Jump to content

Motor får tilsynelatende ikke nok bensin ved start .....

Recommended Posts

Bilen er en W116 1975 450 SE m/ ettermontert M100 6.9 med K-jetronic.

Et problem har økt litt i omfang den siste tiden, både ved kald- og varmstart. Når bilen først starter går den som ei klokke (bortsett fra litt høy tomgang).

Problemet er: Med tenning på hører jeg bensinpumpa snurre. Etter 15-90 sekund med tenning på - men uten å starte - endrer pumpen lyd. Det blir en lyd som kan tyde på at pumpen møter motstand dvs. systemet nedstrøms er fullt med bensin (og bensin går antagelig i retur til bensintank). Når denne lyden endrer seg kan jeg starte bilen, dvs. etter 15-90 sekunder med tenning på. Den starter som regel umiddelbart. MEN, det er umulig å starte bilen før pumpa endrer lyd.

Det virker som at motor ikke får nok bensin i starten, før pumpa har fullt opp systemet.

Hypoteser:

- bensinfilter sitter etter pumpe, kan filter være tett?

- kan pumpa være litt defekt, slik at den ikke gir nødvendig trykk i starten, dvs. den trenger litt tid for å bygge opp trykk?

- Akkumulator?

- Varm-start regulator?

Må nok lese meg litt opp på K-jetronic og måle litt for å finne ut av dette, men tenkte å spørre om noen har vært borti noe lignende.

Takknemlig for tips.

Jan

• Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vil "rydde opp" skikkelig bak der, skifte strainer, se inn i tank, osv.   Etter hvert jobbe meg fremover.

Posted Images

Det enkle svaret, er jo å kople på et meter framme og se på trykket når det bygger opp. Det burde vel strengt talt ta to-fem sekunder.

Et bensinfilter bør vel kanskje skiftes hver 60.000 km, så er tilstand ukjent, så er det lite å tenke over. Blåse igjennom rør og slanger kan kanskje være en ide? En ting folk sjelden tenker på, er at det er en sil i tanken som pumpa suger igjennom. 

Jeg ville i alle fall starta der før jeg går løs på sprutet

Jeg kjenner ikke K-jetronic systemet noe særlig, men generelt høres det ut som det tømmes for bensin når den står og at pumpa først jobber lett mens den bare fyller opp, og så jobber tyngre når den må transportere og trykksette bensin hele veien. Lekkasje som slipper inn luft utenfra, eller dårlig tilbakeslagsventil som lar bensin renne tilbake på tanken og suger luft fra tanken kanskje? Tror det ville vært en ide å trykksette systemet med luft og se om det holder på trykket, evt. lekkasjesøke med såpevann.

Takk til dere begge for tips! Har ikke jobba med "bensinsystemet" før. Må lese meg opp.

Tommern57; blåse gjennom rør og slanger .... er det med tom tank og alle rør/slanger fra tank til bensinfordeler? Rengjøre/skifte sil i tanken krever nok tom tank.

Geir Tore; hvordan trykksette systemet med luft? Er det en kurant sak? Tømme tank først?

K jetronic.png

Tror jeg ville ha begynt som Tommern sier, med manometer for å se når trykket faktisk bygger seg opp. Deretter sjekke hvor lenge trykket holder seg etter at pumpen stoppes. Så vidt jeg husker skal det ikke falle med mer enn 0,2 bar på 30 sekund, men de tallene bør du dobbelsjekke.. Regner med du fyller 98 oktan på denne. Ikke sikkert alle slanger og slikt er like glad i etanol på en så gammel bil. Har også hørt at membranen inne i mengdefordeleren strekker seg når den kommer i kontakt med etanol slik at differansetrykket endrer seg, uten at jeg tror det skal ha innvirkning på dette problemet. På KE-jeten er det et filter i pluggen inn på mengdefordeleren. Dette er det mange som glemmer. Hvis K-jeten har det samme, bør også dette sjekkes.

Et annet tips er bensinakkumulatoren (nr 3 på bildet) Denne skal bevare trykket i systemet, og inneholder en membran med en fjør bak som kanskje har sett sine beste dager. Hvordan en kan teste denne er jeg usikker på. Den skal også dempe lyden på pumpa, så det er kanskje plassen å begynne.

Til slutt: IKKE!!!! fall for fristelsen å begynne å justere noe på dette så lenge det fungerer som det skal(bortsett fra startproblemene) og du ikke er 100% sikker på hva du gjør.

Tommern57; ha ha, ja soltaket fungerer topp. Vi får se hvordan dette går. Dette er nok litt mer komplekse saker ..... 🤔

Will; takk for tips! Nei, fyller 95 oktan. Her har jeg en del ting å gjøre, skjønner jeg. Først må jeg skaffe meg en ok trykkmåler til å koble på systemet. Deretter blir det skritt for skritt, UTEN å justere på noe (Takk for påminnelse😄). Dette kan ta litt tid ..... men skal bli morro å forhåpentligvis lære litt mer om K-jet'en.

7 hours ago, Will said:

Regner med du fyller 98 oktan på denne.

