Jump to content

Classic sin 08' E220 CDI Elegance


Classic
 Share

Recommended Posts

E220 CDI Elegance 2008-modell

 

Jakten på en godt vedlikeholdt E-Klasse av en årgang mellom 2007-2012, endte opp med denne bilen. Den ble kjøpt uavhengig av både utstyrsnivå, årsmodell og pris. Historikk og tilstand ble tyngst vektlagt. Førstegangsregistrert juli 2007 som fabrikkansattbil i Tyskland. Bruktimportert av Bertel O. Steen Skøyen i 2009. Deretter har den hatt to godt voksne eiere i Norge, hvor siste eier har hatt den de 10 siste årene.

 

Bilen er godt ivaretatt både teknisk og kosmetisk, slitedeler er skiftet ved behov. Den er i tillegg understellsbehandlet med Mercasol, og ser veldig bra ut med tanke på rust i karosseri og understell. Kilometerstand pr. juli 2021 ved overtakelse er 155 000 km. 

 

Dette blir en bil jeg skal sysle med i form av pleie og stell når tiden er tilstede. Har virkelig sansen for kjøregleden og det tidløse designet disse bilene byr på. Jeg kommer nok til å beholde den, selv om ny bil blir innkjøpt i fremtiden.

 

Bilens utstyrsliste

220 Parktronic

229 Tyskland

249 Autodimbare speil

280 Skinntrukket ratt- og girspak

287 Nedfellbare bakseter

301 Askebeger

309 Koppholder

414  Soltak i glass

423 5-trinns automatgirkasse

441 Sorte elegance stoffseter

345 Regnsensor

474 Partikkelfilter

477 Dekktrykksvarsler

527 Comand APS (ettermontert)

580 Air condition

645 Vinterhjul

673 Større batteri

690 Mini reservehjul

731 Valnøtt treverk

775 Iridium sølv metallic

614 Xenon kjørelys (ettermontert)

619 Hjørnebelysning (ettermontert)

808 2008-modell

873 Setevarme foran

910 Sterkere dynamo

955 Elegance

 

Bilder etter en gnikkerunde ved hjemkomst. Ble en grundig nedvask og fusso light voks for lys lakk som midlertidig bilpleie. Skal få til en komplett detaljert bilpleie-runde senere. 

 

LVNR2M8.jpg

 

0M9yvsA.jpg

 

4PG6cDv.jpg

 

t1RnVFO.jpg

 

kYJIbYf.jpg

 

sffeKRY.jpg

 

Edited by Classic
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Juli 2021 - B-service og nye lykteglass

 

- B-service

- Skiftet lykteglass

 

De gamle var ikke ille, men skal så lite til før bilen ser ny ut. 

 

2oMbR7E.jpg

 

GNOjkZ7.jpg

 

2vNXWVW.jpg

 

PNrmIjq.jpg

 

Service B

- Motorolje

- Oljefilter

- Dieselfilter

- Luftfilter

- Servoolje

- Systemrens diesel

 

xS1l85u.jpg

 

03R7QQF.jpg

 

xCUsQK1.jpg

 

Edited by Classic
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ferieklargjøring - Vask og bytte av infotainment 

 

- Ettermontering av Comand NGT1

- Innvendig vask og våtrens

- Utvendig vask

 

Fikk beviset på at bilen er veldig godt vedlikeholdt under en nærmere vask og inspeksjon både under, inni og utenpå. Dette er bra utgangspunkt for en entusiast som liker å ha bilen sin shapet. 

 

Monterte en Comand NGT1 skjerm for å åpne muligheten for audiostreaming via AUX-kabel. Før (APS 50):

 

1YJuun8.jpg

 

Etter: 

 

CMOvIWJ.jpg

 

Etter denne seansen ble det en innvendig rens. 

