Jump to content

W123 230E -80 Motor stopper når den er lunken.

Recommended Posts

Nå er bilen parkert i garasjen for vinteren (som plutselig kom med masse sne i går),

så jeg tenkte at dette er en fin tid for litt detektivarbeid....

Jeg har altså en 230E fra 1980 med K-Jetronic.

Den starter som et skudd og går pent, både når den er kald og når den er god og varm.

Men den stopper altså når temperaturnålen er mellom 40 og 60 grader. La oss si 45-50 grader.

Det jeg da må gjøre er å starte den om igjen mange ganger. Noen ganger så mye som 15-20, men som oftest holder det med ca 10.

Den starter alltid umiddelbart, men dør igjen like fort.

Løsningen har til nå vært å la bilen stå på tomgang til den stopper. Starte x antall ganger. Og så legge av gårde når den er fornøyd med driftstemperaturen. Eller jeg har startet kjøreturen med en sightseeing på lite trafikkerte gater.

Men slik kan man ikke ha det med en klassisk MB.

Så hva tror dere? Er det noen her som kan en fornuftig ide om hva som er problemet?

Det hører med til historien at bilen fungerte fint til den ble parkert i en garasje for 15-16 år siden. Så stod den da der, tørt og fint, til jeg kom og reddet den. På motorsiden ble det byttet plugger, pluggledninger samt ny rotor og fordelerlokk før den kom på veien på sensommeren i år.

Jeg lurer på om det kan være noe med automatchoken eller temperaturføler til denne, men har egentlig lite teknisk peiling.

Sitter på noen handbøker og en god porsjon pågangsmot. :)

-Esben-

I utgangspunktet er teorien grei: en motor må ha bensin, og en gnist for å tenne bensin/luft-blandingen. Men det er jo ofte ikke enkelt! K-jetronic kan være litt lei av og til. Det er ingen automatchoke, men en kaldstartventil, som åpner for ekstra luft ved kaldstart. Det høres helt omvendt ut, men det fører til at det indre spjeldet åpner litt mere takket være den tilførte ekstraluften, og derfor åpner for ekstra bensintilførsel. Ganske glupt uttenkt! Du bør lese grundig igjennom vedlegget, for bensintilførselen i K-jet reguleres av et mottrykk til systemtrykket. Problemet ditt kan ligge i styretrykkregulatoren, som på engelsk heter WUR - warm-up-regulator, som jo er et passe navn i din situasjon. Den sitter på motorblokka, og inneholder en ventil som slipper ut trykket som er høyere enn nødvendig, og hjelper til med å leder overflødig bensin tilbake til tanken. Ventilen styres av en liten bimetallfjær som ved kaldstart får strøm utenfra, men etter hvert varmes også WUR opp av varmen fra blokka. Systemtrykket fra bensinpumpa er 5 bar, og WUR regulerer det sk. kontrolltrykket til bensinfordeleren, slik at det er ca.0,5 bar ved kaldstart, og 3,7 bar ved varm motor. I overgangangsfasen - før WUR er helt varmet opp av motoren, er trykket veldig lavt, og hvis du har filtre som er tette, får motoren kanskje ikke nok bensin i den fasen. Du har både et stort filter ved pumpa under bilen bak ved tanken, og det sitter også noen små filtre i rørkoblingene til bensinfordeleren, og de kan være årsaken til problemet ditt hvis de ikke er helt åpne.

Du kan eliminere noen av årsakene:

Hvordan går motoren på tomgang når den er kald, og når den er varm?

Ryker det av eksosrøret på tomgang, kald eller varm?

Kan du se svartrøyk hvis du drar på, kald eller varm motor?

Skjer det noe annet enn at tomgangshastigheten synker litt når du setter bilen i gir?

Stopper den når du står på rødt lys, eller bremser før et kryss?

Her er det litt å lese, du må nok gjennom beskrivelsen av systemet noen ganger for å begynne å forstå detaljene i hvordan det virker. Vær obs på at det kan være små avvik i detaljer i både tekst og bilder i forhold til tidlige K-jet utgaver.

https://w123.no/mercedes_docs

Greit å se innmaten:

http://www.oldmerc.net/adjusting-the-control-pressure-regulator-on-the-k-jetronic-injection-system.html

Med venlig hilsen, Olaf

Sliter selv med K-jetronic'en på min W116 6.9. Har akkurat nå litt andre problemer enn det du beskriver.

Jeg begynte med å teste systemet, planen var å gjøre det fra A-til-Å. Kom ikke langt før jeg fant feilen, eller rettere sagt tror jeg fant den. Jobber med å utbedre nå. Er forberedt på at nye ting kan dukke opp.

Noe av det første jeg gjorde var å måle systemtrykk og kontrolltrykk (se Olafs tekst). Du trenger ikke starte bilen for å måle dette ved kald motor. Systemtrykk skal nok være rundt 5 bar (pluss/minus) og kontrolltrykk kanskje i området 0,5-1 bar. Litt avhengig av hvilken varmstartregulator du har. ID-nummeret står trykket på toppen av denne. Kontrolltrykk skal øke til rundt 3 bar ved varm motor. Trykkøkningen fra kald til varm motor ville jeg målt med motor på tomgang.

Trykktesten er enkel å gjennomføre, men du trenger en trykktester. Alltid greit å vite om trykket er ok. Dersom ja kan en gå videre til neste punkt på test-listen.

Se denne: https://www.tasteslikepetrol.net/2020/02/bosch-k-jetronic-basics/

Den beskriver hvordan systemet fungerer, Nederst kan du klikke på "part 2", som beskriver hvordan du kan teste, og nederst i part 2 kan du klikke på part 3 for å utbedre.