Jan S 25 Posted November 13, 2020 Author Share Posted November 13, 2020 Vise ord, Olaf. Der lot jeg den (dårlige) ideen fly avgårde ......😆 Er også på utkikk etter et inline filter til å sette inn i 14mm slangen ut fra tank for å skåne pumpa. 14 mm er drøyt, som du vet alt om. Men skulle gjerne sett inn i tank, med EX-utstyr .......... Quote Link to post Share on other sites
Olaf 50 Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Pumpa er laget uten veldig fine toleranser, nettopp for å kunne transportere det meste av griseri fra tanken, så den behøver du ikke å bekymre deg mye om. Mange av disse årgangene har 30-40 år på nakken før noen i det hele tatt har tatt seg bryderiet med på bytte pumpe og filter, det er i utgangspunktet bra dimensjonert fra MB. Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted November 14, 2020 Author Share Posted November 14, 2020 Har vært i dialog med MercedesSource en stund nå. Fikk mail fra dem i dag - de har nettopp funnet dette filteret til 14mm slange! https://mercedessource.com/store/1978-1985-bosch-gasoline-fuel-pump-protection-pre-filter Tror jeg kommer til å gå for den. Quote Link to post Share on other sites
Olaf 50 Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 Ikke dumt, forslår at du sjekker om den finnes i norsk amcar-sjappe først, så slipper du frakt. Da kan du bruke filter med 9/16" ut- og inngangsnipler, de er jo ubetydlig større enn 14mm, så det vil tette godt. Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted November 14, 2020 Author Share Posted November 14, 2020 Takk for tips, Olaf Et slikt filter forbedrer nattesøvnen, spesielt når alt nedstrøms er nytt eller skal bli nytt. 😎 Quote Link to post Share on other sites
Olaf 50 Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 (edited) Enig, det er ikke noen vits i å lage nye bekymringer, når man kan eliminere noen gamle! Med vennlig hilsen, Olaf Edited November 14, 2020 by Olaf Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted November 27, 2020 Author Share Posted November 27, 2020 Montasjen på nytt bensinsystem er så smått begynt 😁 Nå begynner ting å gå i riktig retning ... Bracket ble rengjort og behandlet med 2 x lag Miracle Paint + 2 x lag vanlig sort lakk. Ny gummiring og slange fra tank til damper cage 14 mm. Planen er å montere et inline filter på denne slangen for å hindre rusk fra tank inn i pumpa. Se link: https://mercedessource.com/store/1978-1985-bosch-gasoline-fuel-pump-protection-pre-filter Det var nok i dag - slitsomt 🤣. Venter på flere deler før jeg tar tak i resten. 1 Quote Link to post Share on other sites
_s_y_v_e_r_s_e_n_ 232 Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Blir nok bra dette 👍 Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted December 17, 2020 Author Share Posted December 17, 2020 Yes - nå er alle deler ankommet fra alle verdens hjørner, og litt "formontasje" er unnagjort (uten å skru skikkelig til slik at tetteskiver fortsatt er "nye"). Alt er nytt - bortsett fra damper cage, stor opphengsbrakett (grundig rengjort) og liten brakett til slange fra tank (rengjort, rustbehandlet og lakkert). De to slangene 5,5 mm og 8 mm (leak akkumulator til damper cage, og feeder fra akkumulator til bensinrør retning bensinfordeler) som er rullet opp (se bilde) er av R9 kvalitet som er laget for å tåle etanol. Det mest spennende - bortsett fra om bilen starter - er det lille "pre-pump inline filter" som skal inn på 14 mm slange fra tank. Skal holde grums/partikler unna pumpen. Skal også montere nye R9 8 mm slanger i motorom (feeder bensinfordeler og retur). OG, har fått nytt originalt bensinrør fra pressure damper til WUR i motorrommet. Det eneste som gjenstår er: - sjekke og evt. rengjøre tankmåler - sjekke gummislange mellom tank og lufterør - blåse rent bensinrør med trykk Kanskje til helgen ..... Quote Link to post Share on other sites
Jan S 25 Posted December 17, 2020 Author Share Posted December 17, 2020 Fikk tid i dag til å ta noen bilder av damper cage - innvendig med endoskop. Det er en "Bischoff 116 470 0516". OG, for å bekrefte det, den er tom innvendig (hulrom). Bilde 1 viser overgang mellom sylindervegg (høyre) og rund flate hvor inngang er (venstre). Det er et stykke metall. Nokså rent. Bilde 2 viser den andre siden - sylindervegg (nede) og rundt flate på motsatt side (øverst). Der er en skjøt, og vi kan se noe rust/korrosjon. Bekrefter bare at rustfritt metall også kan ruste litt, som forventet. Bilde 3 viser inngang fra tankslange - vi ser utenfra og inn. Nokså rent. Bilde 4 viser leak-port fra akkumulator dvs. inngang - vi ser utenfra og inn. Der ser vi en god del belegg. Som forventet - der strømmer ikke bensin, iallefall ikke mye. Vurderer å få denne renset med ultralyd. Har aldri forsøkt det, interessant i seg selv. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.