Jump to content

Jans W116 1975 450 SE 6.9

Jan S
 Share

Recommended Posts

Fikk endelig montert "leak line" mellom pressure damper og luftinnsug. Leak line sees på bilde - kort gummislange (vinkel) fra pressure damper, deretter hard-plastrør til veivhusventilasjon/luftinnsug. 

Pressure damper sitter mellom bensinfordeler og varmstartregulator (k-jet). Pressure damper har en membran. Tror hensikten er å dempe trykkstøt. Leak line fører bensin til innsug, dersom membranen lekker.

Kunne vært krise om bensin gikk rett ut over motor. Glad dette er på stell nå.

20210624_194044.jpg

Har begynt på alt av bremser nå. Fikk demontert ene siden bak og montert nye bremsesko m/ fjærer.

Vasket vekk støv og dritt, fikk rengjort og smurt opp "stjernemutteren".

Litt jobbing for å få på den nederste fjæra, den var hard men gikk til slutt.

I morgen på med ny bremseskive, ny caliper og nye klosser.

20210628_225347.jpg

• Like 1

Deilig garasjedag!

Fikk gjort ferdig begge sider bak. Alt nytt - handbrems, skiver, calipere, klosser, pinner, fjærer ... og rengjort og smurt!

God følelse når alle deler passer perfekt, så langt!

De gamle caliperne henger fortsatt i bremseslangene. Planen er å koble på og lufte systemet foran og bak samtidig. OG, har fortsatt de gamle boltene i caliperne - noe av det siste jeg gjør er å sette på de nye boltene med thread-lock og stramme til med riktig moment (i tilfelle de må av igjen, av en eller annen grunn?).

Til helgen blir det EM og bremser foran. Kanskje litt mer jobb ........

20210701_183853.jpg

• Like 1

Ser ut som lufteskruen på kaliperen er nede. Blir vel ikke lett å lufte da. Etter bildet å dømme bør kaliperne bytte side....

Regner med du skal bytte bremseslanger også. Da bør du spraye CRC el. på skruene på bremserøret så det får godgjøre seg. Er ikke uvanlig at skruen sitter fast i røret pga skitt osv... Greit at disse er løs, selv om det går å bytte siden alt annet er løst nå.....

Edited by Will

Begynt med alt av bremser foran nå. Fikk demontert og rengjort litt på høyre side. Kom ikke videre, manglet blå thread-lock til de 5 hex-boltene på skiva.

Fjernet en god del gammel fett. Pakket godt med ny høytemperatur fett.

Blir forhåpentligvis en god garasjedag i morgen også. Her skal jeg også skifte bremseslanger.

20210704_170123.jpg

20210704_170846.jpg

• Like 1

Et poeng jeg ikke tenkte på.

Boltene sitter i navet, et godt stykke unna selve skivene. Du mener temperaturen blir høy her også? Hva snakker vi om for å løse opp locktite .... 200-300 grader?

Tenker jeg følger "boka" her.

Følgte boka, @tommern57 👍

Fikk gjort ferdig både høyre og venstre side foran i kveld. Digg!

Det var litt jobb. Fett på venstre side var spesielt dårlig - gammel og skitten. Fjernet så mye som mulig av det gamle og la på ny høytemperatur-lagerfett.

Er glad for at caliperne ble "prøvemontert" med de gamle boltene. Måtte av et par ganger for å file av noen mindre kanter hvor leverandøren hadde vært litt kjapp. Når ser alt ut til å passe (vi krysser fingrene)

Nå gjenstår å "sluttmontere" med nye caliper-bolter på alle fire hjul, koble av gamle calipere, spyle med ny bremsevæske, montere slanger foran og fylle på med ny væske + lufte systemet.

Begynner å se lyset i tunnellen nå 😱

20210705_194831.jpg

20210705_230623.jpg

• Like 2

• 2 weeks later...

Kjøpte dem hos Autodoc.