 

- Grundig støvsuging, demontering av seter

- Våtrens av seter, gulvtepper, fotbrønner, bagasjerom og taktrekk

- Vask av dashboard

- Vask av ruter

- AC/rens og skifte av filter

- Polering og voksing av trepaneler

 

Den var i utgangspunktet veldig fin innvendig med behagelig duft, men det er noe med dette å nullstille en bil til seg selv. Kjekt før man drar på tur. 

 

2aWl8fe.jpg

 

qLgjvQo.jpg

 

 

zF3PXnw.jpg

 

j1RURzK.jpg

 

HiDrhCj.jpg

 

7TheccN.jpg

 

jM5SOS9.jpg

 

dIiNjHw.jpg

 

SP4Gru5.jpg

 

Etterfulgt av en god utvendig vask. Da er den klargjort for ny ferietur i morgen til Østlandet. Nye kjennemerker i metall montert.

 

USgutje.jpg

 

iQFZwVv.jpg

 

jtMwzcB.jpg

 

cDe9shJ.jpg

 

6ErLPyJ.jpg

 

I dag fikk jeg også testet hengerfestet da jeg kjørte serviceavfallet på miljøstasjonen. 

 

TRsupw9.jpg

 

Ef6BvAM.jpg

Edited by Classic
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

August 2021 - Ferietur til Østlandet + diverse vedlikehold og oppgraderinger

 

- Service på girkassen hos Andresen bil Askim 

- Nye originalfelger med høyglanspolert finish 

- Beskyttelseslist på støtfanger bak

- Ny frontrute hos RIIS bilglass

- Fluid film fettlist i hjulbuene

- Sølvfarget calipermaling 

- Nytt deksel under motor

 

Kjørte fra Kristiansund i starten av august o g har vært her i tre uker. Bilen har blitt flittig brukt, og jeg har fått kjørt en god dose kilometer før den ble parkert i P-kjelleren for noen dager siden i Trondheim i påvente av et lite aktivt år for bilens del (masterskriving).

 

Startet med en motorvask før turen.

 

YN09zpA.jpg

 

Nytt deksel under motoren. Det gamle var så dårlig festet at det løsnet i fart (!) Årsaken er nok at det ikke er satt til med riktig moment. Ingen av festene var ødelagte, men festepunktene på selve dekselet ble skadet da det løsnet. 

 

YNDzHEi.jpg

 

Rastestopp på Dovre på vei sørover.

 

G7tXZKD.jpg

 

Fram hos doktor Andresen. Girkasseservice ble gjennomført hos verksted fordi jeg ikke orket selv, og det er kun Andresen bil jeg går god for. Bilen girer bra, så dette er pro-aktivt vedlikeholdt etter intervall. Fikk de også til å skifte kontaktstykket til ledningsnettet.

 

bGbtfr9.jpg

 

In action på gamle Mossevei.

 

HytU93x.jpg

 

Bilen ser straks liten ut fra leiligheten hos søskenbarnet mitt på Majorstuen. Hadde full oversikt fra verandaen, hehe.

 

8Ql8LUc.jpg

 

De nye hjulene ble innkjøpt brukt av privatperson, men de så veldig greie ut. Fikk maskinpolert og vokset, i tillegg til avbalansering før jeg monterte dem.

 

fPh9QwZ.jpg

 

Før:

 

XGLo3lv.jpg

 

Etter:

 

CxUTuJr.jpg

 

Klar for å entre bilen.

 

XXrleBB.jpg

 

But first..

 

l8jRC51.jpg

 

Den klassiske upgraden min jeg synes utgjør en del for looken.

 

aFhRKDn.jpg

 

89AQMl0.jpg

 

Før:

 

XdlslLP.jpg

 

Etter:

 

WNRjUQE.jpg

 

Montering av fettlist som dekker hele falsen på bakskjermen i hjulhusene. Sprayet inn med lanolin før jeg entret listene også. 

 

hahRyxZ.jpg

 

Nesten usynlig.

 

picrOl4.jpg

 

Montering av beskyttelse på bakfanger, litt for looken også da.

