Jump to content

Rear SAM-module til MB W203

Othard
 Share

Recommended Posts

Har du funne ut at det er problem med SAM? Eller er det elimineringsmetoden?

Den er nok litt styr å bytte, sannsynlegvis er det heile sikringsboksen.

Den må normalt kodast til bilen med original diagnosemaskin.

Den er vanlegvis dyr og. Så 5-sifra er det nok i alle fall snakk om. 

1 hour ago, Simen Arntsen said:

Har du funne ut at det er problem med SAM? Eller er det elimineringsmetoden?

Den er nok litt styr å bytte, sannsynlegvis er det heile sikringsboksen.

Den må normalt kodast til bilen med original diagnosemaskin.

Den er vanlegvis dyr og. Så 5-sifra er det nok i alle fall snakk om. 

Traff på en kar som hadde kjøpt maken bil som min, som hadde  hatt samme problen for noen år siden. Selger hadde fortalt at rear Sam som sitter på venstre side i bagasjerommet hadde blitt byttet etter feil med baklys/blinklys. Det er en "boks" som er koblet til sikringsenheten. Han hadde skiftet den selv (original MB del)  og fått merkeverksted til å "oppgradere" og det fungerte fint. Det er noen år siden og prisen da var rundt 8000 kr. for SAM og 1 times arbeid på MB verksted. Lurte bare på om noen hadde erfaring med et slikt bytte?

Ville uansett begynt med å måle meg fram til kor spenninga forsvinn. Det kan bli dyrt å bytte deler for å eliminere feil. Og 2 "like" feil kan vere ganske så ulike i årsak..

Viss det er feil i lykta, eller i ein kontakt på veien, er det dumt å bruke 10 000 kr på å skifte SAM ;)

Begynn som sagt med å måle om det er pluss eller minus som manglar i lykta, det er ganske enkelt å sjekke uten dokumentasjon på ledningsnettet.

Viss det er pluss som manglar, måler du deg vidare gjennom ledningsnettet til du får pluss. Koblingsskjema kan vere nyttig. Reknar med det ligg i WIS. Med rammenummer på bilen kan eg sjå om eg finn det.

Jeg skiftet denne for et par år siden på min 2005 S203. Jeg kjøpte da en brukt del fra eBay, og satte den rett inn uten noen problemer. Alt har fungert siden. Det er forskjeller på rear SAM med hensyn på bl.a. lesing av nivåsensor på drivstofftank, så det er viktig at du får til rette 203, med tanke på facelift eller ikke. Veldig enkel å skifte.

Jeg fikk også beskjed om at en ny måtte programmeres og matche min spesifikke bil med tanke på utstyr, men med en pris på 500,- ferdig tilsendt fra Latvia så var det ikke store tapet om det ikke funket. Men det gjorde det. Mulig jeg hadde flaks, men får du tak i en rimelig bruktdel som ser ut til å kunne passe, så hvorfor ikke prøve? Alternativet er en god del dyrere, så 500,- fra eller til er ikke store forskjellen hvis det ikke skulle fungere.

Men som nevnt over. Sjekk litt nærmere på feilen, eventuelt sjekk med diagnose. Jeg leste av feilkoder på Rear SAM med en iCarSoft MBII, som verifiserte problemet for min del.

JHH

13 hours ago, Lillegutt said:

Jeg skiftet denne for et par år siden på min 2005 S203. Jeg kjøpte da en brukt del fra eBay, og satte den rett inn uten noen problemer. Alt har fungert siden. Det er forskjeller på rear SAM med hensyn på bl.a. lesing av nivåsensor på drivstofftank, så det er viktig at du får til rette 203, med tanke på facelift eller ikke. Veldig enkel å skifte.

Jeg fikk også beskjed om at en ny måtte programmeres og matche min spesifikke bil med tanke på utstyr, men med en pris på 500,- ferdig tilsendt fra Latvia så var det ikke store tapet om det ikke funket. Men det gjorde det. Mulig jeg hadde flaks, men får du tak i en rimelig bruktdel som ser ut til å kunne passe, så hvorfor ikke prøve? Alternativet er en god del dyrere, så 500,- fra eller til er ikke store forskjellen hvis det ikke skulle fungere.

