Jump to content

Jarle sin -06 W221 S600L/S65 AMG


Jarvarix
 Share

Recommended Posts

Skulle ta bilen til jobb igår, kom bare en km før en måtte snu. CEL lampe lyste og gikk i nødmodus. Så da måtte konebilen brukes en dag til.( -14 A180) 

Hjem etter jobb og på med diagnosen, misfire 7-12. Ja, da var det bare å skru fra hverandre tenningsanlegget. Åpnet tenningsmodulen, og så bra ut. Ingen brent lukt heller. Av med coilpakker, og mistenker venstre pakke er ferdig. Tror neppe plugger er skiftet heller.

Noen som vet om det går å måle coil pakkene?

 

20200404_151028.jpg

 

 

20200404_151631.jpg

 

 

 

20200404_151038.jpg

 

 

 

 

20200404_151050.jpg

 

 

20200404_151922.jpg

20200404_151046.jpg

Edited by Jarvarix
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tommern57 said:

En coil er jo bare en autotrafo, så det burde kunne måles. Primærvikling blir mellom plugg og jord, og sekundærvikling blir mellom tennpluggkopling og jord

 

Ja, men det er ikke så enkelt på disse tror jeg.

Ligger kretskort inni hver pakke her. Tenkte mest på målinger av coilrør uten at disse demonteres. 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, tommern57 said:

Har aldri hatt en sånn pakke i handa, så jeg kjenner de ikke.

Men "misfire 7-12"? Er det 1-6 på ene siden og 7-12 på den andre? Har aldri sett noen teller sylindre på den måten.

 

Stemmer, er slik de er delt inn.

Har brukt noen timer på nett for research idag, så mye mulig jeg prøver meg på en rep av pakka. Får kjøpt løse rør og mosfet transistorer.

Da rimeligste alt er drøye 10-14k pr coilpakke, så faller jeg nok på det.

Men, jeg mottok motoren/kompressoren idag.

Så den er testet og fungerer, så da blir det montering av den imorgen. Noe positivt hvertfall. 🙄

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, tommern57 said:

Er de like? Kan man bytte om venstre og høyre for å se om feilen flytter seg?

Nei, de er forskjellige. 

Jeg tenker jeg gir det et forsøk med nye plugger og grundig rengjøring av rør og fjører, så funker ikke det blir det nye/overhaling.

Var inne på Eurodel og sjekket på original katalogen der, kostet ikke mindre enn 31k stk der.🤣🤣

Link to comment
Share on other sites

Etter mye søk gjennom bekjente og på nett, ble det innkjøp av 2stk overhalte coilpakker. 

Prisen ble omtrent det løse deler koster, så da gidder jeg ikke overhaling selv.

Bestilte nye plugger, toppdeksel pakninger og nye o-ringer til trykkrøra fra turboene også. Så blir alt på stell. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gjort litt småtterier i dag. Fikk skifta ene braketten som holder kat'n på høyre side, siden det manglet skruen her pga. defekte gjenger. Fikk også montert nye deksler i fremkant av hjulhus ut mot fanger foran, venstre manglet og høyre var def. Nå venter jeg på coil, o-ringer, toppdeksel pakninger og skiver fremme. Coil og bremser ble kjøpt i usa og er her til uka, så det blir heldigvis ikke lenge til den er på veien igjen.

Link to comment
Share on other sites

Skjer ikke så mye her om dagen, venter og venter på deler. Bremsene dukket opp igår, så det gårfremover hvertfall.

Har lest litt i mellomtiden, og ser flere sliter med innsugstemp. På disse bilene og lufting av kjølesystem til ic. Så det ble en liten oppgradering der og. 😁

Ny og bedre pumpe på vei, samt montering av swirl pot for fjerning av luft i systemet. Det er ikke egen beholder til det systemet, kun en rørstuss med lokk. Så det blir en bra oppgradering. 

20200416_153553.jpg

20200416_154217.jpg

Link to comment
Share on other sites

Et par timer i garasjen unnagjort og ny pumpe montert. Den nye pumpa er pwm styrt, slik at den kan øke styrken ift. Temparatur.  Men, det gikk an og overstyre dette ved og legge opp 2 stk 12v til den. Den ene som går til pwm inngangen må da senkes litt, ved å legge inn en 1.5k ohm motstand. Så da var det bare å dra frem gamle kunster og lage ny kabel.

