Jump to content

Jans W116 1975 450 SE 6.9

Jan S
 Share

Recommended Posts

Takk for tips - har nå sjekket begge. "Ikke tilgjengelig".

Har fått kontakt med en slangeprodusent som muligens kan lage en silikonslange etter mål jeg oppgir.

Kommer tilbake med mer info etter hvert. Vet fortsatt litt lite om spec og hva de kan lage.

God garasjedag i dag 👍

Fikk montert kjølevannslange mellom motor og inn mot varmeapparat (torpedovegg).

Ikke-original motor førte til at jeg måtte mekke slangen selv, basert på to andre slanger. Ble litt "klipp og lim" og ser ikke nødvendigvis pent ut med 6 slangeklemmer.

Men det viktigste er at dette er i orden.

20220220_170926.jpg

• Like 1

Fikk demontert luft-bypass slangen som har lekkasje (A 100 090 01 82). Ikke rart - den er sikkert 47 år, hard som stein.

Vanskelig å få tak i. "Halvparten" av slangen ligger ute på nett hos Kienle til kr 2000,-  Det er litt drøyt!

Jobber med en løsning ....

IMG-20220226-WA0014.jpg

Litt kosearbeid mens jeg venter på nye gummislanger (må på et vis erstatte 100 090 01 82).

Fikk rengjort div deler av luftsystemet (tomgang-hus m/ tomgangskrue, aux air valve, div bolter)

Har også fått nye gummi-deler og vakuum-slanger.

Fjerner dermed 5 vakuum-lekkasjer.

20220227_155524.jpg

• Like 2

• 3 months later...

En stund siden siste oppdatering ...

Fikk mekket til veivhuslufteslange A 100 090 01 82 (se bilde over fra 26/2). Var en utrolig kronglete jobb, ikke mye plass på toppen av luftinntak.

Men resultatet ble ok. Kommer nok til å erstatte slangen i det rød-stiplede området med en enkel spesiallaget silikonslange, etter hvert ....

100 hose_preliminary.jpg

Limte på ny isolasjonsmatte i går.

OG, jeg har et nå nytt verktøy i samlingen - veien fra kjøkkenet til garasjen er kort 😱

Ble utrolig bra - nesten som en helt ny bil 🤣

Anbefales på det sterkeste til alle dere med "gammel matte". Gir et helt annet inntrykk av "motorrommet" og bilen. 👍

20220527_142904.jpg

20220527_142934.jpg

20220527_154827.jpg

20220528_124402.jpg

• Like 3

Brukte sterk lim fra 3M med kode 08090. Gikk med 1,5 sprayboks a 500 ml (tok to biler i slengen, ble 3 bokser)

Meget lett å påføre og kontrollere "spray".

... påførte på både panser og matte, lot det tørke 5 min slik at begge flater er klissete. Fordel å være to personer ... du har en sjanse å legge matta på, må derfor legges riktig første gang.

Anbefaling: planlegg godt før du legger på.

• 2 weeks later...

Luftet doningen på en liten roadtrip i pinsen.

Ble tilsammen 820 km og 1.54 liter/mil. Dette var 90% motorveikjøring i 90-110 km/h. Det laveste forbruket jeg har målt. Meget fornøyd!

Bilen gikk som ei klokke, starter både varm og kald innen 1 sek. Utrolig kjøreegenskaper på en snart 50 år gammel bil. Tight og fin. Virker som bilen blir mer stabil i høyere hastigheter. Autobahnfresser 🤣

• Like 3

• 4 weeks later...

Skiftet begge vernemotstandene i tenningssystemet i dag.

De gamle så "slitt" ut, antagelig 48 år gamle, med sprekker og det hele. Er usikker på om dette var et reelt problem - i dag eller om kort tid?

Dette er en del av "forebyggende vedlikehold" på bilen.

Min forståelse er at disse vernemotstandene stabiliserer strøm/spenning i kretsen, og dermed beskytter andre komponenter som batteri, muligens coil, +++.

Er dette riktig? Der stopper min kunnskap 😬

Rengjorde området, det var det jeg fikk tid til. Må ta resten av motorrommet til høsten 😱

Vernemotstand old.jpg

Vernemotstand montert.jpg

• Like 1

Vernemotstander har jeg ikke hørt før :-) Den var ny. Formotstand er nok et mer riktig navn

I en coil får du transformert 12 volt opp til en egnet spenning fysisk gitt av forholdet mellom antall viklinger på primær og sekundærsiden. En coil er en såkalt autotrafo, dvs at den har to sett viklinger, med ett fellespunkt for de to viklingene

En coil transformerer 12 volt til i området rundt 15-18 tusen volt til tennpluggene. La oss for enkelhet skyld si 18 kV. Da vil pluggen få 18 kV for å generere gnist når motoren går. Når 12 volt blir 18 kv, betyr det at trafoen (coilen) har et viklingsforhold på 1 : 15000.

