Jump to content
Sign in to follow this  
Jan S

W116 1975 starter ikke. Relé til bensinpumpe?

Recommended Posts

Var ute å cruiset 450 SE m/ 6.9 i pinsen. Stoppet bilen i 5 min, deretter ville den ikke starte.

 

Jeg hørte umiddelbart at bensinpumpen ikke snurret. Hentet frem multimeter for å teste om bensinpumpa fikk spenning. Der var 0 V. Den gode nyheten er vel at pumpa mest sannsynlig er ok.

 

Sjekket også sikring nr 4. Den virker fin. Mistenker at bensinpumperelé er ødelagt. Regner med det sitter øverst i sikringsboksen?

 

Er det noen måte å teste dette på? Koble sammen to av pinnene i plugg?

 

Kan det være andre komponenter som har sviktet?

 

Håper noen har litt erfaring med dette.

 

Jan

20200602_195503.jpg

20200602_200746.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei tommern57,

 

takk for raskt svar! Du mener pinnene 30 og 87 forbindes? Eller 30 og 87a?

 

Vet du om bensinpumperelé er den øverste? Kanskje må jeg inn og se på koblingsdiagrammer .......

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Vet ikke om hvem som er bensinpumperele, men det kan jo evt ohmes bak til pumpa.

30 er vel tilførselsspenning til relé, og 87 eller 87a er ut til pumpa

Dersom du ohmer pumpa direkte på motoren, bør du få samme ohm verdi mellom jord og 87(evt a) i sokkelen når reléet er ute

Og du bør ha 12 volt mellom 30 i sokkel og jord med tenning på

Edited by tommern57

Share this post


Link to post
Share on other sites

Supert, takk for tips!

 

Jeg fant bensinpumperelé og 2 andre relé'er for hhv. kald-start ventil og "AC/Starter".

 

Testet spenning mellom sokkel 30 og jord på bensinpumperelé-sokkel. Dessverre 0V :-( Det samme målte jeg på de andre to relé-soklene.

 

Nå er spørsmålet: Hvorfor får ingen av relé'ene strøm? Hva ligger "oppstrøms" for relé'ene?

 

Håper noen har tips her, jeg er ikke akkurat "elektro-mann"

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ups ... her må jeg korrigere meg selv. Jeg må ha målt feil spenning i går.

 

Skiftet alle sikringer i dag - de gamle så ok ut men må ha vært fra 1975 :-)

 

Målte 12V på pinne 30 i sokkel til bensinpumperelé. Yes!

Koblet deretter pinne 30 med pinne 87 i sokkel - da gikk bensinpumpa. Yes!!!

 

Den enkle konklusjonen er at relé "har møtt veggen". Men er det så enkelt?

 

Jeg har to andre relé' i sikringsboksen. Satte de inn på bensinpumpesokkel, men ingen reaksjon. Mistenker at de også "har møtt veggen" (AC er frakoblet og kaldstartventil er en egen greie siden motor ikke er original)

 

Tror jeg kjøper nytt relé for å teste.

 

Andre tips? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta et bilde av toppen av reléet. (skjemategningen) og legg ut her, så skal vi se hva vi kan finne på. Husker ikke pinnenumre i hodet her.

Vi kan enkelt teste reléet og kabling før du finner fram lommeboka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fantastisk, Tommern57!

 

se vedlagt bilde.

 

Etter testen jeg gjorde i dag kan det se ut som om spolen/magneten ikke fungerer ..... eller at kontaktene knyttet til spolen/magneten er korrodert ........ hva vet jeg .....

 

Må jeg spenningssette 85 og 86, for deretter å måle om 30 og 87 har kontakt?

20200605_175536.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uten spenning på, Skal det være kontakt mellom 30 og 87a

Med spenning på 85 & 86, skal det være kontakt mellom 30 og 87

Når man setter spenning på/av 85 & 86, skal du høre et lite klikk hver gang.

 

Videre kan du sjekke i sokkelen på 85 & 86 at du har 12 volt når du skrur på tenning.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nydelig, sjekker i morgen.

 

Begynner å skjønne hvordan dette fungerer nå.

 

Takk for hjelpen!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testet videre i dag:

 

-- Uten spenning har jeg kontakt mellom pinner 30 og 87a

-- Spenning 12V av/på mellom 85 og 86 hører jeg klikk

 

Relé ser ut til å være ok.