 

kJmqiqz.jpg

 

Slik skal det se ut.

 

vRiSn9M.jpg

 

Stoppet på Dovre på vei hjem også.

 

KDAt6LS.jpg

 

Under middag på Oppdal fikk jeg selebert selvskap av en likesinnet doning.

 

DXDhAKy.jpg

 

Huff, har rukket å kjørt på den 5k km allerede. Men de har vært nydelige :) 

 

4pAwKev.jpg

 

Ferge fra Kristiansund til Trondheim igjen. Med ny frontrute montert hos RIIS Kr.Sund. 

 

qGLMuLg.jpg

 

Ved hjemkomst Trondheim ble det vask og en liten søndagstur.

 

n2ZO3WW.jpg

 

Før den ble parkert på P-plassen sin i påvente av noen rolige måneder, mens eier har sitt å sysle med.

 

2yKpbJN.jpg

 

Planen videre er å sysle litt med bilen mens den står parkert, slik jeg liker.

Edited by Classic
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Hehe. Noen som spotter forskjellen?

 

 

cRRxHju.jpg

 

N948X2H.jpg

 

Slik bør man altså parkere på Ikea hvis man er redd for bilen sin. 

 

TOXEuL0.jpg

 

5YShux4.jpg

 

Oppdalstur til helgen startet med tidlige forberedelser i frykt for skitt på gulvteppet i bilen. Skålmatter i plast legges inn ved møkkavær, men skal anskaffe litt penere gummimatter til vinterbruk på vanlige dager.

 

pCBWbAf.jpg

Edited by Classic
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Stian said:

 

 

Forrige eier har vært mer glad i brems enn gass....:undecided:

 

Du sier noe der. 😅 Tror det har noe med hvordan man plasserer foten på bremsepedalen i forhold til gasspedalen. Jeg kjenner meg igjen, der hælen ofte er plassert på samme sted, men fronten på fotbladet roteres over til enden på bremsepedalen. Er vel slik det er med automatisk girkasse. Det enkleste er ofte det beste 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

God sliter dette!
Hva synes du om 170hk kontra 150?
Hvorfor byttet du ikke rute hos MB forhandler? Jeg byttet i fjor og selvsagt skulle jeg ha stjerne i glasset nede i venstre hjørne ;) 

Her har du nye matter forresten:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=230772051
Ikke at det koster noen formue hos forhandler, men dette var jo billig. :)

Edited by Alfaduden
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Alfaduden said:

God sliter dette!
Hva synes du om 170hk kontra 150?
Hvorfor byttet du ikke rute hos MB forhandler? Jeg byttet i fjor og selvsagt skulle jeg ha stjerne i glasset nede i venstre hjørne ;) 

Her har du nye matter forresten:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=230772051
Ikke at det koster noen formue hos forhandler, men dette var jo billig. :)

 

Merkbar forskjell på motoren. 170-varianten er mye mer lydløs og responsiv, og passer bedre med 722.6. Merker at girkassen og motoren fortsatt er frisk, og den er kvikk når jeg setter spaken i D. Skyves lett fremover, og står stille i bakker. Det hjelper at den har fått oljeskift til riktige tider, derfor jeg ville få utført det så raskt som mulig etter overtakelse. 

 

Jeg skulle egentlig skifte ruten hos MB-forhandler, men i Kristiansund eies RIIS av samme firma som distribuerer MB dessverre. Det ble ikke helt etter planen, men ruten er strøken og jeg er passelig tilfreds likevel. Husker jeg fikk stjerne i ruten på førstegangsbilen, noe jeg var veldig happy for da. 

 

Nye matter trenger jeg ikke, er nesten ikke slitasje på de jeg har og de du linket er jo helt like. Men takk for tips. :) Skrik gjerne ut om du kommer over et pent Cognac skinn-interiør, gjerne med memory, multikontur og luftkjøling, hehe. Et vanlig sort skinninteriør i pen tilstand kan også gå, men setene er gode som de er også.  

