Jarvarix Posted April 4, 2020 Author Share Posted April 4, 2020 (edited) Skulle ta bilen til jobb igår, kom bare en km før en måtte snu. CEL lampe lyste og gikk i nødmodus. Så da måtte konebilen brukes en dag til.( -14 A180) Hjem etter jobb og på med diagnosen, misfire 7-12. Ja, da var det bare å skru fra hverandre tenningsanlegget. Åpnet tenningsmodulen, og så bra ut. Ingen brent lukt heller. Av med coilpakker, og mistenker venstre pakke er ferdig. Tror neppe plugger er skiftet heller. Noen som vet om det går å måle coil pakkene? Edited April 4, 2020 by Jarvarix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 4, 2020 Share Posted April 4, 2020 (edited) En coil er jo bare en autotrafo, så det burde kunne måles. Primærvikling blir mellom plugg og jord, og sekundærvikling blir mellom tennpluggkopling og jord Edited April 4, 2020 by tommern57 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted April 4, 2020 Author Share Posted April 4, 2020 2 hours ago, tommern57 said: En coil er jo bare en autotrafo, så det burde kunne måles. Primærvikling blir mellom plugg og jord, og sekundærvikling blir mellom tennpluggkopling og jord Ja, men det er ikke så enkelt på disse tror jeg. Ligger kretskort inni hver pakke her. Tenkte mest på målinger av coilrør uten at disse demonteres. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 4, 2020 Share Posted April 4, 2020 Har aldri hatt en sånn pakke i handa, så jeg kjenner de ikke. Men "misfire 7-12"? Er det 1-6 på ene siden og 7-12 på den andre? Har aldri sett noen teller sylindre på den måten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted April 5, 2020 Author Share Posted April 5, 2020 7 hours ago, tommern57 said: Har aldri hatt en sånn pakke i handa, så jeg kjenner de ikke. Men "misfire 7-12"? Er det 1-6 på ene siden og 7-12 på den andre? Har aldri sett noen teller sylindre på den måten. Stemmer, er slik de er delt inn. Har brukt noen timer på nett for research idag, så mye mulig jeg prøver meg på en rep av pakka. Får kjøpt løse rør og mosfet transistorer. Da rimeligste alt er drøye 10-14k pr coilpakke, så faller jeg nok på det. Men, jeg mottok motoren/kompressoren idag. Så den er testet og fungerer, så da blir det montering av den imorgen. Noe positivt hvertfall. 🙄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 5, 2020 Share Posted April 5, 2020 Er de like? Kan man bytte om venstre og høyre for å se om feilen flytter seg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted April 5, 2020 Author Share Posted April 5, 2020 6 hours ago, tommern57 said: Er de like? Kan man bytte om venstre og høyre for å se om feilen flytter seg? Nei, de er forskjellige. Jeg tenker jeg gir det et forsøk med nye plugger og grundig rengjøring av rør og fjører, så funker ikke det blir det nye/overhaling. Var inne på Eurodel og sjekket på original katalogen der, kostet ikke mindre enn 31k stk der.🤣🤣 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted April 6, 2020 Author Share Posted April 6, 2020 Etter mye søk gjennom bekjente og på nett, ble det innkjøp av 2stk overhalte coilpakker. Prisen ble omtrent det løse deler koster, så da gidder jeg ikke overhaling selv. Bestilte nye plugger, toppdeksel pakninger og nye o-ringer til trykkrøra fra turboene også. Så blir alt på stell. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted April 9, 2020 Author Share Posted April 9, 2020 Gjort litt småtterier i dag. Fikk skifta ene braketten som holder kat'n på høyre side, siden det manglet skruen her pga. defekte gjenger. Fikk også montert nye deksler i fremkant av hjulhus ut mot fanger foran, venstre manglet og høyre var def. Nå venter jeg på coil, o-ringer, toppdeksel pakninger og skiver fremme. Coil og bremser ble kjøpt i usa og er her til uka, så det blir heldigvis ikke lenge til den er på veien igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted April 16, 2020 Author Share Posted April 16, 2020 Skjer ikke så mye her om dagen, venter og venter på deler. Bremsene dukket opp igår, så det gårfremover hvertfall. Har lest litt i mellomtiden, og ser flere sliter med innsugstemp. På disse bilene og lufting av kjølesystem til ic. Så det ble en liten oppgradering der og. 😁 Ny og bedre pumpe på vei, samt montering av swirl pot for fjerning av luft i systemet. Det er ikke egen beholder til det systemet, kun en rørstuss med lokk. Så det blir en bra oppgradering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted April 17, 2020 Author Share Posted April 17, 2020 Mere parts dukket opp idag. Rykker stadig fremover i køen.😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted April 18, 2020 Author Share Posted April 18, 2020 (edited) Et par timer i garasjen unnagjort og ny pumpe montert. Den nye pumpa er pwm styrt, slik at den kan øke styrken ift. Temparatur. Men, det gikk an og overstyre dette ved og legge opp 2 stk 12v til den. Den ene som går til pwm inngangen må da senkes litt, ved å legge inn en 1.5k ohm motstand. Så da var det bare å dra frem gamle kunster og lage ny kabel. Fant riktig i haugen av motstander Brukte oem 12v som signal til nytt rele, og la opp ny tilførsel bra sikringsboksen. Så skal røra frem til ic'ene demonteres og varmeisoleres. Så blir det montering av swirlpot til uka. Edited April 18, 2020 by Jarvarix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted April 19, 2020 Author Share Posted April 19, 2020 Tok ei lita økt idag også. Fikk skifta toppdeksel pakninger og montert inn nye plugger. Så blir det henting av mer deler imorgen, så kan jeg få sammen kjølinga til ic'ene og montere den høyre coil pakka. Forhåpentligvis dukker coilen og tenningsmodulen opp iløpet av uka, ligger hos tollen. Og de er jo ikke veldig kjappe.😔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted April 20, 2020 Author Share Posted April 20, 2020 (edited) Fikk henta deler i dag, swirl pot, varmefolie teip og vater wetter. Fikk lagt opp nye slanger til swirl pot, lagt på folie på coil og rør til ic'ene. Vet ikke hvor mye det hjelper med foile, men det blir hvertfall ikke verre. Swirl pot'n var polert alu, men det blir for bling. Så da ble krympelakk istedet. Hadde ikke nok slangeklemmer, så det får'n handle i morgen. Edited April 20, 2020 by Jarvarix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted April 21, 2020 Author Share Posted April 21, 2020 Skifta bremsene foran i dag, og la opp siste slangene til ic'ene. Var skikkelig mye vits å bestille coil med 3-5 dgr express, gått 13 dgr siden den ble sendt og fremdeles ikke ferdig i tollen.🙈 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted April 26, 2020 Author Share Posted April 26, 2020 Da er høyre side montert, venter fremdeles på coil fra usa. Ting tar tid.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ClasT Posted April 29, 2020 Share Posted April 29, 2020 Grattis med flott bil👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted April 29, 2020 Share Posted April 29, 2020 Det er så enormt bra at du legger ut dette her så jeg slutter å tenke at "oooo V12 er sikkert gøy å ha som dagligbruksen" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted April 29, 2020 Author Share Posted April 29, 2020 3 hours ago, Stian said: Det er så enormt bra at du legger ut dette her så jeg slutter å tenke at "oooo V12 er sikkert gøy å ha som dagligbruksen" Hehe.. Er jo helt sheriff som bruksbil, men det anbefales absolutt ikke hvis man ikke kan skru selv. Det gjelder alle store dyre sedaner. En kompis har en M5 V10, og den var meget godt vedlikeholdt. Men, røyk på noen smeller han og. Har sikla lenge på en slik doning, så det får gå.😁 Lever kun en gang🤘🤘 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted April 29, 2020 Author Share Posted April 29, 2020 5 hours ago, ClasT said: Grattis med flott bil👍 Takker. Er meget nøyd, selv om den nå har stått mere i garasjen enn jeg har fått kjørt.🙈 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted May 8, 2020 Author Share Posted May 8, 2020 Da dukket endelig et par meget etterlengtede pakker opp i heimen. Blir mekkedag på søndag, så en kan bruke godbilen til jobb på mandag. 😁😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted May 10, 2020 Author Share Posted May 10, 2020 Oh yes. Da er alt montert, duo ventil er overhalt. Sommerhjul er på også. Bilen er startet opp og ingel feil dukket opp. Ble spylt av i samme slengen, da den har stått helt rolig i over 1mnd og var støvete. Så da blir det test tur til jobb imorgen. 🤞 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted May 11, 2020 Author Share Posted May 11, 2020 Testkjøring i dag gikk som en drøm. Alt fungerer som det skal. Fordelen når manikke har kjørt bilen så mye, er jo at det blir en ny opplevelse igjen.😁 Men, 22" er altfor stort på en slik bil mener jeg. Mye av komforten forsvinner, så de skal byttes ut til maks 20". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted May 11, 2020 Share Posted May 11, 2020 Når det blir lite høyde på gummien, må en kompensere med høyt lufttrykk dersom man skal berge felgene. Så da blir det litt som å møte seg sjøl i døra det der når det kommer til komfort. 20 kan nok være et greit kompromiss Godt jobba Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted May 11, 2020 Author Share Posted May 11, 2020 55 minutes ago, tommern57 said: Når det blir lite høyde på gummien, må en kompensere med høyt lufttrykk dersom man skal berge felgene. Så da blir det litt som å møte seg sjøl i døra det der når det kommer til komfort. 20 kan nok være et greit kompromiss Godt jobba Ja, sant det. Var litt skeptisk i utgangspunktet, men ville gi de en sjangs først. Tøft å se på, men det stopper der. Blitt for gammal til stumpete lavprofil.😆 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.