Jump to content

Jans W116 1975 450 SE 6.9

Recommended Posts

• 2 months later...
  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bilen fortjener å få en egen tråd. Ble en del av familien våren 2019.   Det er en W116 450 SE 1975-modell med M100 6.9-motor. Bilen er kjørt i California, før den kom til Norge for noen år s

En liten oppdatering ...   Bilen har vært på ny Sør-Norge tur i sommer. Tilsammen 2.231 km med et forbruk 1.66 liter/mil. Er fornøyd med det - svingete landeveier og trange fjordarmer er ikk

Har fått deilig pakke i posten - første skritt på flere forbedringer:   - nye Zimmermann bremseskiver (Coated), bak og foran - nye Hella-Pagid bremseklosser, bak og foran - nye bre

Posted Images

Stor dag i dag - bilen startet på 1. forsøk etter å ha stått i ro siden tidlig september (7 mnd) - fornøyd med den! 😎

Fikk sluttmontert hele bensinsystemet bak og skiftet ut 2 x bensinslanger feeder/retur bensinfordeler. Har tidligere også blåst rene feeder-bensinrør og retur-bensinrør.

Nye deler:

- bosch bensinpumpe

- bosch bensinfilter

- bosch akkumulator

- slanger (som tåler ethanol), klemmer, skiver/pakninger, banjobolter

- tankfilter (strainer)

- gummi-dempere til brakett

- skruer/muttere til brakett

OG ....

- nytt ekstra bensinfilter mellom tank og damper cage/pumpe (grovrens før pumpe, ikke originalt)

Ingen lekkasjer etter det jeg kunne se. Skal sjekke mer i morgen, også etter en kjøretur.

Gjennomførte også flere tester:

- Bensinmengde fra feeder frakoblet bensinfordeler (ikke mottrykk fra trykkregulator): nesten 4 liter/min

- Bensinmengde retur til tank: 1,75 liter/ min (skal være minst ca. 1.5 liter)

- Systemtrykk: 5.2 bar (skal være 5.2-5.8 bar)

- Styretrykk kald: 1.0 bar (skal være 0.7-1.1 bar ved 10 grad C lufttemp)

- Styretrykk varm: 3.2 bar (skal være 2.8-3.2 bar no-vacum, 3.4-3.8 bar with vacum)

K-jetronic'en på bilen er nok ikke helt topp, men er foreløpig fornøyd med verdiene.

Skal sjekke dette en gang til i morgen, kaldstart og etter en kjøretur (varm).

So far so good. 

20210410_144806.jpg

20210410_144732_043.jpg

• Like 1

En god dag - fikk flere timer i garasjen + første kjøretur på 7 mnd !

Bilen startet umiddelbart, gikk som ei klokke.

Lot bilen gå 30 min på tomgang for å teste bensin-styretrykket (K-jet):

- Kald: 1.3 bar (design spec ved 10 grad C sier 0.7-1.1 bar)

- Tomgang etter 10 min: 2.25 bar

- Tomgang etter 20 min: 2.90 bar

- Tomgang etter 30 min: 3.10 bar

Styre-trykket øker nok litt i retning 3.2-3.4 bar når motor er gjennomvarm. Mistenker at kjølevann-termostat må skiftes, motor blir ikke ordentlig varm.

Systemtrykk målte jeg til 5.15 bar (design spec sier 5.2-5.8 bar). Bør kanskje justere på main pressure regulator, men dette er bra nok nå.

KONKLUSJON: Motor er som forvandlet etter nytt bensinsystem. Starter umiddelbart både kald og varm, og motor går meget fint på tomgang. Virker også å være mer futt i den enn før (subjektiv følelse). Går litt høyt på tomgang, rundt 900 u/min når varm. Skulle gjerne hatt den ned til 750 u/min. Må finne ut av det etter hvert.

Fikk også montert ny bensinledning mellom pressure damper og WUR i motorrommet (den gamle var delt i to og skjøtet med gummislange). Den nye passet perfekt men det var litt fikle arbeid for å få den montert. Den kan sees - skinnende ren - i vedlagt bilde.

20210411_172437.jpg

• Like 1

Absolutt! Tok sin tid og krevde sine lapper, men kult når resultatet ble som det ble - en bil og motor ikke til å kjenne igjen (positivt ment!)

