Jump to content

airmatic system

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har en GL450 X164 2010 modell som er kjøpt få måneder siden. Jeg leverte den til rustbehandling av understellet (dinitrol), og hentet jeg bilen i går. På vei hjem på motorveien fikk jeg en melding 'malfunction' (et bilde, bil med pil opp) jeg kjørte hjem uten noe problem. Neste gang, jeg kjørte bilen fikk jeg ikke noe feilmelding og bilkjøringen gikk fint. For å være sikker sjekket jeg om bilen går opp i høyden med bruk av høydejusteringsknapp (bil med pil opp), se bilder. Usikker om det rustbehandlingen som har forårsaket dette (de sprøyter antirustmiddel når bilen behandles) eller om det er noe feil med airmatic systemet.

Bildene viser klaringen mellom hjulene, karosseri  og bakken.

Jeg lurte på hvor mye vil det koste å skifte luftfjæringene/ kompressor/ ventilblokk osv på et verksted. Har noen opplevde dette før. Setter pris på at dere deler deres erfaringer med airmatic systemet og reparasjon.

Mvh

Manuel

bilde2.png

bilde3.jpg

bilde4.PNG

Skjermbilde1.PNG

• 4 weeks later...

Først må du sjekke etter åpenbare feil. Det er ganske enkelt, og koster ikke noe. Sjekk at kompressor går, og om den gir noe trykk. Sjekk etter lekkasjer, ledninger som er gnagd over etc. Sjekk at luftfilter inn til kompressor eller slanger til den ikke er skadet. 

Gir ikke det resultat, så få lest ut feilkoder. Når det har dukket opp feilmelding, så er det også lagret en kode, som sier noe om hvorfor feilmeldinga kom. 

De fleste komponenter til arimatic på 164 er relativt rimelig å handle, og overkommelig enkle å bytte selv, men begynn ikke å bytte i hytt og pine uten å vite hva som er feil. 

Setter du bilen på verksted, og de hører snakk om luftfjæring, finner de gjerne frem ekstra stor gaffel til regninga. 

Det er lite poeng i å sitte og gjette online, men en ikke helt ukjent feil, er om kompressoren begynner å bli sliten. Da kan det komme melding om at den bruker for lang tid på å bygge trykk. Vanligvis blir da også maks trykk redusert. Kompressoren er rimelig og enkel å overhale, og koster heller ikke avskrekkende mye å bytte ut.