Jump to content

Jans W116 1975 450 SE 6.9


Jan S
 Share

Recommended Posts

Forresten, 6.9 motoren har ca. 16 liter kjølevæske.

 

Fikk ut 9 liter fra pluggen i bunn av radiator. Selve motoren har to plugger/bolter - en på hver side av motorblokk. Disse åpnet jeg ikke (vanskelig å komme til + at jeg ikke ønsker noen problemer med gjengene akkurat nå). Motorblokk inneholder tilsammen ca. 4 liter. Det betyr at resterende 3 liter ligger hovedsakelig i "varmeapparat/register" og div slanger.

Link to comment
Share on other sites

Går relativt greit å jobbe i kuldegrader, men er avhengig av 3 lag ull og en termodress. Problemet er fingrene og noen ganger tærne 😭

 

Tror jeg venter med hageslange og vann til sommeren. 🥶

 

Fikk montert radiator og flere slanger i dag.

 

ET TIPS: når radiator renoveres inkl. lakkeres husk å nevn til verksted at gjenger ikke må lakkeres! (slet fælt med å skru på oljekjøleslangene som kommer fra girkasse. Var redd nippelen skulle brekke av)

Link to comment
Share on other sites

Startet opp bilen i dag. Litt blandet resultat.

 

Problem 1-2 er greie nok, det fikser jeg.

 

Problem 3 er verre - skjønner ikke hva som er årsaken????

 

1. Litt vann (dråper) lekker ut i overgang/flens mellom termostathus og vannpumpehus. La inn en selvlaget pakning, angrer på at jeg ikke la litt tetningssilikon på. Skal forsøke å dra boltene litt til.

 

2. Begge olje/ATF-tilkoblingene mellom girkasse og radiator lekker litt (1-2 dråper hver 5 min). Tabbe at verksted lakkerte gjengene! Må forsøke å dra til litt hardere, men er redd hele nippelen brekker av.

 

3. Satte inn ny termostat, men bilen blir fortsatt ikke tilstrekkelig varm. Det gjør at Aux Air Valve (AAV) ikke lukker 100%, som gjør at motor får "falsk luft" og turtall ligger på 900 1/min (skal være 600 1/min). Tomgangsskrue er på fullt utslag, ikke mer å justere på.

Hva kan dette være?

Link to comment
Share on other sites

1. Husk at du kanskje skal av med dette en gang. Ikke dra til for hardt. Bruk heller tetningsmasse. Hylomar?

 

2. Er det de to like koblingene på bunnen av radiatoren? Vanskelig å se på bildet, men det er vel anleggsflate for koningen på slangene der også? I så tilfelle må dette rengjøres for å få det tett. Er det standard gjenger? Prøv å rense de med et gjengeverktøy kanskje? Er ikke imponert over et verksted som ikke klarer å maskere gjenger...

 

3. Sikker på at ny termostat er 100%? Putt den i en kjele, varm opp og se når den åpner. Evt kjenn på radiatorslangene om de begynner å bli varm før motoren når riktig temperatur. Steng av varmeapparat, så det ikke "stjeler" varme.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips, Will

 

Ja, det er de to like koblingene med koning og anleggsflate. Skal ta opp begge i morgen og rengjøre alt en gang til + forsøke med en liten stålbørste på gjengene.

 

Har ikke testet termostat. Spec sier 87 grader. Betyr det at den begynner å åpne på 87 grader?

 

Den gamle jeg tok ut hadde innprentet 79 grader. Rart?

 

Får teste i morgen.

 

Har testet Aux Air Valve. Den er 100% lukket ved ca. 80 grader. Nå mistenker jeg at temperaturen til kjølevæsken er 55-60 grader. Ikke bra.

Link to comment
Share on other sites

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/gjengeverktoy/gjengefiler-2000016881

 

Gjengefil er et alternativ for rens av gjenger

 

Ikke uvanlig at biler som er gått i sydlige strøk av statene har en "kald" termostat. En generell oppfatning er at bilene går bedre i varme strøk med lavere temp. Hvorvidt det er en realitet, kan man diskutere til alle potetene er like store

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset om gjengefilen! Regner med stigning er 1,5?

 

Interessant det du sier vedr. "kald termostat". Spec for USA-bil sier 87 grader, men mulig en tidligere eier i Calefornia har skiftet til "kald". Trodde faktisk bilen ville gå bedre når den er skikkelig varm .... ? ..... så var det disse potetene da 🤣

Link to comment
Share on other sites

Tested både gammel og ny termostat på kokeplata. Begge åpnet når de skulle, hhv. 79 grader og 87 grader. Installerer den nye (87 grader).

 

Og begge er 100% ved kaldt vann.

 

To ting nå:

- Kjøletemperaturmåleren må være defekt. Må finne ut hvor den sitter og lese meg opp litt. Noen tips her? Har denne temperaturen noe å si for motorstyringen?