 

Kommer snart en oppdatering om noe småtteri jeg driver med i P-kjellern. 

Edited by Classic
Link to comment
Share on other sites

September 2021 - Vinterklargjøring med diverse utbedringer

 

- Ny mengdereguleringsventil diesel

- Nye stabilisatorlinker bak

- Nye spiralfjærer bak 

- Ettermontert Xenon i nærlys

- Nye originale gummimatter

- Nye div. manglende klips 

- Nye div. plastikkdeksler

- Ny chromering rundt tenningslås

- Chromekåper under dørhåndtak

- Nye vindusviskere

- Montert AUX-ledning

- Montert manglende varseltrekant

 

Bilpleierelatert

- Touch-up lakk på små lakkdefekter

- Polering og voksing av karosseri

- Vasking og voksing av vinterfelger

- Forsegling på vinduer og glasstak

 

I løpet av en lengre periode i september har bilen for det meste stått i garasjen imens jeg har gjennomført min siste praksisperiode som lærerstudent. Har kommet til 5. av 5. studieår, og skal skrive mastergrad i løpet av året. Da er det fint å bruke bilen til rekreasjon for å gjøre noe praktisk, som samtidig har nytteverdi for den. Dette gir rom for å gi bilen en del kjærlighet i form av utbedringer/oppgraderinger :) 

 

Gammel mengdereguleringsventil for drivstoffmende er skiftet. Årsaken er at bilen sporadisk gikk i nødmodus. Leste av feilkoder som fortalte at drivstofftrykket enten var for sterkt eller svakt. Etter skifte av denne har det ikke kommet tilbake enda, og forbruket har gått betraktelig ned. 

 

cSdJc8b.jpg

 

g9SH0nt.jpg

 

Arbeid utført

 

poss0GM.jpg

 

Like etter jeg overtok bilen erstattet jeg APS 50 med en Comand NGT1 for å få mulighet til å strømme musikk med AUX-kabel. Kabelen ble etterbestilt sammen med en del annet småtteri hos Autoroyal. Originalt er kabeluttaket i hanskerommet, men fant det mer praktisk å legge uttaket like ved koppholderen. Er ikke tilhenger av rot i bilen. 

 

8Gvv1s8.jpg

 

Demontering av midtkonsoll

 

45uoSs9.jpg

 

Opprag utført 

 

DaEiMBd.jpg

 

Deretter monterte jeg det andre småtteriet

 

tgP8UEV.jpg

 

9fpbzGQ.jpg

 

En velkjent komponent rundt tenningslåsen som ofte har hakk/sprekker i seg ble skiftet ut

 

f9r1kLU.jpg

 

Xv4GRGM.jpg

 

fGiJIGa.jpg

 

Tre av plastdekslene på seteskinner var også noe deformert, legger ved bilde av én som er skiftet

 

JY8s6If.jpg

 

Ifdq6FS.jpg

 

Manglet også to deksler til lastesikring, i tillegg var de montert speilvendt. Det er ettermontert hengerfeste hos verksted, så mistenker at dette har skjedd i forbindelse med montering av ledningsnett til styringsenhet

 

4pVUMG1.jpg

 

66lQIYt.jpg

 

Denne plastrammen var visst glemt 

 

ATGcyPV.jpg

 

Nå er den tilbake 

 

2YTxlHY.jpg

 

Stakk innom Motor-Trade og hentet noe småtteri her om dagen også

 

LdHhHkM.jpg

 

Askebeger ble erstattet med gummimatte

 

jyWyHyb.jpg

 

Vm1zZdX.jpg

 

Oppdaget noe som var feil i bagasjerommet igjen, hehe

 

RuzIt9D.jpg

 

iVl9u4z.jpg

 

Klipset var for lite, og lå under cover til reservehjul. Det skal ligge over for å være symmetrisk 

 

lnNhSsJ.jpg

 