Så kommer vi til et problem. Når du starter om morgenen; kanskje i kulda, og når den stakkars starteren din drar rundt dette monsteret av en motor, hvor mye er den tilgjengelige spenninga da? La oss si coilen får 10 volt. Ok med 10 V inn og et omsetningsforhold på 1:15k får da pluggene bare 15 kV til å lage gnist. Men det er jo kanskje en kald morgen du trenger best gnist får å få start?

Ok, La oss si vi lager en coil som er laget for å gå på 10 volt. Da må vi for å få 18 kV ha et omsetningsforhold på 1:18000 viklinger. Da kan vi mate den med 12 volt igjennom en motstand og med litt regning finner vi en motstand som med forbruket til coilen får 2 volt tenningsfall over motstanden under normal drift 

Så med et spenningsfall på 2 volt over motstanden, vil 10 volts coilen vår være happy og gjøre sin jobb.

Men når du starter om morgenen, og starteren din slurper strøm og systemet detter fra 12 til 10 volt, hva skjer da med coilen? Akkurat det samme som skjedde med coilen på 12 volt.

Men hva skjer om vi bruker det "signalet" fra tenningsnøkkelen som får starteren å gå til også mate coilen direkte uten formotstand?

Tygg litt på den, om det er forståelig, og spør gjerne...

• Like 1

Takk for utfyllende kommentar! Men jeg tror du må løse quiz'en ... har tygget litt på spørsmålet ditt .... tygger fortsatt

Dette minner meg om skoletiden når læreren besvarte elevenes spørsmål med nye spørsmål 🤣 

Begrepet "vernemotstand" finner jeg på flere nettsider som selger artikkelen ... her brukes åpenbart flere begreper?

Ja, det er mange begreper i bilverdenen. Når amerikanere skifte skiver på bilen, sier de at de har skiftet "rotors". Jeg har alltid ønsket å spørre om de har rotor brakes. Men den typen brems heter disc brakes, og da ville jeg finni det naturlig å si man har skiftet discs?

For å ta den korte versjonen. Coilen er konstruert for å jobbe på en lavere spenning enn 12 volt når bilen går. Og 12 volten blir "regulert" ned vha motstandene. Men når starteren kanske drar 150 Ampere, har batteriet problemer med å holde spenningen, så når starteren går, får coilen direkte batterispenning

Normalt på alle biler jeg har sett, så er det bare en motstand, men jeg vil tro det her er to pga mengden power denne motoren trenger til 8 sylindre.

Selve motstanden er bare en motstandstråd/vikling innbakt i et materiale av porselen. Dette fordi det blir god varme i greiene. Kan måles til et lav ohm-tall. Enten så er det gjennomgang, eller så er de fubar

tommern57, tror jeg begynner å forstå litt mer nå. Prøver å beskrive dette med mine egne ord, så får du si fra om dette er riktig:

Formotstanden blir bypass'et når tenning er på og i det øyeblikket motor starter (startøyeblikket). Da får coil full strøm og full spenning (rundt 12 V, mindre om vinteren, avhengig av batteriet og "vær/vind") som batteriet kan gi, som gir maks spenning til tennpluggene. Det vil vi selvsagt ha.

Når motor går kontinuerlig derimot vil strøm gå gjennom formotstanden før den går til coil, slik at strøm/spenning til coil reduseres. Det er bra for coil bla. levetiden og sikkert bra for tenningssystem/stiftene.

Til info: 6.9 har elektronisk tenning.

Hva tenker du om dette?

Du har cluet nå.

Formotstanden blir bypasset når nøkkelen vris til der starteren går

Grunnen til at de har laget coilen for drift med lavere spenning, er kun for å kunne booste i starten med å bypasse motstandene, om du skjønner.

Problemet med en 12 volts coil er at den vil gi dårligere gnist når starteren går og du får spenningsfall.

