Jump to content

Hymer Sprinter mister effekt under kjøring

Recommended Posts

Har problem på ein Hymer bobil som er bygd på Sprinter fra år 2000. 

Ved kjøring dør plutselig effekten. 

Eksempel: kan kjøre jamnt i 50km/t, plutselig forsvinner effekten og bilen mister fart og turtall, når ein slipper gassen og gir gass igjen virker alt OK fram til neste gang. 

Ingen feilmeldinger på girkasse eller motor. 

Motor er OM612.981

Girkasse er 716.643

Har du lest ut feilkodar med diagnoseapparat?

Det kan jo virke som motorstyringa kuttar/nødmodus, men da må du normalt sett stoppe motoren for at det skal gå tilbake til normal. I så fall er det alltid lagra ein feilkode som er årsak.

Det kan og skje at motoren kuttar uten å gå i nødmodus, på 210 med same motorserie (OM611/612/613) kjem det då opp melding EPC Electronic Power Control, og alt er i orden etter pedalen blir sleppt opp. Eg trur fortsatt det skal leggast att ein feilkode. På min E220CDI skjer dette når eg trykker inn kickdown.

34 minutes ago, Simen Arntsen said:

Har du lest ut feilkodar med diagnoseapparat?

Det kan jo virke som motorstyringa kuttar/nødmodus, men da må du normalt sett stoppe motoren for at det skal gå tilbake til normal. I så fall er det alltid lagra ein feilkode som er årsak.

Det kan og skje at motoren kuttar uten å gå i nødmodus, på 210 med same motorserie (OM611/612/613) kjem det då opp melding EPC Electronic Power Control, og alt er i orden etter pedalen blir sleppt opp. Eg trur fortsatt det skal leggast att ein feilkode. På min E220CDI skjer dette når eg trykker inn kickdown.

Lest ut med Star ja, einaste koder som ligger der er defekte glødeplugger, men det skaper vel ikkje slike feil. Den går ikkje i nødmodus da bilen er som normal med en gang man går av og på gassen og kan virke i 30 sek eller 3 min før det skjer neste gang. Hastighet er ikkje relevant heller. Har ikkje funne noe som trigger feilen, det berre skjer plutselig. 

• 9 months later...
  • 2 weeks later...
On 22.7.2020 at 16.25, HåvardR said:

Har problem på ein Hymer bobil som er bygd på Sprinter fra år 2000. 

Ved kjøring dør plutselig effekten. 

Eksempel: kan kjøre jamnt i 50km/t, plutselig forsvinner effekten og bilen mister fart og turtall, når ein slipper gassen og gir gass igjen virker alt OK fram til neste gang. 

Ingen feilmeldinger på girkasse eller motor. 

Motor er OM612.981

Girkasse er 716.643

Hei. jeg har helt identisk feil på min 2003 sprinter 270cdi. 
Har du funnet ut hva det er ? 

• 3 weeks later...

Dæven. Jeg tenkte på bremselysbryteren her om dagen. Men tenkte det hadde vært for enkelt. 

På disse tror jeg det er dieselkutt på et par sylindere når du bremser. Det er vel et sånt forbruks/miljøtiltak trur jeg.

Det er jo så enkelt at det blir nesten for dumt å tenke tanken 😆

Når du trykker på bremsa blir motoreffekten kutta, ja. Trudde det var av sikkerheitsårsaker, at bremseeffekt ikkje skal bli redusert viss gasspedalen heng seg opp eller du trykker på begge pedalane..

Det er mulig at det kan være slike årsaker og. Jeg klarer ikke helt å engasjere meg i slike dumme ting. Jeg kopler helt ut når jeg finner slikt. For meg blir bilene mer og mer utstyrt med ting jeg ikke skjønner vitsen til.

Jeg var borti her en dag på en moderne bil at jeg skulle rygge litt tilbake. Og så var det noe ved venstre bakhjul jeg ville holde meg unna, så jeg hadde døra oppe for å se når jeg rygga. Og hver gang jeg slapp bremsen og skulle flytte meg, ble den stående. Oppdaga at den stod i Park. Der var det slik at hvis du prøvde å rygge med døra oppe, hoppa kassa i Park av seg sjøl. :lol:   #storebrorserdeg   Jeg blir helt matt.  :evil4:

Og på Sprinter er det vel også slik bryter med flere hakk som regulerer lengden? Mener at man skulle trekke den helt ut, montere og så tråkke på bremsen så den justerer lengden selv.