Jump to content

W123 230E Mellomakselforing

Arg0z
 Share

Recommended Posts

905210594_Lagerkardangaksel.thumb.jpg.28a26bfeccdcd3f554ed99d5fac17f8a.jpg

Denne foringen på mellomakslingen er helt gåen.

1. Tror dere bilen går gjennom EU-kontroll slik?

2. Hvor kjøper jeg ny foring? Det er så mye å velge mellom på nett så jeg er usikker på hva jeg skal ta...

Jeg finner foringen med og uten kulelager. Med og uten den braketten som er under.

3. Er det mye pes å skifte den? 😅

-Esben-

Edited by Arg0z

Hei! Nå er det så lenge siden jeg byttet den, så husker ikke om det var med eller uten stygge gloser. Men har du tid, dvs en drøy ukes tid, så har mulig eurodel.no den delen. Eventuelt så kan du sjekke ebay.com eller ebay.de. Uansett, bytter du den, så lever den trolig ut neste 20 års periode. Iallefall om du skulle velge original kvalitet fra BOS

On 6/13/2020 at 5:27 AM, _s_y_v_e_r_s_e_n_ said:

Hei! Nå er det så lenge siden jeg byttet den, så husker ikke om det var med eller uten stygge gloser. Men har du tid, dvs en drøy ukes tid, så har mulig eurodel.no den delen. Eventuelt så kan du sjekke ebay.com eller ebay.de. Uansett, bytter du den, så lever den trolig ut neste 20 års periode. Iallefall om du skulle velge original kvalitet fra BOS

Ja jeg bestillte den fra Eurodel sist søndag. Den ligger klar for sending nå, så får håpe de får den avgårde snart.

Det får ta den tiden det tar. Bestillte en premium-del så regner med at kvaliteten er ok.

Når det gjelder stygge gloser så kan jeg komme med en rapport når jeg har gjort jobben. :)

Helt ok priser på eurodel, men du verden, frakta kommer hjem raskere med hest og vogn. Når det står delen sendes fra Oslo, å det tar godt å vel en uke, så kan dem ikke skryte på seg rask levering altså. Det tar tre dager fra Kina å til Norge, mens det tar tre uker fra Oslo og til hjemadressen min... Norge kan ikke post, heller ikke å yte service. Dette var også lenge før korona tider, så dem kan ikke bare skylde på det. Vel, nok frustrasjon. Håper det blir mindre frustrerende å bytte delen! God helg 👍

• 3 weeks later...

Heisann,

lovte en rapport så her kommer den. 😁

For det første så kom delen egentlig ganske greit frem. Dog ikke så fort som lovet. Det tok nøyaktig 10 dager fra bestilling til den var her. Og jeg bestillte på en søndag..

Når det gjelder bytte av selve foringen så ble det mindre bannskap enn jeg hadde regnet med. Faktisk ganske lite.

Jeg hadde forberedt meg med å lese manualer og bruke de ressursene jeg fant på internet. Bl.a. synes jeg at det var mye hjelp å hente på pelicanparts.com. De har beskrivelser med bilder på en del operasjoner på MB. Jeg tok ikke tiden på dette, men plundret meg gjennom operasjonen på to kvelder. Kanskje jeg brukte 5-6 timer i svært rolig tempo. Har forstått det slik at dette er en sånn ca 3-timers jobb for de som er vant med slikt.

Satte bilen på bukker og jekken under girkassa. Så startet jeg med å løsne braketten som holder girkassa oppe. For å komme lettere til flexdisken.

1_2mp.thumb.jpg.48e41f5bbe4c050ed4ea4c7bdde0db9e.jpg

Og sånn ble det.

2_2mp.thumb.jpg.03debcd580669bc58e4a2a76e5a4717a.jpg

Demonterte også den fjærkoblingen til håndbrekket for å komme til akslingen. Så lånte jeg en fargestift av datteren min og merket opp alle deler som skulle tas fra hverandre slik at jeg fikk det på igjen på samme plass. Siden jeg hadde planlagt å gjenbruke flexdiskene så merket jeg dem og.

3_2mp.thumb.jpg.8822daa438db95a0b50245dba318b7f0.jpg

Hadde tenkt på å merke med tape eller kjøpe en egnet merkepenn, men jeg synes fargestiften fungerte utmerket. For andre som har tenkt å gjøre dette og ikke er klar over det så er det ekstremt viktig å merke akslingene i forhold til hverandre da de kommer balansert fra fabrikk. Blir ikke noe gøy med en mellomaksling som er i ubalanse....

4_2mp.thumb.jpg.5f2f52ea3099eed1e4fe7a91f33b9755.jpg

Så løsnet jeg "mutteren" som holder akslingen sammen. Her hadde jeg vært føre var og gått til innkjøp av 2 stk fastnøkler størrelse 41 og 46. De var noen beist å ligge under bilen og skru med. 😅 Har ikke veid dem men tok det med godt humør og tenkte at det var bra trening for armene.

5_2mp.thumb.jpg.1d5e9ffe5a25bebf88993abae40c65f4.jpg

Etter å ha løsnet flexdiskene og braketten som holder foringen på akslingen så gikk det ganske greit å få den ut. Det vil si; jeg fikk ut bakre del av akslingen. Skulle jeg hatt ut fremre del også så hadde jeg måtte demontere overføringen fra girspake til girkassa. Men siden jeg bare trengte bakre del så lot jeg den være.

6_2mp.thumb.jpg.3b95961eda257620067b3c4164343b45.jpg

Som bildet viser så var det bare lørv igjen av foringen. Jeg oppdaget senere at selve lageret var bra, men det spiller ingen rolle siden jeg hadde kjøpt et komplett sett. Hell og lykke at jeg ikke bare kjøpte lageret.

7_2mp.thumb.jpg.056ab7279674ada883e0f765d2fc1839.jpg

Plukket av låseringen med min for anledningen nyinnkjøpte låseringtang.

8_2mp.thumb.jpg.7d6d64f1f69e99e95269494099fccfc8.jpg

Og terset av lageret. Hadde en 100mm ters som ikke strakk til så måtte bite i gresset og kjøpe en ny 150mm som passet veldig bra.

9_2mp.thumb.jpg.06d8b4bd30bf996df75927c2a7b46dc4.jpg

Gjorde rent, smurte opp, og presset på nytt lager med foring og oppheng. Har sett dette gjort med spesialverktøy og jernrør i rett dimensjon. Jeg regnet med å finne noe jeg bruke i garasjen og endte opp med et pvc-rør som passet perfekt. Og det fungerte som bare juling.

10_2mp.thumb.jpg.632c158b0e648190bd81514aa2f8f067.jpg

Så var det bare å montere sammen igjen.

Må nok bytte flexdiskene ved neste korsvei. De jeg har er forsåvidt hele og fine, men de er gamle og steinharde. Så jeg har gjenbrukt boltene med locktight midlertidig. Setter i nye bolter når diskene byttes.

Nå står bilen utenfor huset med nye skilt på. Fikk ingen anmerkninger på EU-kontrollen. 😀

• Like 1