Om du hadde kjørt denna coilen på 12 volt i normal drift, ville du få veldig god gnist, men forvent overoppheting og evt at det ryker både coil og elektronikk i fordeleren

Tenninga er sikkert grei på denna. Det var "state of the art" når bilen var ny, og jeg tror ikke de sparte så mye på dissa modellene. Du finner lite løsninger på dissa som var diktert av økonomer

Jeg fant et koblingsskjema som viser tenningsanlegget til M110 med to formotstander. Dette er et elektronisk system, men med stifter. Stiftene brukes bare som styring, bare 10% av strømmen går gjennom disse. Vet ikke hvilket system 6.9'en har, helt elektronisk eller elektronisk med stifter.

20220701_191224.jpg.f3dbffe966483c177e43edb17ce66302.jpg

Litt vanskelig å si sikkert når man ikke har hele skjemaet, men det ser ut som den får driftsspenninga igjennom de to motstandene i serie fra tenningslåsen, og videre ser det ut som at startspenninga kommer i fra starteren over bokstav a.  (er ikke anlasser starter?) Og da går bare spenninga igjennom en motstand.

Men detta er for bil med stifter. Du har helelektronisk antagelig med hall-sensor dersom bildene i denne tråden er fra bilen din

On 7/1/2022 at 7:06 PM, tommern57 said:

Du har cluet nå.

Formotstanden blir bypasset når nøkkelen vris til der starteren går

Grunnen til at de har laget coilen for drift med lavere spenning, er kun for å kunne booste i starten med å bypasse motstandene, om du skjønner.

Problemet med en 12 volts coil er at den vil gi dårligere gnist når starteren går og du får spenningsfall.

Om du hadde kjørt denna coilen på 12 volt i normal drift, ville du få veldig god gnist, men forvent overoppheting og evt at det ryker både coil og elektronikk i fordeleren

Tenninga er sikkert grei på denna. Det var "state of the art" når bilen var ny, og jeg tror ikke de sparte så mye på dissa modellene. Du finner lite løsninger på dissa som var diktert av økonomer

Nydelig, da har jeg lært noe i dag også!

Stemmer - i 1975 styrte ingeniørene fortsatt sjappa 🤣

On 7/1/2022 at 7:22 PM, Harald said:

Jeg fant et koblingsskjema som viser tenningsanlegget til M110 med to formotstander. Dette er et elektronisk system, men med stifter. Stiftene brukes bare som styring, bare 10% av strømmen går gjennom disse. Vet ikke hvilket system 6.9'en har, helt elektronisk eller elektronisk med stifter.

20220701_191224.jpg.f3dbffe966483c177e43edb17ce66302.jpg

Takk for tegning, Harald! Ideen fikk meg til å lete etter tilsvarende skjema for min bil.

Bilen er en W116 USA 1975 450 SE (normalt motor M117.983 som er 4.5 liter). Men motor i bilen nå er USA 1977 M100.985 6.9 og er ettermontert.

Regner med at formotstandene på min tegning er fra bilens opprinnelige setup med 4.5 liter (se tegning som jeg fant). Usikker på om denne hadde elektronisk tenning ... kan det leses av tegning?

Min nåværende 6.9 har helelektronisk tenning.

Vernemotstand.PNG

On 7/1/2022 at 10:27 PM, tommern57 said:

Litt vanskelig å si sikkert når man ikke har hele skjemaet, men det ser ut som den får driftsspenninga igjennom de to motstandene i serie fra tenningslåsen, og videre ser det ut som at startspenninga kommer i fra starteren over bokstav a.  (er ikke anlasser starter?) Og da går bare spenninga igjennom en motstand.

Men detta er for bil med stifter. Du har helelektronisk antagelig med hall-sensor dersom bildene i denne tråden er fra bilen din

Imponerende at du fant disse bildene fra tenninga på min bil!

Ja, ser ut for at spenningen bypasser en motstand når starter går.

Har også sjekket - både 4.5 liter og 6.9 liter har identisk coil og identiske formotstandere.

Spanderte nye gulvmatter på gamlingen i dag.

Perfekt passform, ser ok ut, noe mer likt teppet hadde vært enda bedre (uten riller). Det viktige er å skåne teppet under som ser nesten nytt ut.

20220704_202253.jpg

20220704_202216.jpg

20220704_202230.jpg

Ebay.de og der fant jeg leverandør Lengenfelder Autoteppich GmbH.

Rask levering, tror det gikk 11 dager fra bestilling til leveranse på dør.

• Like 1

• 2 weeks later...

Luftet doningen på en ny roadtrip siste uka.

Ble tilsammen 1.013 km med to lange etapper, hastighet hovedsakelig 60-110 km/h.

Bilen gikk som ei klokke, starter lett både varm og kald.

Tyskland tur ("coming home" 🤣) med rundt 3.000 km nærmer seg ...

• Like 2