mubkap Posted February 16, 2020 Share Posted February 16, 2020 Hei! Bilen mister litt, men merkbart motorkraft ved full pådrag. Dette skjer typisk mellom 2500 og 3500 omdreininger. Den er kjørt 175.000 km, ellers helt fint motor og girkasse. Noen forslag til hva jeg bør gjøre? Takk på forhånd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted February 17, 2020 Share Posted February 17, 2020 Har du sjekka feilkodar? Viss ikkje, bør du begynne med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mubkap Posted February 17, 2020 Author Share Posted February 17, 2020 Fikk lest ut feilkoder i dag og fikk opp: 2641-8 Exhaust back pressure sensor og P0471 Exhaust pressure sensor A circuit Range/Performance. Godt mulig feilen ligger i en av disse kodene, men hva betyr de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted February 17, 2020 Share Posted February 17, 2020 Exhaust back pressure sensor er berre å bytte først som sist, dei har si levetid, kostar nokre hundrelappar hos BOS. Når denne sviktar får du symptom som du skriver. Den andre kjenner eg ikkje, men det kan og vere følgefeil av den første. Back pressure står på eksosen på motoren, men usikker på kor på din bil. Den er på bil med DPF. Slik ser den ut: https://www.eurodel.no/sensor-avgasstrykk-metzger-0906274?utm_source=shopello_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping&utm_term=diverse-459&utm_content=Cj0KCQiAkKnyBRDwARIsALtxe7jB42uZVGjL0mqqZunf3yjvetXMONtpfahP7w9Z5iEcpl0Gxd8FXz0aAodBEALw_wcB&gclid=Cj0KCQiAkKnyBRDwARIsALtxe7jB42uZVGjL0mqqZunf3yjvetXMONtpfahP7w9Z5iEcpl0Gxd8FXz0aAodBEALw_wcB Du må ha 27mm lang sekskantpipe, evt nøkkel, avhengigav tilkomst. Det er forskjellige utgavar av denne sensoren, og dei kan ikkje alltid brukast om kvarandre. Kan sjekke delenummer på rammenummer, om du har langt til nermaste BOS. Den andre kan tenkast står rett på eksoen i samband med DPF, men eg veit ikkje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mubkap Posted February 17, 2020 Author Share Posted February 17, 2020 Tusen takk, Simen! Dette var til stor hjelp. Nærmeste BOS er 10 min fra meg, så jeg stikker innom for å finne korrekt delenummer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted February 18, 2020 Share Posted February 18, 2020 Eg kan ha sagt feil dim på verktøy for å løyse/feste sensoren. Det var kanskje 24mm. Det er ei stund sidan sist eg var borti denne, så hugsar kanskje feil... Kjøpte du ny sensor hos BOS? Kva var prisen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mubkap Posted February 19, 2020 Author Share Posted February 19, 2020 Var innom BOS i dag, den koster 1690 kroner inkludert mva. Synes det var litt stivt Fikk ikke delenummer eller annen informasjon om type sensor som passer bilen min ettersom han jeg snakket med "lever av å selge deler". Det skal jeg selvfølgelig respektere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted February 19, 2020 Share Posted February 19, 2020 Det var omtrent 1000 meir enn far min betalte for under 6 månader sidan. Gi meg rammenummeret ditt, så skal eg finne delenummer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mubkap Posted February 22, 2020 Author Share Posted February 22, 2020 Jeg sender deg all info i DM. Takk for hjelpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts