil vurdere å selge skinninteriøret, eg veit om en bil som ønsker seg svarte nappa stoler😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classic Posted April 23 Author Share Posted April 23 On 4/17/2022 at 10:44 PM, HåvardR said: Det er utrulig kor prisnivået har dalt på bilene på egentlig relativt kort tid. Eg syns 100 for ein bil som din som har kjent og god eigerhistorikk og virkelig holdt er tullete lavt. W211 i god stand er jo så fantastisk bil med en utrulig komfort at det burde vore verdsatt vesentlig høgare. Men eg ser jo at for 100 no kan man få ein 1 eigers 211 facelift med kun 95000km. Det skulle ikkje vore mulig, eg synes nesten det er å gi dei vekk. Klart EQCen gir bedre kjørekomfort og glede, større bil og den føles nok litt meir påkosta. Eg har kjørt GLC når den kom ut, det er en del likt og den likte eg svært godt! Kjekt å komme litt høgare opp også. Du får gi beskjed om du vil vurdere å selge skinninteriøret, eg veit om en bil som ønsker seg svarte nappa stoler😄 Interiøret forblir nok i bilen, den ser mye bedre ut med dette Tror bilen spiller meg et puss siden den plutselig fikk selvskap av den elektriske storebroren. Nå har ABS-sensor og ring venstre side bak takket for seg, og jeg mistenker et hjullager foran på samme side. Jeg stresser ikke med å selge den, og prioriterer en rep av dette. Det skal være 100 %. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansB Posted May 14 Share Posted May 14 Den sugepumpa som du bruker til motoroljeskift, er den fra biltema? Link til pumpe/slange? Er du fornøyd med den? Får den ut all gammel olje? Lar du bilen stå på plant underlag ved skift eller litt helling bakover? Å tappe olje fra bunnpanna ga jeg opp i vinter så endte med å sette det bort på verksted den gangen. Så betydelig mer knotete ut enn på min gamle w210. Så for meg ut som at man må av med det store plastdekselet under motor/gir (og "halve" bilen) for å komme til bunnpluggen, det dekselet som går til ca midt under bil, så da synes jeg det så knotete ut. Stemmer det? Eller er det nok å kun ta av det lille i forkant rett under frontfanger, eller er det kun tannstang som blir synlig da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classic Posted May 15 Author Share Posted May 15 17 hours ago, HansB said: Den sugepumpa som du bruker til motoroljeskift, er den fra biltema? Link til pumpe/slange? Er du fornøyd med den? Får den ut all gammel olje? Lar du bilen stå på plant underlag ved skift eller litt helling bakover? Å tappe olje fra bunnpanna ga jeg opp i vinter så endte med å sette det bort på verksted den gangen. Så betydelig mer knotete ut enn på min gamle w210. Så for meg ut som at man må av med det store plastdekselet under motor/gir (og "halve" bilen) for å komme til bunnpluggen, det dekselet som går til ca midt under bil, så da synes jeg det så knotete ut. Stemmer det? Eller er det nok å kun ta av det lille i forkant rett under frontfanger, eller er det kun tannstang som blir synlig da? Det stemmer at jeg har kjøpt oljesugeren på Biltema. Den fungerer veldig fint, det er ikke forskjell på hvor mye olje du får ut med suger kontra tapp via plugg. Mercedes-Benz bruker jo oljesugere selv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansB Posted May 16 Share Posted May 16 Takk for det. Da skal jeg prøve en slik en jeg også neste gang. Blir jo en drøm å skifte olje på denne måten, kontra å prøve å krabbe under lav bil med plastdeksler i veien 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.