Bra saker, bortsatt fra en liten lekkasje i tetningsflaten mellom caliper og bremseslange på venstre side. Strammer til men får det ikke tett. Har forsøkt med to nye slanger. Kan se litt dype spor/pitting i caliperen. Kjører reklamasjonssak med Autodoc nå for å få erstattet caliper. Time will show.

Fikk testet bremsene foran (nye skiver, caliper, klosser, slange, +++) før jeg oppdaget lekkasjen. Det var helt fantastisk - som natt og dag!

Skal montere det samme bak, men der får jeg ikke bremseslangene av. Har snakket med et verksted som skal bruke varme og spesialutstyr på dem.

Alt dette etter ferien (ingen road-trip i sommer 😱)

• Like 1

• 1 month later...

Har nå montert alt av bremser foran og bak - nye skiver, caliper, bolter, pinner, fjærer, klosser, slanger og ny væske. Deilig følelse! Bremsene er strålende!

Problemene jeg hadde rett før ferien:

• Lekkasje i den ene caliper foran, overgang til bremseslange -- fikk ny caliper av leverandør, fungerer perfekt nå.
  • Bremseslanger bak sitter bom fast -- fikk verksted til å løsne slanger bak.

Det eneste jeg ikke liker er en "skrapelyd" foran ved krapp venstresving i lav hastighet. Usikker på hva det kan være. En sak å følge med på fremover.

• Like 1

• 1 month later...

K-jetronic 6.9 -- Auxiliary Air Valve

Har litt høy tomgang på motor - 900 1/min varm og 1500 kald. Varm skal være 700 1/min. Og tomgangsskrue er ved fullt utslag, får den ikke lavere. Den suger nok luft et sted, vacum lekkasje.

Mistenkte Aux Air Valve (AAV), at den ikke lukker ved varm temperatur. Fant en bra video på nett som beskriver hvordan den kan demonteres og rengjøres innvendig. Det var relativt enkelt. Den blir full av gørr, som gjør at stempelet ikke beveger seg fritt.

Link til video: https://www.youtube.com/watch?v=pBDMq0isxQw

Ventilen skal slippe gjennom luft ved kaldstart og gradvis lukkes helt ved ca 80-90 grader.

Jeg testet min ved forskjellige temperaturer:

20 grad C - ca 6 mm åpning (se bilde)

60 grad C - ca 3 mm

70 grad C - ca 1,5

80 grad C - lukket (se bilde)

Etter innvendig rens og montasje (se bilde av ventil) har jeg ikke testet den. Gjør det i morgen.

Det betyr at AAV er ok. Mistenker at termostat er gåen (kjøletemperatur er lav), neste som må skiftes.

I tillegg må jeg begynne å jakte vacum lekkasjer ......

20211005_222812.jpg

AAV lukket ut.jpg

AAV åpen ut.jpg

Som dere ser viser bildet over fortsatt en liten glire i lukket tilstand (bildet i midten).

Renset og polerte ventilen i går og testet på nytt i dag, ved 85 grad C og 3 min oppvarming.

Ser ut til at den lukker helt. Mission done!

AVV lukket 85 grad C ut NY.jpg

• Like 1

Installerte AAV i dag.

Motor gikk rett til 1200 u/min. Etter 30 sek begynte den å stige til 1500, deretter langsom ned til 900. Jeg vet AVV fungerer, men den lukker ikke når termostat står åpen hele tiden, kjøletemp i området er rundt 60 grader. Motor blir ikke skikkelig varm.

Nå må termostat skiftes, og samtidig et par slanger når jeg først åpner opp.

• 3 weeks later...
On 15.7.2021 at 12.08, Jan S said:

Kjøpte dem hos Autodoc.

Bra saker, bortsatt fra en liten lekkasje i tetningsflaten mellom caliper og bremseslange på venstre side. Strammer til men får det ikke tett. Har forsøkt med to nye slanger. Kan se litt dype spor/pitting i caliperen. Kjører reklamasjonssak med Autodoc nå for å få erstattet caliper. Time will show.

Fikk testet bremsene foran (nye skiver, caliper, klosser, slange, +++) før jeg oppdaget lekkasjen. Det var helt fantastisk - som natt og dag!

