Jump to content
Dominik

Luftfjæring i c-klasse

Recommended Posts

Hei,

Det er min premiere i forum :-)

Har kjøpt en c-klasse, modell 2015, og merker noen mistiske problemer med luftfjæring bak. Bilen synker noen timer etter den ble parkert. Var hos NAF først og de fant mulig lekasje fra slanger, men kunne ikke reparere det og henviste meg til spesialister. Så dro jeg til mercedesverksted og de fant ingenting! I følge deres komputer er alt i orden. Men bilen fortsatt synker... Har dere noen tips hva kan jeg gjøre? Tips til en god spesialist kanskje?

På forhånd takk!

Hilsen

Dominik

200526.jpg

200602 - 1.jpg

Kor langt har bilen gått?

Det er normalt sett lekkasje i luftbelg eller slange.

Belg på 212 E-klasse held vanlegvis over 150 000, men etter det begynner dei fleste å svikte.

Hei,

Takk for din respons!

Den har gått 88 000, i mitt eie ikke mer enn 5000. Det er min første bil med luftfjæring, så det er litt uheldig oppstart :-(

Er det noe spesielt man må passe på, f.eks. ved hjulskift eller langtidsparkering? 

Det kan vere gnag på slange, eller dårlig kobling.

Er det likt på begge sider bak? Er det på alle 4 hjul (Airmatic)?

Usikker på luftfjæring på C-klassen, men reknar ikkje med det er heilt ulikt E-klassen. Lekkasje på 1 belg skal ikkje tømme dei andre, men det er ikkje som XM, der du kan kjøre med 3 hjul, så dei andre vil følge med litt når 1 siger.

Når du jekkar opp bilen, f.eks for å skifte hjul, kan det vere greitt at du ikkje opnar dørene. Då vil bilen tømme belgen, fordi den er for høg.

Når du parkerer er det lurt å ha framhjula rett fram, 0 grader sving. Viss det skulle sige slepp du då at skjermen må halde vekta av bilen, for den vil legge seg på hjulet når bilen sig langt nok ned.

Den går ned kun bak, starter på høyre side, og venstre side går ned noen timer etterpå . Foran er det helt ok.