Kunne også se at tank hadde litt rust og "grums", ikke mye. Derfor monterte jeg et filter mellom tank og pumpe. Det var et puslespill - lite plass bak der til et nytt filter.

På et eller annet tidspunkt må jeg gjøre noe med tank, antageligvis. Det får vente nå, haster ikke.

Nå venter andre ting: bremser, foringer, bærekuler, bærearmer, hardy skiver + lager, ++++

• 1 month later...

Har begynt på neste jobb, som sikkert er kjent for mange.

Skal skifte begge hardyskivene inkl. bolter + kardanglager + gummimansjett ved siden av kardanglager + opphengslager for automatkasse.

Ser hardyskivene har flere sprekker, kardanglager var helt "toast" (lå nesten løst inni holderen) og gummimansjett manglet. Blir bra å få rydde opp.

Rigget meg til i dag, blir nok lørdagsjobbing. 

20210520_220141.jpg

20210520_220303.jpg

20210520_204637.jpg

20210520_220117.jpg

Bra med garasjetid i dag.

Fikk tatt ut kardang, hardyskiver, kardanglager/-oppheng og opphengslager for automatkasse.

Kardang fløt fritt inne i oppheng 🤣 og hardyskivene hadde flere sprekker (men så relativt bra ut til å være 46 år gamle).

Skal bli bra å få nytt lager inn.

20210522_184835.jpg

20210522_184322.jpg

Kommer ikke videre med kardang før jeg får kjøpt syntetisk fett i morgen (trodde jeg hadde dette, men nei 😱).

I mellomtiden skiftet jeg støtdemper på styringa (støtdemper koblet på mellomstag). Den gamle var helt gåen. Blir spennende å se effekten på styringa. I tillegg fikk jeg rengjort luftinntak og satt inn nytt luftfilter.

Luftinntak - spesielt "innløpsrøret" var belagt med en tykt skittlag. Tok litt tid å få vekk alt, alt rent og pent nå. Regner med at nytt luftfilter og rengjort innløp gir mer luft og kanskje 3-5% mer power .... noen meninger/erfaringer om dette?

20210524_191418.jpg

Fikk montert ferdig kardang, hardyskiver, kardanglager/-oppheng og opphengslager for automatkasse i går og i dag.

Deilig følelse! Var litt fikkling for å få skivene riktig på plass. Fikk snøret til med riktig moment.

Skiftet også ut støtdemper på styringa i samme slengen jeg hadde bilen på bukker.

Kjørte en liten test-tur i kveld. Bilen er merkbar "fastere i fisken". En brummelyd, som jeg trodde kom fra eksosanlegg, er forsvunnet. Det må ha vært det gamle kardang-opphenget som var helt "skutt".

Styringen var også forvandlet (den gamle støtdemperen var null verdt).

• Like 1

På test-turen hørte jeg litt brumming fra servostyringa.

Åpnet tanken og fikk bakoversveis! Gremmes at jeg ikke har følgt med i timen her - kålsvart og ikke lett identifiserbar væske (antagelig ATF). OG langt under riktig nivå!

Fikk tømt tank og rengjort grundig.

I morgen setter jeg inn nytt filter og flusher hele systemet med Febi "Gelenkgetriebeõl" (åpner returslangen og kjører gjennom ny Febi til alt det svarte/gamle er ute av systemet.

Håper det gjør susen 😃

20210524_194126.jpg

20210526_223049.jpg

Ny god dag i dag, etter å ha tømt og rengjort tank i går 👍

Monterte nytt filter og fikk flushet hele servostyringssystemet i dag. Åpnet returslangen, koblet på en gjennomsiktig plastslange med løpet ned i en plastkanne, hevet bilen foran, fikk hjelp til å svinge hjulene til venstre og høyre og lot den mørke, seige "suppa" strømme i plastkanna - mens jeg hele tiden etterfylte Febi-oljen på tank. Startet også bilen og lot den gå i 2-3 sekunder mens jeg hele tiden etterfylte ny Febi-olje. Til slutt kom ren væske ut. Luftet og etterfylte til riktig nivå.

Styringa er som ny - mye lettere å svinge, mer stabil og tidligere slark i styringa er 90% borte !!! Dette anbefales på det sterkeste til de av dere som ikke vet når dette ble gjort sist 😎

OG, bilen virker "sprekere" !!! Er dette subjektivt, eller kan nytt luftfilter og rengjort luftinntak gjøre susen? Kanskje 3-5% mer power, som innebærer rundt 7-13 hk mer?

