Jump to content
Raymond.P

Helt fersk merc eier trenger hjelp! 01 W210

Recommended Posts

Hey, nettopp skaffa med en W210 220cdi gammal taxi :) Nå som sommeren er på vei så blir det jækla varmt å kjøre med vinduene igjen men har ikke noe valgt for INGEN av vinduene eller el speilene fungerer🤔 

sikringer er hele, samt at det kommer strøm til motor men lenger har je ikke kommet.. Noen snakker om comfort module, mens andre om sam boks.. 

noen her som kan hjelpe meg?

76F5E79C-56B1-4FC4-A128-935CE96F4526.jpeg

Første fellesnevner for vinduer og speil er panelet ved gearspaken. Trekk rett opp den svarte ramma rundt gearspaken. Når du har fått opp den, kan hele panelet løftes rett opp. Sjekk der først at plugger står i.

Sjekka alle sikringer? Det sitter en styringsboks i hver dør

1 hour ago, Raymond.P said:

Pluggen der står i :)

Pluggen, eller pluggane? Det skal vere 2 eller 3, viss ikkje eg hugsar feil.

Det står ein kontrollboks i kvar dør, desse får signal via canbus. Viss ingen av dei fungerer ville eg tru det er brudd i bussen frå bryterpanelet, evt defekt panel.

Viss du har tilgang til diagnoseutstyr kan du lese ut faktiske verdiar, og på den måten sjå om brytarane gir signalet dei skal.

Viss autofunksjon på vindua ikkje er stilt inn vil ikkje vibdua fungere når du trykker knappane heilt ned, det er 2 stiller på dei, du kjenner at dei stoppar litt halvvegs. Går rutene i stille 1?

Vindu/speil modulen har plass til fire plugger i støpen, men det er bare en seks-pins som er i bruk.

Jeg ville sjekka på pluggen at jeg har jord og spenning først. Tolv volten regner jeg med er rød, og jord vil være brun eller svart. De fleste tinga i denna seksjonen tar jord fra et punkt under førersetet. Det er forholdvis tynne kabler, så om panelet har blitt dratt opp brått, skal det lite til å ryke en jordledning. For å komme til,er det greit å ta ut førersete og midtkonsoll. Midtkonsollen er festet i framkant under bryterpanelet, og så er det vel et par skruer under teppet i rommet under armlenet. Da er det lett å følge kablene til jordingspunktet.

Det er en skjøt i teppet under stolen, så det er greit å komme til.

3 hours ago, tommern57 said:

Sjekka alle sikringer? Det sitter en styringsboks i hver dør

Alle sikringer er hele, men har nada oversikt over hvem sikring som er til hvem ting😅 

2 hours ago, Simen Arntsen said:

Pluggen, eller pluggane? Det skal vere 2 eller 3, viss ikkje eg hugsar feil.

Det står ein kontrollboks i kvar dør, desse får signal via canbus. Viss ingen av dei fungerer ville eg tru det er brudd i bussen frå bryterpanelet, evt defekt panel.

Viss du har tilgang til diagnoseutstyr kan du lese ut faktiske verdiar, og på den måten sjå om brytarane gir signalet dei skal.

Viss autofunksjon på vindua ikkje er stilt inn vil ikkje vibdua fungere når du trykker knappane heilt ned, det er 2 stiller på dei, du kjenner at dei stoppar litt halvvegs. Går rutene i stille 1?

Har kun en kontakt under bryterpanelet🤔 Har ikke tilgang på diagnoseutstyr.. Rutene går ikke uansett hvem stilling🤔 Kan også nevne at sentrallås funker ikke via nøkkel🤔

2 hours ago, tommern57 said:

Vindu/speil modulen har plass til fire plugger i støpen, men det er bare en seks-pins som er i bruk.

Jeg ville sjekka på pluggen at jeg har jord og spenning først. Tolv volten regner jeg med er rød, og jord vil være brun eller svart. De fleste tinga i denna seksjonen tar jord fra et punkt under førersetet. Det er forholdvis tynne kabler, så om panelet har blitt dratt opp brått, skal det lite til å ryke en jordledning. For å komme til,er det greit å ta ut førersete og midtkonsoll. Midtkonsollen er festet i framkant under bryterpanelet, og så er det vel et par skruer under teppet i rommet under armlenet. Da er det lett å følge kablene til jordingspunktet.

Hvor sitter denna modulen du snakker om da?

er det slik comfort module greier ? 

Vindu/speil modulen er den som sitter i dekselet ved gearvelger. Om du løfter på lokket, så ser du at alle vindusbrytere og speilkontroll er en del

9 minutes ago, tommern57 said:

Vindu/speil modulen er den som sitter i dekselet ved gearvelger. Om du løfter på lokket, så ser du at alle vindusbrytere og speilkontroll er en del

Åja, så hele den er en modul ja😅 Prøve å få bytta den ellerno da🤔 Ste fatter hjalp meg litt med måling av strøm, mener å huske han sa det var alt for lite strøm inn til modulen som du snakker om, 3.10v ellerno🤔

Hele den modulen kan taes av plata. Hvis du ser nøye på delen rundt vidusbryterne, ser du at det er en sleide på begge sider som skal sleides bakover. Når den er fri, kan modulen løftes i framkant og de er festet i bakkant med noe som ligner et hengsel.

Du kan plugge i en annen og se om det gjør noe forskjell. Er du på skroten og skal fange en slik en, må du ha en fra stasjonsvogn.

Ikke samme på sedan

Hvor holder du til?

3 minutes ago, tommern57 said:

Hele den modulen kan taes av plata. Hvis du ser nøye på delen rundt vidusbryterne, ser du at det er en sleide på begge sider som skal sleides bakover. Når den er fri, kan modulen løftes i framkant og de er festet i bakkant med noe som ligner et hengsel.

Du kan plugge i en annen og se om det gjør noe forskjell. Er du på skroten og skal fange en slik en, må du ha en fra stasjonsvogn.

Ikke samme på sedan

Hvor holder du til?

Ok, ska sjekke litt etter jobb i morgen :) 
takk for tipset, har skaffa en delebil til den så kan se om den har bryterpanelet ^^

holder til i Sande/Drammen :)

Har funnet ut med diagnose at alt har low voltage 🤔 Dårlig jording en plass?

On 27.5.2020 at 22.24, tommern57 said:

Har sjekka jordingspunktene nå, alle jordinger sitter som dem ska.. Prøvd å bytte bryter også, hjalp ikke men usikker på om den funker for kommer fra en delebil je har her men ikke har nøkkel til 🤔

Da må neste skritt være å ta av et dørpanel og sjekke om dørmodulen får spenning

1 hour ago, tommern57 said:

Da må neste skritt være å ta av et dørpanel og sjekke om dørmodulen får spenning

Det blir da den i førerdøra? For det er ve hovedmodul? Eller ska je sjekke alle? :)

18 hours ago, Raymond.P said:

Det blir da den i førerdøra? For det er ve hovedmodul? Eller ska je sjekke alle? :)

Det er ein i kvar dør, heilt individuelle, ingen hovudmodul.

Men begynn med den eine, og sjå om det er spenning der.

22 hours ago, Simen Arntsen said:

Ok, ska gjøre det :) Fått testa at selve bryterpanelet mitt funker ivertfall så da vet je det😅 Men ska få sjekka strømmen i dissa boksene :)

On 8.6.2020 at 16.36, Simen Arntsen said:

gått litt tregt her, men driver å bytter bakdører nå, men finner ikke no modul i bakdørene🤔 

er strøm inn til motor i høyre døra bak, men får ikke utslag på bryteren🤔