Jan S 25 Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 Skal skifte ut hele bensinsystemet bak på min W116 1975 med k-jetronic (pumpe, filter, akkumulator, slanger, klemmer og skiver. Det inkluderer også noen slanger i motorrommet. Hva burde jeg skifte til? Hvilken type? Får jeg tak i noe som tåler ethanol? Ønsker å skifte til noe bra når jeg først skifter ut hele røkla. Noen erfaringer dere kan dele? Quote Link to post Share on other sites
tommern57 51 Posted October 25, 2020 Share Posted October 25, 2020 Jeg tenker både din lokale Tess og Hydroscan er oppegående på problematikken. Og dersom de ikke skulle kunne svare klart, vil jeg tro at erfaringen med dette ligger hos tekn avd i Amcar. Klubben er jo nå assosiert medlem der. Quote Link to post Share on other sites
Olaf 50 Posted October 26, 2020 Share Posted October 26, 2020 Slanger for fuel injection tåler alt, men det vet vi, og ikke alltid de som selger slanger. Den kan hende at du må kjøpe original hvis det er rare dimensjoner på slange fra tank til pumpe, f.eks. på W123 Kombi er det en slange mellom tank og pumpe med innv. Ø14mm. Den kan kanskje finnes i en tommedimensjon som kan brukes, hvis ikke er original fra BOS tilgjengelig for 7-800 kroner meteren... Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted October 27, 2020 Author Share Posted October 27, 2020 Takk for tips! Ja, Tess har mye bra. Skal sjekke slangene der. Kommer nok også til å ringe BOS. Olaf; når du sier "... tåler alt" hva mener du da? Trykk? Temp? Ethanol? Quote Link to post Share on other sites
Olaf 50 Posted October 29, 2020 Share Posted October 29, 2020 Trykk og sprit er OK, gummislanger bør vel ikke utsettes for altfor høye temperaturer! Jeg synes forslaget til tommern57 er veldig godt, hos amcar kan du få vite hvilke standarder slike slanger bør møte, og få kodene for de standardene. Da kan du slå opp for å finne alle detaljer. Gå inn på nettsidene deres for masse info: https://amcar.no/aktuelt Der finner du bl.a denne lenken: https://amcar.no/aktuelt/etanol+-+hvorfor+er+det+er+problem.html De har jo også et ganske rått bilmagasin som også har stoff for oss som er bitt av Benz-basillen: https://refuel.no/ Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted October 29, 2020 Author Share Posted October 29, 2020 Strålende, Olaf, dette var bra! Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted November 4, 2020 Author Share Posted November 4, 2020 Har sjekket litt, bla. med Amcar og Tess og google. Standarden jeg kommer til å gå for er SAE J30 R9. Tilgjengelig hos mange leverandører. Quote Link to post Share on other sites
Olaf 50 Posted November 6, 2020 Share Posted November 6, 2020 Hvis du har uvanlige innvendige dimensjoner på slanger, som kanskje ikke er lett å finne, regn om til amerikanske mål og se om det finnes en i tommedimensjon som er tilnærmet lik (dvs. noen titusendeler mindre enn millimetervarianten). Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted November 8, 2020 Author Share Posted November 8, 2020 Demonterte bensinsystemet i dag, og fikk målt litt her og der. - Slange fra tank er 15 mm (regner med at 14 mm også går fint med delenummer 1234700875) - Slange fra damper cage til pumpe inngang 15 mm - Slange fra damper cage til akkumulator er 6 mm Quote Link to post Share on other sites
Olaf 50 Posted November 12, 2020 Share Posted November 12, 2020 Det er den helsikes 14mm slangen mellom tank og pumpe på W123, som jeg forsøkte å få tak i sjøl fra en annen kilde enn BOS. De skal ha omtrent 6-800,- pr. meter, som er minste lengde de selger fikk jeg vite for et par år siden. Det ergelige at nærmeste tommedimensjon er akkurat litt for stor: 9/16" = 14.28675mm, så den vil være slarkete på en nippel som er akkurat 14mm. Si fra hva du får tak i. Jeg har jo hatt det litt gøy sjøl: https://www.mbentusiastklubb.no/forum/topic/39467-trenger-svar-nå-bensinlekkasje-løst/?tab=comments#comment-345931 (jøsses, tiden går, jeg mente det var for bare et par år siden...) Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted November 12, 2020 Author Share Posted November 12, 2020 Ha ha, du har vært der du også, Olaf 😆 Ja, den 14 mm slangen har jeg brukt mye tid på. Jeg trenger kun 5-6 cm mellom damper cage og pumpe inngang. Løsningen ble å kjøpe 2 x slangen på bildet som er 14 mm og rundt 18 cm lang - en til å bruke mellom tank og damper cage slik den er på bildet og den andre skjærer jeg til slik at den passer. Da har jeg også 2 lengder i reserve. En slik slange kostet kr 250,- inkl. moms (kjøpt i Holland), som er greit for 3 lengder. Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted November 21, 2020 Author Share Posted November 21, 2020 Ting går sakte fremover her med bensinsystem ...... venter på deler. Fjernet alle bensingummislanger i motorrom i dag. Kommer til å kjøpe nye hos Tess (SAE J30 R9) inkl. nye klemmer. Blir bra. Jeg har en ettermontert ikke-original motor, det betyr at tidligere eier har "kuttet og lappet litt" her og der. Bensinrør fra bensinfordeler (FD) til varmstartregulator (WUR) er kuttet og lappet sammen med 8mm bensinslang (se bilder). Inni røret er en hard-plast slange. -- vet noen hvilken funksjon den har? -- hva skjer når den er kuttet og hele røret er lappet sammen? Mister hard-plast slangen sin funksjon? -- Burde jeg kjøpe ny? Vet ikke om den er tilgjengelig? Jeg får ikke opp kategorien "FUEL INJECTION" i Catcar.info. Har noen et alternativ? http://www.catcar.info/mercedes/?lang=en&l=Y2xhc3M9PTF8fGNvdW50cnk9PUZ8fHN0PT01MHx8c3RzPT17IjEwIjoiQXNzb3J0bWVudCBjbGFzcyIsIjIwIjoiQ2FyLU5vcnRoIEFtZXJpY2EiLCI1MCI6IjExNi4wMzIgICAgIn18fGNhdGFsb2c9PTY4TiAgIHx8Y2F0YWxvZzE9PTY4TiAgIHx8dHlwZT09MTE2fHx0eXBlMT09MTE2fHxzdWJtMT09MDMyfHxzdWJtMTE9PTAzMnx8YWdndHlwZT09Rkd8fGFnZ3R5cGUxPT1GR3x8bW9kZWw9PTExNi4wMzIgICAgfHxtb2RlbDE9PTExNi4wMzIgICAgfHxkZXRhaWxncnBudW09PTQ3fHxzdWJncnA9PTAwMXx8cGFnZTcwPT0x Quote Link to post Share on other sites
Olaf 50 Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 (edited) Foreslår tinyurl.com til kjempelenker. Sånn som denne permanente lenken: https://tinyurl.com/y638hqfd Her er adressen jeg brukte: Assortment class Car-North America 116.032 Maj. Assy M - Engine 117.983 07 INJECTION Med vennlig hilsen, Olaf Edited November 21, 2020 by Olaf Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted November 21, 2020 Author Share Posted November 21, 2020 Jøss, her var den jo, takk Olaf! jeg måtte inn på motor 110.985 (ettermontert 6.9), men her fant jeg det jeg lette etter. http://www.catcar.info/mercedes/?lang=en&l=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%3D%3D Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted November 21, 2020 Author Share Posted November 21, 2020 Hva tror du om denne hard-plastikk slangen inni røret? Quote Link to post Share on other sites
Olaf 50 Posted November 24, 2020 Share Posted November 24, 2020 (edited) On 21.11.2020 at 16.58, Jan S said: Ting går sakte fremover her... Det er snart hvitt ute, du har god tid... Jeg har aldri sett en plastslange inni et rør, det er vel noe som er tredd inn da det ble satt på en slange. Jeg tror trygt du kan glemme det. Det er ikke uten grunn til at det er et rør der, du risikerer at en slange ryker med det trykket det er der. Kjøp et nytt rør hvis det kan skaffes, eller ta de med til Tess og kjøp riktig dimensjon rustfritt rør og skjøtestykker. Det er spesielle snittringkoblinger for rustfrie rør, de vet hva du skal ha. Så kapper du originalrørene for å få plass til et mellomstykke, og skrur på 2 nipler! Samme jobb her, trykkrør til hydraulikken for den automatiske nivåreguleringen: https://www.mbentusiastklubb.no/forum/topic/46599-jeg-er-blitt-s124-eier/?do=findComment&comment=404177 Husk tinyurl.com! Med vennlig hilsen, Olaf Edited November 24, 2020 by Olaf Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted November 24, 2020 Author Share Posted November 24, 2020 Takk for tips med å sette på et rør og koblinger fra Tess, bedre enn slange. Må nok gå for rør, men skal prøve å finne en brukt original. Blir nok ikke lett. Plastslangen inni er kun i røret, ikke i gummislangen. Må ha vært der originalt. Rar sak. Må prøve å finne ut om jeg evt. kan dra ut plastslangen. Den var flisete i den ene enden. Bildet viser bedre hvor slangen var montert (rett før WUR). Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted November 25, 2020 Author Share Posted November 25, 2020 Snappet opp på W116-forum at plastslangen inni rør skal fange opp og dempe noe av trykksvingningene/trykkstøtene i systemet. Antagelig er WUR litt "følsom". Må nok finne meg en originaldel - ny eller brukt. Quote Link to post Share on other sites
Olaf 50 Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 Hmm, det var interessant info, Jan. Jeg har holdt på med biler og motorsykler en mannsalder og vel så det, men jeg lærer noe nytt hver eneste dag! Det sitter 'innmat' i slange mellom tank og pumpe på hydraulikken til nivåreguleringen på Kombi også, sannsynligvis av samme årsak, så det er ikke helt ukjent. Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted December 14, 2020 Author Share Posted December 14, 2020 Deilig - i dag fikk jeg helt nytt bensinrør (med plastslange inni) fra Kienle Automobiltechnik, Tyskland. Se bilde #1. Den passet perfekt! Bensinrør går fra pressure damper (også på bilde) til WUR. Oppdaget to ting når jeg demonterte pressure damper: 1. Naturlig nok kom en del bensin ut av damper, MEN med masse smuss. Slik skal det ikke være 😱 Ser gammel ut, kommer nok til å skifte den relativt raskt. 2. Dersom membran ryker i damper skal det lekke ut via en 5 mm gummislange (se tynn nippel på damper). Gummislangen var ca 30 cm lang og utløp lå skjult under bensinfordeler (se bilde #2) 😱 Slik skal det vel heller ikke være! Kunne potensielt vært farlig. Spørsmål: - Skal denne slangen kobles til gummislangen mellom ventildeksel og luftfilter ... noen har tettet det lille hullet med en skrue? (se bilde #3)? Er det meningen at bensin ved lekkasje skal gå tilbake til luftinntaket? Håper noen har noen tips her. Quote Link to post Share on other sites
tommern57 51 Posted December 14, 2020 Share Posted December 14, 2020 Vitsen med den lille porten, er å ha ventilasjon over membran så det ikke blir trykk på oversiden. Så den bør være åpen til atmosfæren, fortrinnsvis filtrert så det ikke kommer inn møk. Den blinda slangen, er den på slangen til veivhusventilasjonen? Bare spør, fordi det ikke er særlig mye bedre å få bensin i olja om uhellet skulle være ute Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted December 14, 2020 Author Share Posted December 14, 2020 Ja, blinda inngang er på veivhusventilasjon. Trykket der gjør vel at luft strømmer fra veivhus til innsugning (overtrykk i veivhus?). Er ikke det riktig? Eller kan det også gå andre vei ned i ventildeksel og sammen med olja? Det ville ikke vært bra! Hvor bør den gå? Bensin ut i det fri er heller ikke bra ..... Quote Link to post Share on other sites
Olaf 50 Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 Dette er samme regulator for W124, men teksten er det interessante. Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted December 15, 2020 Author Share Posted December 15, 2020 Olaf, takk for interessant sak. Dette er nesten den samme som min (min har kun 3 inn-/utganger), men sikkert samme prinsipp. Min har ingen lekkasje, men ser gammel ut og full av smuss innvendig som er på vei til WUR. Det er ikke bra. Kommer til å kjøpe ny. Koster skjorta og er vanskelig å oppdrive Kommer nok til å koble leak line til gummislange mellom ventildeksel og luftinntak. Regner med at bensin ved lekkasje går inn sammen med luft. Vil nok høre på motor - dersom membran ryker - at noe er feil. Ser også på w116-forum at noen refererer til et drain hole i motorblokka, i bakkant i V'en under manifold i nærheten av oljetrykkmåler. Kommer til å se nærmere på det i helgen. Skal være vanskelig å finne. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.