Men som nevnt over. Sjekk litt nærmere på feilen, eventuelt sjekk med diagnose. Jeg leste av feilkoder på Rear SAM med en iCarSoft MBII, som verifiserte problemet for min del.

JHH

Har feilsøkt på strøm og det er ikke strøm til de lampene som ikke lyser, har for øvrig byttet alle pærer til Osram for sikkerhers skyld. Rammenr. er: WDB2030061A356573

5 minutes ago, Simen Arntsen said:

Men har du målt med måleinstrument/voltmeter?

Jeg har målt med voltmeter (12 volt likestrøm)!!!  Hva om jeg låner strøm fra høyre bremselys og fører den med en ledning til venstre bremselys?  Må selvfølgelig koble fra den originale strømledning til venster bremselys. Det er jo lette å finne hvilke ledninger som går til hva. Noen saklige motargumenter mot dette???

Ok, så da er du sikker på at du manglar +12V i lykta, og ikkje minus. Ut frå dine innlegg har det vore umulig å lese om det faktisk har vore gjort.

Du har og målt på SAM at du ikkje har 12V ut?

Du kan jo for all del prøve å stjele strøm frå høgre side, men det kan vere at du får feil og utkobling pga overlast. Da vil det vere bedre løysing med å bruke høgre som styrestrøm for venstre, og ta det direkte frå sikring

1 minute ago, Simen Arntsen said:

Ok, så da er du sikker på at du manglar +12V i lykta, og ikkje minus. Ut frå dine innlegg har det vore umulig å lese om det faktisk har vore gjort.

Du kan jo for all del prøve å stjele strøm frå høgre side, men det kan vere at du får feil og utkobling pga overlast. Da vil det vere bedre løysing med å bruke høgre som styrestrøm for venstre, og ta det direkte frå sikring

Jeg startet med det mest elementære, måle om der strøm til de pærene som ikke lyser og det er det ikke. Så er det dette med sikringer.   På sikringsoversikten er F53 og F60 lamp control module, de er sjekket og er ok, så er det F56 stop light switch også ok. Finner ikke ut om det er blinklysrele noen plass. Det finnes vel ikke noe skjema for ledningsnettet.

20 minutes ago, Simen Arntsen said:

Har jo ikke strøm på høyre side, det er derfor jeg tenker å "låne" fra venstre side som har strøm.

22 hours ago, Othard said:

Har jo ikke strøm på høyre side, det er derfor jeg tenker å "låne" fra venstre side som har strøm.

Her er min rear SAM. Noen som har ide om hvor jeg kan få tak i en slik for en grei sum penger. Prøvde med ett nettfirma som også selger MB deler men de hadde ikke. Vet noen om nettfirma for  MB deler???

Spurte en lokal "vrakbilsamler" han hadde en C200 2000model. Fikk et bilde av SAM fra denne bilen men den hadde helt ulike nummer, se bilder. Det er vel risikofylt å prøve dennne??

Min MB SAM.jpg

Alternativ SAM.jpg

7 hours ago, Toalmar said:

Ser det finnes mange av disse brukt på eBay med priser fra ca € 30 og oppover + frakt. De fleste sender ikke til Norge, men det er noen som sender så her har du en mulighet

https://www.ebay.de/itm/402651862331?hash=item5dbfebd53b:g:-zEAAOSwFwlgBxGJ

Jeg er klar over at det er en risiko å kjøpe en slik SAM på nett. Det er ikke enkelt å finne en som har samme tekniske spesifikasjonene som min, for det går jeg ut fra at den MÅ ha. Fant en på ebay som har nesten samme nummer, se bilde. På forige bilde er min SAM den øverste og som dere ser er det tre ulikheter når det gjelder tallene. Noen som kan si noe om hvilken betydning detteebay.jpg.e3dba63fa5bf6b86caa16e1c6b2aa7e0.jpg kan ha.

22 hours ago, Simen Arntsen said:

0035455101 gjeld, resten er ikkje relevant.

Er det så enkelt. På ebay var det tallene: 0000 01 333 15 0828 02 (6) Q:02 og  HW:2401

på min: 0000 02 073 15 2724 03 (0) Q:03 og HW:0102

Noen som har erfaring med ebay? Tenker på betaling og levering. Det var også en i Finland med de samme "hovedtallene"