Jump to content
Sign in to follow this  
Sven Håkon

Unikt felg/hjuloppsett for salg på eBay (ikke min annonse)

Recommended Posts

Disclaimer; Jeg har ingenting med denne annonsen å gjøre, men velger å dele den siden det omhandler noe temmelig unikt. Jeg trodde det fantes en samletråd for deler i markedet, men finner den ikke igjen - dersom denne tråden anses som upassende er det bare å slette den.

----------------------------------

Så, til saken:

En gang på 80-tallet tapte en kar ved navn Jerry Juhan et løp i sin Lotus Esprit mot en Citroën 2CV - på vått føre! Dette fikk ham til å tenke i nye baner for å bedre grepet, og løsningen kom i form av å øke antall dekk; Men på en litt annerledes måte - han utviklet felger som kunne påmonteres to smale dekk i stedet for ett bredt dekk, og resultatet sies å være over all forventning. Ideen slo nok aldri an like mye som han forventet, men det ble da produsert noen sett - deriblant ett med specs passende til blant annet Mercedes 126/123/116. Et slikt sett ligger nå for salg på eBay:

eBay-annonse for TwinWheels

s-l1600.jpg

De ser jo litt annerledes ut enn man er vant til (nå snakker jeg ikke om selve felg-designet - som vel heller ikke akkurat er helt vanlig), men skal man vurdere ut fra Colin Bonds (tidligere australsk rally - og racingchampion) respons så har det tydeligvis noe for seg:

s-l1600.jpg

Unike er de i hvert fall!

Hvilken dimensjon er det på dekkene tro?

Posted (edited)

Hvis man kunne fylle og tømme dem innenfra, kunne man jo ha både piggdekk og piggfritt på samme bilen, og velge etter underlaget. Eller sommerdekk og vinterdekk. Genialt! :classic_rolleyes: :classic_laugh:

Det er vel mulig at dette er en oppfinnelse fra tiden før man kunne lage brede dekk...

Med vennlig hilsen, Olaf

Edited by Olaf