mubkap Posted February 27, 2020 Share Posted February 27, 2020 (edited) Hei! Noen her som har erfaring med kjemikalier for rens av dyser, dpf, innsugsmanifolden, EGR ventilen? Jeg har en 2010 W245 180CDI. Diagnose viser at eksostrykksensor må byttes, verkstedet forteller meg at DPFen er 76% tett og må byttes. Vet ikke om jeg orker å demontere EGR ventilen, innsugsmanifolden og DPF for å rense for hånd på denne bilen. Håper litt på at disse magiske STP kjemikaliene kan gjøre susen, kanskje også for dysene ved behov? Edited February 27, 2020 by mubkap Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted February 27, 2020 Share Posted February 27, 2020 Dei fleste som utfører datatuning kan og fjerne EGR og DPF frå programmet. Då vil EGR-ventil aldri opne, og du kan berre fjerne DPF. Det er eitt alternativ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mubkap Posted February 28, 2020 Author Share Posted February 28, 2020 (edited) Har tenkt på det også, men lot være pga EU kontrollen, mener å huske man får mangel? Alternativet er ny/brukt DPF og koble ut EGR. Edited February 28, 2020 by mubkap Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted February 28, 2020 Share Posted February 28, 2020 Min gjekk fint gjennom 😊 Eg er ikkje sikker på om fjerna DPF er målbart på EU-kontroll. Kanskje andre her som veit? Deaktivert EGR er ikkje målbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mubkap Posted February 28, 2020 Author Share Posted February 28, 2020 Tror jeg skal prøve meg på det Men ingen her som har erfaring med disse kjemikaliene altså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted February 28, 2020 Share Posted February 28, 2020 DPF cleaner, om det er STP, Forte eller andre, fungerer på den måten at det gir høgare eksostemperatur, som skal brenne meir ut av DPF. Når filteret begynner å bli tett trur eg ikkje det er noko vidundermiddel som kan fikse det, viss ikkje manuell regenerering kan. Mulig du kan ta det ut og reingjere det manuelt, men då må du skjære av enden av røret det står i, og sveise i hop atte. Dyserens, gjerne på nesten tom dieseltank, skal vistnok vere bra, men har vel og begrensa evne til å reparere. EGR-ventil og innsugsmanifold må rensast manuelt, om det har begynt å tette seg. Viss du får programmert vekk DPF, er det viktig at du fjernar innmaten. Eg tok av eksosen og lagde stort hol i midten med betongbor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mubkap Posted February 29, 2020 Author Share Posted February 29, 2020 Her er resultatet etter Biltema sin DPF rens t/r Oslo - Moss i 3000 - 4000 rpm, og fra Moss t/r Moss Fredrikstad i 2800 - 3500 rpm. DPF Soot content: Fra 2,6g til 1g DPF Load state: Fra 86% til 15% (glemte å ta «før» bildene på soot content) Målte god temperaturøkning når eksostemperaturen nådde 250 grader. Kan vel trygt si at Biltema leverte varene her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted February 29, 2020 Share Posted February 29, 2020 Jeg har en ML 270 cdi, og har sett mange kommentarer om gjensotede kanaler som følge av EGR-ventiler, så dette var kjekt å få vite, takk for oppfølgingen! Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mubkap Posted March 1, 2020 Author Share Posted March 1, 2020 EGR ventilen bør helst renses manuelt. Jeg har aldri brukt kjemikalier for å rense den, men alltid tatt den ut og skrapt/vasket den med Mr. Muscle ovnvask. Vet at Simen Arntsen lenger opp i denne tråden har gjort en ganske grundig jobb med rens av innsugsmanifolden, EGR ventilen og tilhørende deler. Han kan kanskje fortelle mer (korrekt). Enn så lenge vil jeg mtp pris og resultat anbefale Biltema sin dpf rens. Brukte også STP dyserens, ingen markant forskjell det enda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted March 1, 2020 Share Posted March 1, 2020 DPF blir reingjort med varme. Høg eksostemperatur for å brenne ut sot. Tilsetningsstoff i diesel kan hjelpe denne prosessen. EGR og innsugsmanifold er umulig å reingjere med tilsetningsstoff. Problemet er at olje frå turbo blir blanda med sot frå eksosen som blir miksa inn i innsuget. Dette må fjernast fysisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted March 3, 2020 Share Posted March 3, 2020 (edited) Jeg har hele livet vært superskeptisk til alle former for "verktøykasse på boks", og er det fortsatt. Men jeg registrerer jo også at verden har gått videre, det er gjort mange framskritt på kjemifronten de siste årene. Det eneste jeg noengang har brukt, er en dyserenser på en W123 som skulle på EU-kontroll dagen etter. Etter å ha kjørt en lang tur på kvelden, kunne jeg konstatere at det faktisk fungerte veldig bra! Men jeg skjønner at jeg ikke kommer utenom skrubbing av ML-innsug! Med vennlig hilsen, Olaf Edited March 3, 2020 by Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.