Harryelvin Posted September 21, 2020 Share Posted September 21, 2020 Hei. Jeg har en 230E 1984 mod. som jeg omsider fikk start på etter 3 år stillstand. Automatspaken virket noe treig, og når jeg skulle starte den på nytt, gikk ikke startmotoren verken i Park eller Nøytral. Hva kan dette være ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted September 21, 2020 Share Posted September 21, 2020 Har du prøvd å kjøre strøm rett på starteren.? Kan være den starten du fikk var det som gjorde at solenoiden røk....... prøv å sjekk ledninger, hamre litt lett på starteren og sjekk at den hverken kobler inn eller går rundt før du tenker på hvilken posisjon automaten står i... Når vi fikk tilsvarende problem så var det "start rele" som hadde tatt kvelden, det fant vi ut fordi startmotor gikk som en kule når vi bare ga den strøm på solenoid rett fra batteri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryelvin Posted September 21, 2020 Author Share Posted September 21, 2020 Jeg har ikke prøvd å kjøre strøm rett på starteren ennå. Men hvor finner jeg startrelè ? Ser det ligger et lite relè under midtkonsollet ved girspaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryelvin Posted September 21, 2020 Author Share Posted September 21, 2020 3 hours ago, Frode said: Har du prøvd å kjøre strøm rett på starteren.? Kan være den starten du fikk var det som gjorde at solenoiden røk....... prøv å sjekk ledninger, hamre litt lett på starteren og sjekk at den hverken kobler inn eller går rundt før du tenker på hvilken posisjon automaten står i... Når vi fikk tilsvarende problem så var det "start rele" som hadde tatt kvelden, det fant vi ut fordi startmotor gikk som en kule når vi bare ga den strøm på solenoid rett fra batteri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted September 21, 2020 Share Posted September 21, 2020 På 124 ligger det rele bak sikringsboksen og ved batteriet, dvs i motorrom, sjekk om det er tilsvarende på W123. Googler du så får du sikkert mer korrekt plassering.:) Men kjør strøm på starteren (solenoid) så du er sikker på at det ikke er den før du følger ledningene bakover... hører du det klikker i solenoid når du vrir om nøkkelen for å starte.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryelvin Posted September 21, 2020 Author Share Posted September 21, 2020 Jeg kan ikke høre noe klikk. Kan ikke huske å ha sett noe annet en bensinpumperele ved sikringsboksen, så jeg sjekker ved batteriet. Har googlet, men fant kun mye om W124. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryelvin Posted September 21, 2020 Author Share Posted September 21, 2020 Men tusen takk så lang, skal bli spennende å finne hvor feilen ligger ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts