Jump to content
Sign in to follow this  
Alfaduden

Oppdatert! 07 E220 CDI Girkasseproblem

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei,
Har to ganger nå opplevd at girkassen ikke vil samarbeide etter en stund med henger bak bilen.
Det virker som girkassen går i nødmodus etter en stund eller ved litt hard belastning.

Den første gangen skjedde det etter å ha kjørt på E-18 med henger hvor jeg har hatt konstant fart 90-95km/t fra Tønsberg til Sandvika. Møtte noe kø og merket at girkassen ikke responderte som før. Deretter tok jeg av og skulle opp til Rud. Stoppet bilen og startet igjen, helt fin.

I går skjedde det igjen. Henger bak bilen på vei til Hønefoss. Kjørte over Sylling langs Tyrifjorden. Etter en stund (med litt aktiv kjøring for å holde fartsgrensen) sluttet girkassen igjen å gå i lockup og bare sluret seg fremover. Det kommer ingen varsellampe når dette skjer. 
Jeg får ikke byttet gir manuelt. Stopper bilen og starter igjen, så er den like fin. 

Noen som har erfaring med dette?

Det ser ut som at feilen har kode 23CE!?

Edited by Alfaduden
Oppdatert tittel og tags

23CE høyres ikkje ut som ein korrekt feilkode.

Sannsynlegvis er dette relatert til høg temperatur, og svikt i elektrisk styreenhet i samband med det.

Du bør få lest ut feilkodar med utstyr som viser dette skikkeleg.

Sannsynlegvis er det olje- og filterskift + skift av den elektriske styreenhetet inni gearkassen som må til. Det er ikkje så omfattande som det høyres ut, og heilt vanleg å måtte gjere på 722.6.

6 hours ago, Simen Arntsen said:

23CE høyres ikkje ut som ein korrekt feilkode.

Sannsynlegvis er dette relatert til høg temperatur, og svikt i elektrisk styreenhet i samband med det.

Du bør få lest ut feilkodar med utstyr som viser dette skikkeleg.

Sannsynlegvis er det olje- og filterskift + skift av den elektriske styreenhetet inni gearkassen som må til. Det er ikkje så omfattande som det høyres ut, og heilt vanleg å måtte gjere på 722.6.

Takk for svar.

Hadde flush med olje og filterbytte for 13000km siden. 
Har tatt kontakt med verkstedet som gjorde denne jobben for å få peilet oljen og lest feilkode(r). Håper det kanskje er lavt nivå. Dermed øker kanskje temperaturen over maks tillatt temp.

Posted (edited)

Etter en tur til Drammen på fredag fikk jeg igjen problemer med girkassen.
Tom bil, uten henger og ved forsiktig pådrag i akselerasjonsfelt ut på E-18.
Ville ikke gire plutselig. Låste seg i det som må ha vært 2. gir.

Hadde tidligere den uken bestilt diagnose hos verksted som utførte service. Hadde time her fredag ettermiddag. Bestilte samtidig diagnose hos BOS Tønsberg.

Ingen feil på girkassen funnet. Oljen var fin og rød, luktet ikke brent og det var korrekt mengde på den. 
Tok for sikkerhets skyld og sjekket kontakten i girkassen. Den var noe fuktig. Rengjorde med bremserens og trykkluft, byttet hylse og satte inn. 
Skal bruke bilen mye denne uken, så da får vi dommen.

Diagnosen viste at jeg hadde noen feilkoder relatert til girkassen og annet:
P2312
9102 Instrumentfeil mot motorkommunikasjon,

DC23 Motorstyring

Edited by Alfaduden

Elkontakten skal skiftast ved oljeskift. Viss det var oljelekkasje var nok ikkje den skifta sist det var skifta olje.

Viss denne får stå lenge nok med lekkasje kan du og få olje i TCM, som kan gi mange rare fakter på gearkassen...

Då er det berre å håpe på at du var heldig at det var nok med rensing av kontakten, det er jo det beste 😊

2 hours ago, Simen Arntsen said:

Elkontakten skal skiftast ved oljeskift. Viss det var oljelekkasje var nok ikkje den skifta sist det var skifta olje.

Viss denne får stå lenge nok med lekkasje kan du og få olje i TCM, som kan gi mange rare fakter på gearkassen...

Då er det berre å håpe på at du var heldig at det var nok med rensing av kontakten, det er jo det beste 😊

Skal hele kontakten skiftes altså? Trodde det bare var den hylsen jeg. Hmm Da vet jeg det. Mulig jeg ser meg om etter en slik kontakt da.

Forøvrig oppførte den seg fint tur/retur Tønsberg Hønefoss i går. Kjørte uten henger og ikke spesielt hardt. Skal en tur til Bærum i dag og Trondheim neste uke, så da får vi nok dommen.

21 hours ago, Alfaduden said:

Skal hele kontakten skiftes altså? Trodde det bare var den hylsen jeg. Hmm Da vet jeg det. Mulig jeg ser meg om etter en slik kontakt da.

Forøvrig oppførte den seg fint tur/retur Tønsberg Hønefoss i går. Kjørte uten henger og ikke spesielt hardt. Skal en tur til Bærum i dag og Trondheim neste uke, så da får vi nok dommen.

Nei, berre hylsa inni ;)

Men den skal skiftast ved oljeskift, 4 år/40-60 000 km.

Ofte blir den ikkje skifta, og viss det var lekkasje på din no, var den nok ikkje skifta sist.

• Like 1

On 17.6.2020 at 10.45, utlending said:

Greit å sjekke også om at ikke kommet olje i styringsenhet.

Ja, Var tørt hele veien videre etter pluggen. Leste meg litt opp på dette og sjekket. Har vært symptomfri siden forrige fredag.

Moralen er nå hvertfall, skal en gjøre service, gjør det selv! 

Ta en "flush" også. Veldig enkelt, og du skifter hele oljemengden, ikke bare litt over halvparten.
Jeg tar sånn: 
Kappet pluggen fra gamle filter, og festet slange på stykke med slangeklemmer. Fyller opp en 4 liters gjennomsiktige (veldig viktig at gjennomsiktig) dytter stykke i plass som filter sitter, slangen dytter i kanne. Hjelpemannen starter motor, jeg holder kanne og slange. Når kanne er nesten tomt, roper jeg, og hjelpemannen stopper motoren.
Hele prosessen tar ikke mer enn 2 minutter. Skal ta bilde om "utstyret" jeg bruker.

5 hours ago, utlending said:

Ta en "flush" også. Veldig enkelt, og du skifter hele oljemengden, ikke bare litt over halvparten.
Jeg tar sånn: 
Kappet pluggen fra gamle filter, og festet slange på stykke med slangeklemmer. Fyller opp en 4 liters gjennomsiktige (veldig viktig at gjennomsiktig) dytter stykke i plass som filter sitter, slangen dytter i kanne. Hjelpemannen starter motor, jeg holder kanne og slange. Når kanne er nesten tomt, roper jeg, og hjelpemannen stopper motoren.
Hele prosessen tar ikke mer enn 2 minutter. Skal ta bilde om "utstyret" jeg bruker.

På 722.6 er det jo berre å koble frå returen på sida av gearkassen og kjøre gjennom den veien. Det er og anbefalt/offisiell metode..

Her er jeg bruker for flush. Brukte den på flere år, bilene er fortsatt på veien 😉

20200620_175921.jpg