Jump to content
Sign in to follow this  
saltdal

Girkasseproblem w212

Recommended Posts

Jeg har en 2012 modell w212. kilometerstand er 133000.I den siste tiden har den ved flere anledninger gått fra drive til park når farten er under 10 km. Har hadd diagnose test men det er ingen feilmelding å finne.Er det andre som har erfaring med dette, og funnet ut hvor feilen ligger. 

Uten å ha erfaring med problemet, kan eg tenke meg at 1 mulig feilkilde kan vere gearskifteren, viss du har elektronisk overføring (rattgear).

Det kan og vere ein dørbryter, viss bilen din går i park når du opnar ei dør.

Det er mange feil som ikkje legg att feilkode, fordi det ikkje er oppfatta som feil/usannsynleg. Så diagnose må utførast ved testing av funksjonar i gearkasse og gearskifter.

Ja det er rattgir. Det er noen som snakker om en sensor feil på girkassen eller i verste fall en elektronisk feil som sitter inni girkassen. Er feilen der blir det vel ikke billig å reparere. Feilen kommer ikke hver gang jeg kjører. Ser ut som jeg må ta en langtur før dette skjer .MB forhandler mener det kan komme en feilkode om det blir utført diagnose med originalt diagnoseverktøy. Må vel kansje prøve det først.

15 minutes ago, saltdal said:

Ja det er rattgir. Det er noen som snakker om en sensor feil på girkassen eller i verste fall en elektronisk feil som sitter inni girkassen. Er feilen der blir det vel ikke billig å reparere. Feilen kommer ikke hver gang jeg kjører. Ser ut som jeg må ta en langtur før dette skjer .MB forhandler mener det kan komme en feilkode om det blir utført diagnose med originalt diagnoseverktøy. Må vel kansje prøve det først.

IMG_9457.jpg

Som sagt, kjenner ikkje problemet, men diagnose med MB diagnosemaskin (Xentry) vil nok kunne avdekke feilen. Diagnose er mykje meir enn å berre lese ut feilkodar. Xentry har mange funksjonar for manuell test av alle komponentar individuelt. Ein slik test kan avdekke feilkilde.

Dette er en utskrift fra diagnoseverktøy etter at bilen ble kjørt sakte. Det viser at bilen er i 1 gir men en sensor markerer at den er i trinn N. Er dette en mulig feil.

On 4/20/2020 at 5:40 PM, saltdal said:

Dette er en utskrift fra diagnoseverktøy etter at bilen ble kjørt sakte. Det viser at bilen er i 1 gir men en sensor markerer at den er i trinn N. Er dette en mulig feil.

On 4/18/2020 at 8:47 PM, Simen Arntsen said:

Som sagt, kjenner ikkje problemet, men diagnose med MB diagnosemaskin (Xentry) vil nok kunne avdekke feilen. Diagnose er mykje meir enn å berre lese ut feilkodar. Xentry har mange funksjonar for manuell test av alle komponentar individuelt. Ein slik test kan avdekke feilkilde.

Da er feilen funnet. Må skifte tenningslås. Koster den nette sum av 12000 kr.

Posted (edited)

Hørt om finn.no og eBay? :mrgreen:

Med vennlig hilsen, Olaf

(som har en ML der blikkplata i tanklokket koster 4600,- + mva  :classic_sad: )

Edited by Olaf