Det er jo ikke så lett å finne nåfortiden. :classic_sad:

Husk at det er svært få mekanikere igjen som KAN K-jet, det er et tema som krever innsikt i mange detaljer samtidig. Du finner nok like mange som kan mye om K-jet her i forumet. Jeg har lastet ned ganske mye opp gjennom årene for personlig bruk, men endel har copyright, så jeg må være forsiktig med hva jeg legger ut.

https://w123.no/mercedes_docs/

Her er endel mektige forumtråder, noen er SVÆRE. Bruk denne søkestrengen:

https://www.benzworld.org/search/1035328/?q=Bosch+D+Jetronic+and+K+Jetronic+Troubleshooting&o=relevance

(grunnen til at D-jetronic er med i søket, er endel felles feilsøking)

NB! Noen USA-modell K-jet har lambda-sonde, men de er ikke KE-jet. Trolig p.g.a. særregler i California.

Jeg har også et sett med alle tidligere originale MB delelister og verkstedhåndbøker på microfiche, og 2 lesere, men katalogene med filmene er pakket ned p.g.a flytting, og jeg har ikke sett igjennom dem. Det er mulig at det ligger mye K-jet stoff der. (vinterprosjekt)

Jeg avslutter med et tips; jeg kjøpte for en tid siden manualer for ML'en min for den svimlende sum av £ 9.95, dvs en drøy hundrelapp. Det viste seg at det er hele Mercedes EPC - den elektroniske delkatalogen, og WIS - de elekroniske verkstedhåndbøkene. Der er også W116 6.9 med i EPC, men som for W123 så er ikke WIS med for de modellene. Men en komplett delekatalog er et fint verktøy for å se hvordan ting er satt sammen.

NB! Den er på 48 Gigabyte!

https://www.mbentusiastklubb.no/forum/topic/47417-olafs-ml-270-cdi-2003-modell/?do=findComment&comment=402301

Med vennlig hilsen, Olaf

Edited by Olaf

Ikke det helt store problemet å finne Shell's V-power. I disse tider når prisene er nesten levelige, på billige dager, burde alle koste på seg en tank eller to for å prøve. Jeg fylte en tank  på vinterbilen, og vil påstå jeg merker forskjell. Lurte også junior til å skli ut med en tank, og han var overrasket over forskjellen på B-klassen

Er det ikke en enveisventil nede ved pumpa som skal holde bensinen oppe etter at motoren er stoppet?

Ta av trykkslangen og blås...

Kanskje det bare står litt snavs i kula.

Olaf: utrolig hva du har samlet opp gjennom årene👍 Her må jeg lese litt. Utfordringen blir å lese nok - men ikke for mye - til å kunne starte selve testingen, skritt for skritt. Tror på learning by doing.

Bruker ofte denne som delekatalog http://benzcat.com/ (se bilde for deler). Er EPC du refererer til noe helt annet? Antagelig ..... 

Stian; kan ikke se en ventil nede ved pumpa. Mulig dette bildet ikke viser hele story'en? Trodde jeg hadde en accumulator som skulle holde trykket oppe, men det har kun biler med høyere VIN. Må nesten under bilen i helgen og se hva jeg har 🤔

Når du sier ta av trykkslangen og blås ... hva innebærer det? Hvilken slange og fra hvor til hvor? Tanken er full, så regner med at her blir det mye griseri? Eller holder pumpa på bensinen? Snavs i kula er også nytt for meg 🤣. Dette er et system på en bil jeg ikke har jobbet på, kjenner til kun det fundamentale. 

fuel.png

Skal jeg tippe gangen her, blir det igjennom sila (36), slange 584, muligens en enveisventil 496, pumpe 328, filter 352 og til trykkrør fram 670.

Retur til tank fra regulator framme blir 702

1 hour ago, Jan S said:

Snavs i kula er også nytt for meg 🤣.

Det er bilverdenens versjon av Odd-Bjørn Hjelmesets  'is i rubben'. :classic_biggrin:

Med vennlig hilsen, Olaf

• 2 weeks later...

tommern57; ja du er inne på noe her. Damper cage 496 sitter tilsynelatende før pumpa, for å motvirke pulserende bensinstrøm inn til pumpa og kanskje hindre vacuum (tror jeg).

Har lest meg litt opp på K-jetronic. Her er mye å sette seg inn i.

Tror det første jeg gjør er å måle bensinmengde, deretter system pressure og control pressure.

Måle Bensinmengde: koble en slange på returen til tank (4). Leser at mengden bør være opp mot 1 liter/30 sekund. Planen er å sette på tenningen (uten å starte bilen) og la bensinpumpa gå i 1 min. Burde komme 1,8-2 liter.

Forøvrig (1) er bensin fra tank, (2) er til kaltstartventil, (3) er retur fra varmstartregulator

Måle system pressure og control pressure: koble en slange mellom (A) og (B), dvs, utgang bensinfordeler og inngang varmstartregulator. Slangen må ha stengeventil som er mellom trykkmåler og varmstartregulator. Stengeventil åpen måler control pressure, stengeventil lukket måler system pressure.

Med riktig varmstartregulator for denne motoren er system pressure 5.2-5.8 bar, control pressure kald 1.1-1.5 bar (ved 20 grad C) og varm 3.4-3.8 bar (med vacuum?).