 

MEN, jeg klarer ikke å måle 12V på sokkel mellom 85 og 86 med tenning på. Her er nok problemet?

 

Hva er det som ligger "oppstrøms" og ikke gir spenning videre til relé-sokkel 85 eller 86? Må lete litt ......

 

Noen tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den ene er jo jord. Den andre er 12 volt og kommer ifra tenningslåsen. Du kan se på et relé som en fjernstyrt bryter. Når du setter spenning på spolen, klikker bryteren.

Så når du skrur på tenninga, gir du spenning til spolen som igjen skrur på spenninga fra 30 til bensinpumpa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fant vedlagt diagramm.

 

Bensinpumperelé virker å være ok.

Måler 12V på sokkel 30 med tenning på.

 

MEN klarer ikke å måle 12V på sokkel 86 (går ut fra at 85 fra ECU er jord). Forstod jeg deg riktig, Tommern57?

 

Sokkel 86 kommer fra "Fuel injector relay". Da ligger vel feilen der et sted?

Fuel pump relay.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, ikke godt å se om det er 85 eller 86 som er 12 volt. Men å sjekke injektor relé er vel kanskje det neste jeg ville gjort. Sjekk spolen på det og se om du har spenning inn på pinne tre. Og det bør være med tenning på

Føler du er på rett vei her

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå må jeg bare finne fuel injector relé. Det står at det skal være "under dash passenger side".

 

Forsøker å løsne panelet. Har fjernet 3 skruer men får ikke løs panelet, er litt redd for å bruke makt og ødelegge panelet. Noe holder panelet fast på baksiden øvre del.

 

Tror jeg må legge ut et eget spørsmål på dette.

 

Ja, føler jeg nærmer meg ......

20200607_180541.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja der kan jeg ikke hjelpe deg. Har aldri skrudd på 126, tror jeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tok ikke sjansen på å ødelegge panel, gikk derfor inn ved å ta ut hanskerommet.

 

Langt der inne under dashboard fant jeg "fuel injector relay" med nummer 3, samme type "ice-cube".

 

Test med 12V spenning på 86 og 85 ga ingen "klikk". Der er nok problemet.

 

Bestiller nytt hos Autotrio i morgen.

 

Takk for hjelpen, Tommern57!

 

Utrolig hva man lærer av å løse problemer :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forresten, dette er en 116 - ikke 126

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pumpen skal vel bare gå ett sekund for å bygge opp trykk når du slår på tenningen?

Så starter den igjen når du starter bilen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pumpen har alltid startet når tenningen blir slått på og den går kontinuerlig med tenning på.

 

Håper det skal være slik, ellers har jeg et nytt problem å jobbe med ......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan godt være at de endret litt på det opp gjennom årene.

Min 82modell stopper etter ett sekund.

Men det var noen endringer i 80, 81 og 82.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette er en amerikansk W116 1975. Tror de laget disse frem til 1980.

 

Hentet nytt relé hos Autotrio i dag. Blir spennende senere i kveld ..... håper virkelig jeg fant den eneste feilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

116 selvfølgelig. Du traff meg en dag hue ikke var skrudd riktig på :evil4:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er helt uvanlig at bensinpumpen går kontinuerlig med tenningen på og når motoren ikke går. Pumpen går litt i det tenningen skrus på. Slik har det vært på alle D- og K-jetronic jeg har vært borti. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bad news ...... monterte nytt relé, bensinpumpe startet og motor startet. Lot den gå på tomgang ....

 

MEN, etter rundt 10 min stoppet motor. Ved nytt startforsøk hørte jeg ikke bensinpumpa. Motor startet selvsagt ikke.

 

Deomonterte det nye relé og testet det. Det klikket ikke med spenning på 86 og 85. ØDELAGT, kr 550 i vasken!

 

Satte inn et gammelt relé slik at jeg fikk kjørt tilbake i garasjen. Levetid på "Fuel injector relay" er ca 10 min :-(

 

Frustrerende greier. Jeg er ingen elektro-mann ..... er dette et kjent "fenomen"? Noe "spiser" relé. Ser at strøm kommer både fra battery BUS og start-run BUS. Får relé for mye spenning?

 

Noen tips?

Fuel pump relay II.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...