Jump to content
Oddih

S211.222; Bakluke åpner ikke

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei,

Motoren til bakluka klarer ikke å åpne bakluka. Bakluka løsner fra låsen og starter såvidt å løfte seg, før den stopper opp.

Er det en motor eller gass/hydrauliske fjærer som skal åpne bakluka?

Hva kan være feil?

Kan det være verd å smøre opp hengslene?

Noe anne som kan/bør smøres?

Hvor skal jeg i såfall smøre?

Video

Edited by Oddih

Fant ut av det. Smurte hengslene med WD-40.

Fjern dekslene som skjuler hengslene. Luka henger oppunder "taket",  dermed vanskelig og komme til med noe annet enn spray-ojle.

20200521_143947.jpg

Hei Oddih.

Jeg liker ikke å korrigere folk, men WD-40 er ikke noe bra smøremiddel. Den er veldig bra for å løse ting som sitter fast, inkl. gamle klistremerker, men smøreevnen er heller dårlig, selv om det tilsynelatende virker bra på kort sikt. Den inneholder dessuten silikon.

Hvis du trenger et bra smørmiddel på sprayboks, så har Würth et fenomenalt middel som er helt tyntflytende når du sprayer det på, slik at det kryper og trenger inn, og så endrer det konsistens når løsemiddlet fordamper, og blir mere som fett. Jeg jobber ikke hos Würth, men jeg har brukt middelet sjøl, f.eks. til boltene i dørhengslene på mine gamle Dodger, et typisk sted som er vanskelig å smøre.

Det er endel nye betegnelser siden jeg kjøpte sist, sjekk hjemmesiden: https://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2/smoring

Med vennlig hilsen, Olaf