Skal montere det samme bak, men der får jeg ikke bremseslangene av. Har snakket med et verksted som skal bruke varme og spesialutstyr på dem.

Alt dette etter ferien (ingen road-trip i sommer 😱)

Takk for tipset 👍

• Thanks 1

Kjøpte nye innsprøytningsdyser til k-jet'en. Har ikke kontroll på tilstanden til dysene, kan være gamle, kjøpte derfor like godt nye Bosch-dyser (relativt rimelig).

Fikk også lånt en dysetester, ønsket å teste både nye og gamle. Det viste seg at skala var 0-3000 psi (beregnet på diesel), som er for grov for k-jet (behov for rundt 0-6 bar, dvs. ca. 0-90 psi).

Men fikk testet form på "spruten". De gamle var overraskende bra, men flere ga fra seg en eller flere stråler og ikke en "dusj". Mistanke om at 3-4 stk også hadde lekkasje (dryppet).

De nye ga fra seg en fin "dusj", men vet ikke på hvilket trykk de åpnet. Det får være godt nok nå.

Uansett, jeg monterte alle dysene i dag og bilen startet fint. Fin tomgang. Blir test-tur i morgen.

20211023_185127.jpg

20211023_152644.jpg

20211023_152715.jpg

• Like 1

Testtur i dag etter skifte av dyser.

Motor startet meget lett (kald), men fortsatt litt "urolig" tomgang kald. Blir meget fin når den er varm (selv om auxiliary air valve ikke lukker pga ødelagt termostat som gjør at kjølevann er 55 gader C og ikke 80 grad C).

Rense kjølesystem og skifte termostat denne uka (venter på noen slanger).

• 1 month later...

Deilig med ny pakke i posten - nye slanger mellom radiator og motor (vannpumpe), dvs retur til motor.

Jeg har radiator til 4.5 literen men motor er 6.9 literen. Det gjør at standard slanger ikke passer men krever litt "mekking". Fant en kort vinkel som går fra 38mm til 41mm ("reduksjon"). Skjøtes med stor vinkel inn på vannpumpa 41mm. Den store må kuttes litt.

Nå venter jeg bare på renovert radiator fra Radiatorservice - blir digg! Ellers har jeg resten - flere nye kjølevannsslanger, ny termostat, nytt termostathus m/ pakning og nytt lokk, og rengjort aux air valve (AAV).

Når dette er på plass vil kjøletemp gå fra 55 grader til 87 grader, som fører til at AAV lukker 100% ved varm motor, som igjen gjør at turtall ved tomgang skal fra 900 1/min til 600 1/min. Blir deilig å få motor til å gå slik den skal.

Deretter kan jeg fortsette og teste k-jetronic'en

20211203_222950.jpg

• Like 1

• 3 weeks later...

Nå er nyrenovert radiator ankommet - den ser strålende ut! 😃

Sandblåst innvendig/utvendig, nytt register, alle rør/flansjer er nyloddet/sveiset, ny lakk, trykktestet - klar for nye 46 år!

Blir litt kosejobbing i romjula

- Montere radiator og alle nye kjøleslanger, klemmer, o.l.

- Ny kjølevæske

- Montere nytt termostathus m/ nytt lokk og ny termostat

- Stille inn tomgang 600 1/min (med nyrenset aux air valve)

- Sjekke tenning ..... 

Gruer meg til jobben i en iskald garasje 🥶 .... er meldt -10 grader, men dette må bli bra.

Radiator new.jpg

• Like 2

• 3 weeks later...

Jobbing i garasjen i -10 grader er undervurdert 🥶

I kveld fikk jeg montert:

- nytt termostathus m/ lokk, ny pakning, nye 4 x bolter og ny termostat

- ny gummislange mellom returrør fra varmeapparat og vannpumpe inkl. to nye slangeklemmer

- ny gummislange mellom motor og termostathus inkl. to nye slangeklemmer

I helgen blir det montasje av renovert radiator og nye slanger +++

20220106_202652.jpg

• Like 1