Da er man tilfredsstilt igjen 

 

ur67mZd.jpg

 

Og nye originale gummimatter 

 

uTwow51.jpg

 

Varseltrekanten var heller ikke i bilen lengre, men fikk tak i en ny

 

q7jU2fh.jpg

 

kMsduQW.jpg

 

Har den siste tiden hatt en svak klunkelyd fra bakstillingen, og jeg mistenkte sterkt stabilisatorlinker. Disse ble bestilt og skiftet, men under arbeidet oppdaget jeg et brudd i høyre bakfjær. Skiftet likevel stabstaglinkene siden jeg hadde de for hånd, og bestilte bakfjærer. Dette arbeidet satte jeg vekk til en kyndig kamerat med bilmekanikerutddannelse siden jeg ikke tør å krølle med fjærspennet. 

 

sCGeNVu.jpg

 

YNgczCN.jpg

 

08TrgOi.jpg

 

740Ag8h.jpg

 

Fjærbruddet (som nå er utbedret av en kamerat)

 

3CfrVej.jpg

 

Nye vindusviskere, siden frontruten ble skiftet for en måned siden

 

LaqnLO3.jpg

 

Chrome-kåper under dørhåndtak montert for å beskytte mot negler

 

S3svNCN.jpg

 

dYhWOCt.jpg

 

Bestilte et Xenonkit hos Ekstralys for å få et penere og bedre lys. Er klar over at jeg egentlig må ettermontere automatisk høyderegulering og lyktespylere for å få dette godkjent, men siden det er reflektorer i lyktene blender de ikke andre bilister. Xenon bør aldri ettermonteres i "åpne lykter". Valgte å gå for 4300k som leveres originalt på disse bilene.

 

Uansett; det ble litt tess med montering av dette, ettersom jeg fikk feil pæreholder. Da jeg først fikk ettersendt riktige, ble det også en del tess ettersom jeg burde hatt nye klips for å holde sokkelen til reflektoren, men fikk modifisert de originale slik at det sitter godt. 

 

Youtube-guide for montering

 

h6Pi3cz.jpg

 

Feil pæreholder (var til BMW E39)

 

78X3iuN.jpg

 

Riktig pæreholder med klips 

 

RKwB7g7.jpg

 

En mindre ivrig tilskuer som heller ville gå tur 

 

PjiScjd.jpg

 

Brukte noen timer både i Trondheim og Kristiansund på å finne ut av dette. Kjørte en helgetur til Kristiansund for å besøke foreldrene mine, og fikk montert Xenonkitet her ettersom de hadde sendt pæreholderen hit.

 

snzH6pQ.jpg

 

50/50 bilde nærlys

 

DaZfe24.jpg

 

Gikk over små lakkdefekter med touch-up lakk i forkant av vinterklargjøring. Dette blir nok våtslipt ved vårklargjøring. 

 

WvDfLQk.jpg

 

yKevmS8.jpg

 

q76oxAw.jpg

 

SnmDH6V.jpg

 

.qPYUw9B.jpg

 

7HoZD6D.jpg

 

6sqmnNA.jpg

 

cjm99Nf.jpg

 

Helgens sysler gikk med til polering og voksing før vinteren. Bilen ble maskinpolert med et medium og fint poleringsmiddel, ettersom jeg skal saumfare lakken til våren når jeg har bedre tid. Vokset med fusso til slutt. 

 

H1xy6mO.jpg

 

IiMfPBn.jpg

 

jPmLnWJ.jpg

 

zKKwlnX.jpg

 

Hhrd6Zx.jpg

 

M6pU4qy.jpg

 

I7RixWk.jpg

 

wXwSF7i.jpg

 

Ferdig :) 

 

BLDWADs.jpg

 

fkrMNYA.jpg

 

fBfIZcT.jpg

 

eVb7juD.jpg

 

m6iSLGS.jpg

 

RMyN4Kt.jpg

 

wGw42yy.jpg

 

YuBbilW.jpg

 

Synes de nye Xenonlysene tok seg meget godt ut til de nye lykteglassene!