20200418_132921.thumb.jpg.acc55a8cbbd0649b0649cd45a3dffea0.jpg

Fant riktig i haugen av motstander

 

20200418_133447.thumb.jpg.c2a3d5c2596066690dc9f022d90b11b1.jpg

 

20200418_140754.thumb.jpg.76a0156d10bd025c6192b7d4d48692c6.jpg

 

20200418_141332.thumb.jpg.eb24af782274662eeca526ee7929b751.jpg

 

 

20200418_160924.thumb.jpg.6df615eec6df9fa36321c87e1693b386.jpg

 

 

 

20200418_160935.thumb.jpg.efc23f3139e4a9cababc5518abc1dc96.jpg

 

20200418_170355.thumb.jpg.0d671c2dd26791efb5d4a88e516a9b6a.jpg

 

Brukte oem 12v som signal til nytt rele, og la opp ny tilførsel bra sikringsboksen.

Så skal røra frem til ic'ene demonteres og varmeisoleres. Så blir det montering av swirlpot til uka.

 

Edited by Jarvarix
Link to comment
Share on other sites

Tok ei lita økt idag også. Fikk skifta toppdeksel pakninger og montert inn nye plugger. Så blir det henting av mer deler imorgen, så kan jeg få sammen kjølinga til ic'ene og montere den høyre coil pakka. Forhåpentligvis dukker coilen og tenningsmodulen opp iløpet av uka, ligger hos tollen. Og de er jo ikke veldig kjappe.😔

Link to comment
Share on other sites

Fikk henta deler i dag, swirl pot, varmefolie teip og vater wetter. Fikk lagt opp nye slanger til swirl pot, lagt på folie på coil og rør til ic'ene. 

Vet ikke hvor mye det hjelper med foile, men det blir hvertfall ikke verre. Swirl pot'n var polert alu, men det blir for bling. Så da ble krympelakk istedet. Hadde ikke nok slangeklemmer, så det får'n handle i morgen.

 

20200420_205811.thumb.jpg.3b76e667c5ee897ffe9cf6f57d83e72d.jpg

 

20200420_205837.thumb.jpg.2fbb7993d179b113660486c4e8f9421f.jpg

 

20200420_205800.jpg

Edited by Jarvarix
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Stian said:

Det er så enormt bra at du legger ut dette her så jeg slutter å tenke at "oooo V12 er sikkert gøy å ha som dagligbruksen"

 

 

Hehe.. Er jo helt sheriff som bruksbil, men det anbefales absolutt ikke hvis man ikke kan skru selv. Det gjelder alle store dyre sedaner. En kompis har en M5 V10, og den var meget godt vedlikeholdt. Men, røyk på noen smeller han og. 

Har sikla lenge på en slik doning, så det får gå.😁

Lever kun en gang🤘🤘

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oh yes. Da er alt montert, duo ventil er overhalt.

Sommerhjul er på også.

Bilen er startet opp og ingel feil dukket opp.

Ble spylt av i samme slengen, da den har stått helt rolig i over 1mnd og var støvete.

Så da blir det test tur til jobb imorgen. 🤞

Link to comment
Share on other sites

Testkjøring i dag gikk som en drøm. Alt fungerer som det skal. Fordelen når manikke har kjørt bilen så mye, er jo at det blir en ny opplevelse igjen.😁 

Men, 22" er altfor stort på en slik bil mener jeg. Mye av komforten forsvinner, så de skal byttes ut til maks 20". 

Link to comment
Share on other sites

Når det blir lite høyde på gummien, må en kompensere med høyt lufttrykk dersom man skal berge felgene. Så da blir det litt som å møte seg sjøl i døra det der når det kommer til komfort. 20 kan nok være et greit kompromiss

Godt jobba

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, tommern57 said:

Når det blir lite høyde på gummien, må en kompensere med høyt lufttrykk dersom man skal berge felgene. Så da blir det litt som å møte seg sjøl i døra det der når det kommer til komfort. 20 kan nok være et greit kompromiss

Godt jobba

Ja, sant det. Var litt skeptisk i utgangspunktet, men ville gi de en sjangs først. Tøft å se på, men det stopper der. Blitt for gammal til stumpete lavprofil.😆

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...