Høres fremgangsmåten ok ut? noen kommentarer?

Må skaffe meg en trykkmåler, slange, etc.

Mengdemåling.png

Trykkmåling.png

Trykkmåling II.png

Jeg ville først og fremst koplet av fødinga (1?) og holdt den oppi ei kanne. Tenning på og se hva mengde systemet leverer.

Trur problemet er slanger på veien som har begynt å svelle pga etanolen

Takk for tips!

Tenkte akkurat det samme, men alle på nett skriver at en må måle returen som skal tilbake til tank for å sjekke om pumpa leverer mengden den skal.

Skjønner ikke helt hvorfor - selv ville jeg målt feederen (1).

Hva kan grunnen være?

Jeg regner med at de vil måle returen fordi det er etter trykkregulatoren, så da kan du måle trykket på feed'en samtidig.

Det er sånn sett riktig, men snakker vi svellende slanger, så spiller det ikke så stor rolle for å sjekke mengde

Etter å ha lest litt i tråden her så er det ingen som har sett sammenhengen mellom høy tomgang og vanskelig kaldstart.

Før du kobler fra en masse ting så bør du sjekke at den ikke suger falsk luft. kaldstar dysa er avhengig av komplett tette slanger for at bensinen skal komme frem fra den, det kan også gi høy tomgang.

Det andre er temp sensor, hvis den viser feil vil ikke kaldstart dysa gi noe som helst og igjen vanskelig kaldstart.

verdt å sjekke.

Godt poeng, Frode.

Tomgang kald er rundt 1400 u/min, så går den gradvis ned. Varm rundt 900 u/min. Tror den skal helt ned mot 600-750 u/min (leser litt ulik informasjon på dette).

6.9 motoren er ettermontert. De som gjorde jobben (i USA) koblet ikke kaldstart dysa riktig. Den er manuell og betjenes med en knapp ved oppstart. Det har fungert fint i 1,5 år. Nå starter ikke bilen. Har en anelse om at motor ikke får nok bensin og/eller ikke med riktig trykk.

Tror jeg begynner med mengdemåling, deretter trykk, deretter ....... så får vi se hvor langt vi må teste. Er forberedt på at dette kan bli frustrerende, men kommer sikkert til å lære en del om K-jetronic. Det blir bra.

Blir lite tid til garasjen for tiden. Kanskje til helgen 😕

Må også skaffe meg en trykkmåler. 

Høres ut som en god plan.:)

Starter den på startgass.?  hvis du får gang på den så kan du utelukke tennings issues, og når den sviver kan du bruke start gass rundt innsuget og slanger for å sjekke ut falsk luft etc.

Deretter bør du sjekke ledninger etc og måle ut motstanden over temp sensor, dette kan du gjøre på kjøkkenet og se hva motstanden er ved 20 grader og feks 80 grader, den styrer også tomgangsregulatoren, og ofte kan feil på tempsensor gi start og tomgangsproblemer. men ledningene frem til tempsensor er vel så viktig.:thumbleft:

Frode, supert med tipsene, takk!

Jeg tror jeg begynner i en ende og arbeider meg "gjennom systemet" helt til jeg finner noe avvik.

Kommer garantert tilbake til deg med oppfølgingsspørsmål.

Lørdag planlegger jeg mengdemåling 👍

To be continued .....

Fikk målt mengden fra pumpa. Resultatet er interessant!

TEST 1: Koblet meg på fødinga (1) -- se bilde over -- som kommer rett fra tanken. Der går bensinen fra tank, grovfilter, damper cage, pumpa og bensinfilter.

Lot pumpa gå i 1 minutt (tenning på). Målingen viste 3 liter/minutt -- det er bra! På nettet leser jeg at pumpa må gi minst 1,5-2 liter. Mer er bare bra. Gjorde to målinger med identisk resultat. 👍

TEST 2: Deretter koblet jeg meg på "retur til tanken" (4) -- slik som alle egentlig beskriver på nett. Der kom ingeting -- 0 liter! 👎

Vurdering: linjen fra pumpa virker å være ok, bortsett fra jeg vet jo egentlig ikke om pumpa leverer 5,2-5,8 bar (system pressure) og om control pressure er 1,1-1,5 bar ved 20 grad C og kald motor. Neste test er å måle dette. Må først kjøpe trykkmåler.

Men det at det kom 0 bensin i retur til tank får meg til å undres ..... kan det være noe med selve bensinfordeleren, eller varmstartregulatoren eller pressure regulator som sitter i bensinfordeleren rett ved "retur til tank".

Tok også et bilde av inngang til bensinfordeler der fødinga kobles på. Ser ut til å ligge mye "grums" der ..... kanskje trenger systemet en full rens :-(

Neste test er trykk. Håper å få gjort det raskt.

20200829_154425.jpg

20200829_155337.jpg

2020-08-29-16-12-28-428.jpg

Det tror jeg sannelig du har rett i -- takk for tips!

Fant bla. denne på nett (se video)

Skal sjekke i morgen, evt. rense eller kanskje kjøpe nytt.