 

ASwLblD.jpg

 

wvwj4yc.jpg

 

m4MfMJ7.jpg

 

I kombinasjon med høyglanspolerte baklykter 

 

OJr4OiT.jpg

 

Nye, blanke tåkelyskastere er også bestilt for å sette kronen på belysningen :) 

Edited by Classic
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Oktober 2021 - Vinterhjul, nye tåkelyspærer og støtdempere

 

Ulyden fra bakstillingen jeg nevnte tidligere var ikke relatert til verken fjærbrudd eller stablinker. Han som hjalp meg med skifte av fjærer, tipset meg om at denne lyden er typisk for utslitte støtdempere. Etter en nærmere inspeksjon, var det væskelekkasje fra venstre støtdemper bak. 

 

Tenkte å vente med montering av de nye tåkelyspærene til de nye tåkelyskasterne kommer, men de står fast i posten. Derfor ble disse montert på forskudd. Bruker de sjeldent, men greit at de står i stil med resten av lysbildet. 

 

YfBhGJ3.jpg

 

Til og med litt forskjell i det blotte dagslys. 

 

rT65jdv.jpg

 

Synes det er moro å få til ting selv.

 

VROIsZn.jpg

 

Gammel vs. ny. En godt innsauset støtdemper med Mercasol og lekkasje. 

 

Kmar2pZ.jpg

 

Nye gummiforinger

 

Zw7FHXk.jpg

 

BMi1ayT.jpg

 

Ved demontering av paneler i bagasjerom var det kjekt å se at typisk rust-utsatte områder på disse modellene er skånet av understellsbehandlingen.

 

bFGiaoR.jpg

 

Denne plassen er veldig utsatt. 

 

38y0CAy.jpg

 

Gikk for Elegance-oppsettet som er originalt, for å bevare riktig høyde.  

 

CZ2aG92.jpg

 

Benyttet meg av muligheten til en grundig rengjøring av understell og omlegging til vinterdekk i samme omgang. 

 

RZPVcQH.jpg

 

UVvEg5p.jpg

 

CnHJ9Mx.jpg

 

Boltene til sommerfelger fikk et nytt strøk maling, men blir nok skiftet til noen penere til våren.

 

a8IsvhO.jpg

 

Vinterboltene fikk også litt pleie.

 

sjXUAXC.jpg

 

En rask polering og flikking av et par kantkjøringer etter montering. De ble grundig rengjort på forhånd, men bærer preg av å være vinterhjul. 

 

EIiGzPE.jpg

 

Før

 

WBVgyzr.jpg

 

Etter

 

S2fnlPF.jpg

 

Da er den klar for vinteren. 

 

m5gYcMQ.jpg

 

C0Eu2FQ.jpg

 

IgwWepI.jpg

 

8AyL0xe.jpg

Edited by Classic
Link to comment
Share on other sites

Både sommer- og vinterfelger er originale MB?

I så fall, kjører du med feil bolter på sommer. Alle originalfelger skal ha bolt med radiuskon. De du har på sommer er rett kon og passer på ettermarkedsfelger

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
8 hours ago, tommern57 said:

Både sommer- og vinterfelger er originale MB?

I så fall, kjører du med feil bolter på sommer. Alle originalfelger skal ha bolt med radiuskon. De du har på sommer er rett kon og passer på ettermarkedsfelger

Sommerfelger er originale, men vinterfelger er replica. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette her, har brukt de boltene som fulgte med de originale jeg kjøpte brukt. De uoriginale felgene som opprinnelig var montert på bilen hadde alt for lange bolter. Bare flaks at navet ikke var ramponert. 

 

Uansett er det greit at jeg skal kjøpe nye, som jeg nevnte i innlegget da. Sven Håkon tipset i en tråd om at noen Classic-versjoner av 211 ble levert med krummede bolthomer, og tenkte prøve å få tak i disse ;) 

Edited by Classic
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva slags kon det er i replika er ikke sikkert. Kan være begge deler. Om du skrur ut en bolt på bilen, dekker konen med et syltynt lag med f.eks kopperpasta (eller noe annet med farge) og skrur den inn/ut igjen, kan du kanskje se om den seter over hele konen?

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Sven Håkon said:

På uoriginale felger må man også finne ut hvilken diameter konen har - det samme gjelder dersom man kjøper uoriginale bolter til originalfelger (f.eks. ved bruk av spacere).

Takk for nok et tips. Er i utgangspunktet ikke tilhenger av uoriginale felger, men bilen er ikke mye brukt i vinterhalvåret. Derfor er det greit nok når de ser greie ut. Jeg skal undersøke og måle om boltene stemmer. :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tilbake i Trondheim igjen på mandag. Etter kjøreturen ble det selvfølgelig en vask av bilen før parkering i kjelleren. I tillegg fikk jeg levert en etterlengtet bagasjeromsmatte som passet perfekt. :) 

 

WYqJkvN.jpg

 

8Byl90y.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oktober 2021: Ny CDI trykksensor

 

Da jeg overtok bilen var det en kjent feil at bilen sporadisk gikk i nødmodus og mistet trekkraft. Det var feilkoder på dieseltrykket, og jeg skiftet mengdereguleringsventilen som er illustrert tidligere i tråden.

 

I dag skiftet jeg også "trykksensoren" som er montert på selve railen. Jeg var usikker på hvilken av de som ga nødmodus, men har ikke hatt det siden jeg skiftet mengderegulerinsventilen. Valgte likevel å skifte denne, da jeg føler drivstoffforbruket har vært litt høyere enn jeg er vant med. Jeg tror faktisk det hadde noe for seg, etter en testtur i dag mener jeg forbruket var redusert en god del på blandet kjøring. En annen merkbar effekt var roligere tomgang, så det er tydelig at både mengderegulering og trykkregulering av diesel var berørt av problemet. Kanskje det har skjedd en ringvirkning? Satser på at dette er en pro-aktiv oppgradering for dysenes velvære. 

 

Liker at alt er i orden, og denne var bestilt for lenge siden. Derfor valgte jeg å skifte den. 

 

d5DZueJ.jpg

 

IVJfVw7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil engang lengre. Ny trykksensor på rail til innsprøytning har redusert forbruket betraktelig. Dette er resultatet etter blandet kjøring, men mest i by i går. For dere som kjenner veien i Trondheim, er det lyskryss med fargen rødt hver 20. meter. Spent på hvilke tall som vises ved neste langkjøringsrunde. 

 

Det merkelige er forøvrig at nødmodus og motorlampe forsvant ved skifte av ventil for mengderegulering av drivstoffet. De ytterlige effektene mtp. forbruk og riktig kraft ved akselerasjon kom av den som styrer selve trykket som sprøytes inn til dysene. 

 

2O0UTi4.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 10/15/2021 at 9:40 PM, Alfaduden said:

Artig! Jeg ønsker også å bytte trykksensoren. Har du delenummer? Litt gøy også at min nå har rullet nøyaktig 100 000km lenger enn din på dette bildet :D 

Yes mister, sender deg en PM når jeg sjekker opp dette i delekatalogen i morgen. Bestilte den faktisk på eBay til en brøkdel av prisen i Norge. Den er tydeligvis originalt produsert av Delphi, og erstatningsdelen var nøyaktig lik 😅 Jeg hadde ikke trodd at jeg fikk til slike tall på en facelift 220. Erfaringsvis har 220 pre-face imponert meg mer på forbruk, men hvor reelle disse tallene er kan selvsagt diskuteres. Den gjorde likevel forskjell på tomgang, der jeg følte den tidligere "jaget litt" etter riktig modus. 

Edited by Classic
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...