 

- Tenker å stenge luften gjennom aux air valve med en plugg bare for å være 100% sikker på at den lukker 100% ved varm motor (dersom jeg stenger og turtallet forblir uendret er den ok)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hva viser temp måleren i bilen?

Kan du måle temperaturen på kjølevæsken? 

Inn på bade og "låne" IR febertermometeret. 

 

Temperaturmåler i instrumentpanel er nok ikke linket til noe annet. Det er andre målere som regulerer motoren

Link to comment
Share on other sites

Temp. måler i bilen viser ca. 55 grader!!! Regner med at streken mellom 100 og 175 grader F er 137,5 grader F (ca 58 grader C).

Kan ikke måle temp på kjølevæske ..... og har ikke IR termometer på badet, heller ikke i garasjen 🤣

Har bestilt ny sensor, får den i morgen, håper det løser saken.

 

Godt å høre, Stian, at denne temp sensor ikke griper inn i motorstyringen.

 

Mistenker at jeg har en "alvorlig" vakuumlekkasje et eller flere steder. Kanskje bør jeg teste med "røyk". Erfaring med det? 

 

 

IMG-20220110-WA0027.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt komfortabel med å bruke startgas rundt omkring i motorrommet. Sikkert relativt ufarlig når en vet hva en gjør 😱

 

Har sett på www at noen bruker røyk. Tenkte å forsøke meg på det. Må lese meg litt opp.

 

Stor forskjell på tomgang etc. når du fikk fjernet lekkasjen?

 

Link to comment
Share on other sites

Kjølevæske-temperatursensor var defekt - ikke termostat 😬

 

Satte på ny sensor i kveld. Motor gikk på tomgang i 30 min - temperatur ble ca. 90-95 grad C (ca. 200 grad F). Perfekt!

 

Neste nå er:

- Er ikke helt i mål med ATF-kjøleslangene inn på radiator (må antagelig ha nye pga. ødelagte gjenger)

- jakte vakuumlekkasje, med røyk? (må få turtall ned fra 900 1/min til 600 1/min)

IMG-20220113-WA0014.jpg

IMG-20220113-WA0015.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 1/11/2022 at 5:33 PM, Jan S said:

Er ikke helt komfortabel med å bruke startgas rundt omkring i motorrommet. Sikkert relativt ufarlig når en vet hva en gjør 😱

 

Har sett på www at noen bruker røyk. Tenkte å forsøke meg på det. Må lese meg litt opp.

 

Stor forskjell på tomgang etc. når du fikk fjernet lekkasjen?

 

😀 Min endret seg fra å gå på 3-4 sylindre til å gå på alle seks.

 

Du har jo en stor vifte foran som effektivt fjerner all startgass som ikke blir sugd inn i motoren. Og er selvfølgelig ute.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jakten på vacuum-lekkasjer har begynt!

 

Testet hjemmelaget "røykmaskin" i dag. Fant en video på Youtube med tips ("sylteglass" m/ en gammel t-shirt dyppet i parafinolje + loddebolt til varmeutvikling og røyk).

 

Funket utrolig bra helt til loddebolten sa takk for seg, antagelig pga. overoppheting (en billig sak). Jeg var egentlig forsiktig .... hadde den på i 2-3 minutter for å lage røyk, lot den kjøle seg i 5 min mens jeg pumpet og lette etter lekkasjer. Etter rundt 30 min arbeid ga loddebolten opp 😱

 

Hva nå???

 

Er det noen som har utleie av "røykmaskiner"?

 

Noen tips?

20220212_160259.jpg

20220212_160235.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fant relativt raskt 5 lekkasjer (se bilder).

 

Lekkasje 1-4 er lett å fikse. De to gummidelene inn på og ut fra aux air valve har jeg liggende klare. Trenger bare 4mm og 5 mm vacuum ledning og kanskje de små gummidelene ut fra WUR.

 

Gummislangen med delenummer 100 090 01 82 blir verre å finne ......

 

Dette var det jeg fant før løddebolt sa takk for seg.

 

Regner med der er flere lekkasjer under innsug .... må få tak i en røykmaskin

 

Noen tips?

Leak 1 og 2.png

Leak 3 og 4.png

Leak 5.png

Link to comment
Share on other sites

Utrolig bra den støtten dere viser! 👍

 

Har vært i kontakt med Kienle, annonsen du referer til. Slangen er helt ny, men del to mangler (den del av slangen som går over til høyre side av intake manifold). De har bare den ene delen.

 

Og, EUR 200 for "halvparten" av det jeg trenger er litt mye. Selv med litt forhandling blir det mye og løser ikke hele problemet.

 

Har også sendt noen mails rundt omkring, bla. til Thailand. Får se hva som kommer ut av det.

 

Regner med at jeg mekker til noe ......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...