Jump to content

Classic sin 08' E220 CDI Elegance

Classic
 Share

Recommended Posts

Fikk tak i et par originale lasteholdere til å montere skiholdere på. :) 

Før turen til Heimdal fra Lade var bilens forhåndsvis ren.

c4GxuRe.jpg

Etter hjemkomst og montering var den skitten igjen. Den bilfientlige årstiden har ankommet. Får bare krype til korset å stille klokken i helgen. 

Uansett, takstativet passet hvertfall bra. Det blir kjekt å få montert skiholdere. Misliker å drasse skiene inn og ut av bilen, spesielt når "gjestene" håndterer utstyret.

t4qgRGg.jpg

oNPDy40.jpg

zly4ldG.jpg

iZ3hXIH.jpg

Edited by Classic
  • Like 1

• 4 weeks later...

Løsning av knirkeproblem 

Etter et par dager feilsøking, har jeg endelig løst knirke/knake-problemet. Etter noen runder i tenkeboksen, kom jeg fram til at understellet generelt måtte frifinnes som syndebukk, og søkelyset ble rettet mot komponenter bagasjerommet og bak i kupeen. Jeg fant meg et parkeringshus med en knekk som tydelig framprovoserte ulyden. Fremgangsmåten ble å kjøre opp/ned X antall ganger, med ulike endringer innvendig og bak i bilen. Til slutt var hele bagasjerommet og kupeen bak demontert. Løsningen kom først når jeg felte ned bakseteryggen, og fant ut at festepunktene til hattehyllen var syndebukken. 

Syndebukkene ble godt smurt med fett, og med fem minutters innsats var lyden borte. Totalsummen i timer som er lagt ned i feilsøking og unødvendige utskifting av støtdempere, lagring og foringer har jeg dessverre ikke talt opp. Enkelte vil kanskje diagnosere meg med en passende psykisk lidelse (ref. familiemedlemmer som ikke hørte lyden), men de som kjører E-klasse vet at de er best når alt er 100 %. Uansett er jeg glad jeg skiftet til Sachs-dempere da de har original utførelse og holder nok en bedre standard enn forløperne. 

Syndebukkene. 

KUu4Cxr.jpg

Ikke sparsom på fett.

Oq7GnLa.jpg

Og det skal sannelig sauses inn. 

76ucTns.jpg

Jeg ble glad i bilen igjen, og ga den en god vintervask. Kjekt å utføre dette når gradstokken bikket 0 igjen. Selvvask med underspyling og mulighet for medbragt håndvasketøy. 

lkwLjUU.jpg

IwmDqCV.jpg

Nå kan jeg endelig sove godt igjen. Du verden så mye mestringsfølelse man kan oppnå av en liten fiks. 

Edited by Classic

Uff, nå skulle jeg ønske jeg hadde fått med meg problemene dine tidligere - jeg har hatt samme lyd i min tidligere 211, som jeg også sporet til det nedfellbare baksetet.. Jeg gjorde aldri noe med det før jeg til slutt solgte bilen, men det er godt å høre at du fant ut av det og at det går an å gjøre noe med 👍

3 hours ago, Sven Håkon said:

Uff, nå skulle jeg ønske jeg hadde fått med meg problemene dine tidligere - jeg har hatt samme lyd i min tidligere 211, som jeg også sporet til det nedfellbare baksetet.. Jeg gjorde aldri noe med det før jeg til slutt solgte bilen, men det er godt å høre at du fant ut av det og at det går an å gjøre noe med 👍

Hehe, du er tilgitt. Ikke lett å finne ut av slike lyder. Mistenker jo automatisk mer dramatiske ting enn det er. Erfaringsvis kan jeg si at "bagateller" lager mye irriterende ugang. Greit å dele slike erfaringer for å hindre hodebry hos andre forummedlemmer. :) 

• Like 1

• 3 weeks later...

Desember 2021 - Nye vinterfelger

Fikk tak i noen originale felger til W211 produsert av BBS med inngravert delenummer fra Mercedes-Benz. Ønsket egentlig å gå ned en dimensjon til 16" og skifte fra piggfri til pigg. Etter en runde i tenkeboksen, fant jeg ut at jeg ønsket noe som fenget litt bedre enn de uoriginale, slitte, felgene med dårlig passform og spesielle hjulbolter. Nå fikk jeg ryddet opp i det meste, med nesten ubrukte piggdekk og noen flotte originalfelger til nesten halv pris av nye billigfelger med budsjettdekk. Det er en god følelse å være fornøyd med både sommer- og vinterhjul.

BWZndEh.jpg

Zquw9gq.jpg

JRc8hlF.jpg

Edit: Må foresten ønske alle et godt nytt år!

Edited by Classic

Noen bedre bilder av bilen med de nye hjulene. Kjekt med abonnement i unoX sin børsteløse vaskehall. Den blir veldig ren i dette programmet, og et stort pluss er underspyling omtrent annenhver dag. På tross av ca. 13 kjørte km daglig til/fra jobb skader det ikke å få vekk saltet. 

C3UCoFc.jpg

ThBGEpX.jpg

d4jq068.jpg

• Like 1

3 hours ago, Alfaduden said:

Kjekt med bilvaskeabonnement. Har tilsvarende selv. 

Tror ikke UnoX tjener så mye penger på mitt abonnement akkurat. Bilen blir overasskende ren i den nye bilvaskemaskinen til UnoX, uten børster selvsagt. Hjelper nok at det blir 2-5 vasker i uken også :D 

1 hour ago, Jan S said:

Nydelige felger, noe av det bedre jeg har sett på lenge 👍

Takk for tilbakemelding. :)  Jeg er enig. Ekstra moro er det at de har originalt A211-delenummer, men er produsert av BBS. Enkelte funn på nett skal man ikke kimse av, jeg var tross alt desperat etter å få tak i piggdekk under en tur til Trøndelag. Synes nesten vinterfelgene er penere enn sommerfelgene nå, men liker godt den diamantkuttede finishen på de også.