Noen synspunkter her?

En motor trenger jo bare bensin og luft, og et tett filter bremser jo luftgjennomstrømmingen. Joda, du har sikkert fått litt mere gamper, men antallet? Tja...

Med vennlig hilsen, Olaf

• Like 1

Jobben utført 👍 Ikke vanskelig men tok litt tid. En del fikkling med alle hjul av (egentlig ikke nødvendig), hele baksetet ut, støtdempere foran må spennes opp for å få inn, bolt som setter seg fast .......

Litt skuffende å se at Bilstein leverer M8 bolter med relativt myke 12-kanter (til å feste støtdemper til nedre bærearm foran). Endte opp med å bruke originalboltene med nye presskiver - boltene var helt fine, bare 46 år gamle 🤣

Merkbar forskjell på kjørekomfort, selv om de gamle Sachs-demperne var relativt bra (må ha vært 20 år eller eldre ut fra skitt og slitasje)

Fikk skiftet begge øvre bærearmer i helgen.

De gamle på bildet - overraskende bra, gummiforinger ok, men kuleledd var løst og med hull i gummimansjett. Ble merkbar fastere i styringa.

Jobben var stort sett rett frem. Litt utfordrende å få festet den store bolten - med de to gummiforingene gjennom øyet til armen - i gjengene til festet i torsjonsstaven. Gikk omsider.

20210605_162636.jpg

• Like 1

Begynt på neste job ..... skifte gummiforinger til bakaksel-oppheng, begge sider.

Skjønner ikke hva den lille gummiskiven er (se bilde) .... en slags "stop-ring"? Fant ikke den når jeg demonterte den gamle.

Fikk ikke presset den inn (i kveld). Selv med kraftig jekk og full tyngde av bil ca 450 kg på gummiforingen. Mangler fortsatt 5-7 mm (se bilde).

Regner med at den må presses inn, at ikke den store bolten drar foringen inn? Tror boltens gjenger griper kun når foringen er helt inne.

Jeg mistenker at gummiforingen sitter litt skjevt, bare litt (se bilde), og at det er nok til å hindre at den går inn.

Noen tips?

Nytt forsøk i morgen.

20210607_170347.jpg

Pic 1.jpg

Pic 2.jpg

Lykkes med den ene siden i dag 👍

Tok foringen ut (satt litt skjevt), rettet den opp, og dro den inn med en "puller" (billig sak, gikk som smurt, men krevde mye kraft).

Litt problemer med å få gjengene på den store bolten til å få kontakt, måtte sette en liten jekk under skralla. Da gikk det greit.

En grei jobb egentlig, men mye prøving og feiling, tar litt tid.

Andre siden i morgen. Vi krysser fingrene.

20210608_220654.jpg

Andre siden gikk som smurt i dag, på 1/4 av tiden.

Utrolig hva det betyr å ha gjort jobben før ...... man raser ned læringskurven 😎

Fasinerende å se hvor flotte boltene er etter 46 år. Jeg beholdt den store men skiftet ut de mindre.

• Like 1

I dag fikk jeg skiftet lageroppheng på differensial-hus. Så faktisk ikke så verst ut, men var hard og delvis sprukket opp. Gammel altså.

Hadde en liten kjøretur etterpå. Bilen begynner å bli "fastere i fisken" etter all fornyelsen. 

20210610_165521.jpg

20210610_165148.jpg

• Like 1

Fikk også et verksted til å sette inn 2 nye bærekuler og 4 nye gummiforinger på bakakseloppheng ("trailing arms") + justert forstilling.

Bilen er nå meget tight og fin, merker stor forskjell etter utskiftning av:

Vår 2019:

- 2 x styrestag og 1 x mellomstag

Sommer 2021:

- 1 x støtdemper styringen

- Flushing servostyring

- 2 x øvre bærearmer

- 4 x støtdempere

- 2 x gummiforinger bakakseloppheng

- Differensialhus-gummilager

- 2 x bærekuler

- 4 x foringer trailing arms

MEN, bilen virker mindre retningsstabil etter siste opphold på verksted (før det var den meget fin). Regner med det har noe med justering av forstilling å gjøre. Se egen melding om dette