Jump to content

Jans W116 1975 450 SE 6.9


Recommended Posts

Bilen fortjener å få en egen tråd. Ble en del av familien våren 2019.

 

Det er en W116 450 SE 1975-modell med M100 6.9-motor. Bilen er kjørt i California, før den kom til Norge for noen år siden. Har bla. fått EURO-støtfangere. 6.9-motoren ble også montert i USA. Det er en grom sak og en fryd å kjøre!

 

Den er i bra stand, tilnærmet rustfri (har ikke funnet noe enda, men bank i bordet ...), men ser nok litt penere ut på bildet enn i virkeligheten. Men fin og solid til å være 45 år. En bruks-veteran. 

 

Har kjørt den ca. 4.500 km inklusive en langtur sist sommer. Forbruk på langturen 2.700 km var 1,6 liter. Gikk som ei klokke. Siden oktober er den vanskelig å starte kald.

 

Blir bra når våren kommer!

 

Jan

IMG_8957.JPG

IMG_8963.JPG

IMG_8964.JPG

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

ja, billig-pels i forsetene, ble litt svett i den sorte MB-tex'en i sommer 🤣 Tenker å finne noe bedre på sikt, men dette er godt nok nå.

 

En standard 450 SE med ettermontert 6.9 motor og tilhørende "forsterket" automatgirkasse. Alt det andre virker å være 450 SE standard (uten at jeg har sjekket alt).

 

Den står i garasjen om vinteren, brukes kun i sommerhalvåret, helst på fine dager. Men fikk litt regn på seg på langturen i sommer. Den skal brukes.

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Våren kommer!

 

Fikk endelig sett under ventildeksel til 6.9 (ukjent km-stand) i dag - for første gang - så faktisk bra ut! Skiftet også pakninger (merke Elring) som jeg fikk fra Tyskland. Monterte med 15 Nm.

 

Kamaksel så faktisk meget bra ut. Det samme med kjede, fast og fint. Det virket også relativt rent (virkeligheten er bedre enn bilde tilsier :-) ). Første bilde viser høyre side sylinder 1-4, andre bilde viser venstre side sylinder 5-6, tredje bilde viser venstre side sylinde 7-8.

 

Oljeskift på onsdag!

 

IMG_9245.JPG

IMG_9248.JPG

IMG_9252.JPG

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Fin dag i dag -- perfekt for å fikse soltaket, som ikke har fungert siden bilen kom i min garasje for 1 år siden. Endelig!

 

Demonterte hele soltaket for å rense og smøre systemet. Demontage gikk greit. Tok ut hele taket.

 

Det som åpenbarte seg var 45 år gammel "gørr" -- forsteinet smøremiddel/fett. Gliderne så forferdelig ut (se bilder). Motor fungerte fint men klarte ikke å bevege soltaket på denne "seige massen".

 

I morgen fortsetter rensejobben, også kabel. Håper jeg får tid til å fikse dette i påsken.

 

Krysser alle fingre for at gliderne ikke går i oppløsning ........

 

Gleder meg allerede til første kjøretur med taket oppe!

IMG_9259.JPG

IMG_9260.JPG

IMG_9261.JPG

IMG_9262.JPG

IMG_9263.JPG

IMG_9264.JPG

Link to post
Share on other sites

Fikk renset gliderne på selve soltaket og de to glidelistene på hver sin side på taket - det var litt av en jobb! Renset også kabelen. Så ok ut, ikke noe særlig slitt etter det jeg kunne se.

 

Sjekket også alt det jeg kunne i selve taket på bilen. Der var det jaggu litt overflaterust, bak på undersiden, som jeg må ta når taket først er ute. Liten ekstrajobb.

 

De to drensrørene foran ble sjekket med stålwire m/endebørste. De var helt ok, ikke noe skitt kom ut. De to drensrørene bak har jeg ikke funnet enda, må kanskje stake fra bunn og opp?

 

Sender noen bilder av nyrensede glidere. Noen riper/ru overflate som jeg nok prøver å fjerne med et meget fint slipepapir. 

20200409_174037.jpg

20200409_174122.jpg

20200409_174014.jpg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Prosjekt "soltak" fortsetter ....

 

Fikk løsnet motor til soltaket i dag, med god hjelp av bla. godt lys og speil for å få løsnet kabel-rørene fra motor (både foran og rørstumpen bak). Enkel sak når en først ser hvordan rørene er festet til motor. Fjernet først antenna, litt mer plass til å jobbe.

 

Åpnet lokk for å inspisere tannhjulene, de så fine ut og mye fett rundt dem. 

 

Renset også røret til soltak-kabelen i dag med ca. 3 m ståltråd, liten flaskebørste og break cleaner. Mye gammel gørr kom ut, det gikk i "bøtta". Dro gjennom 4 ganger, bør være ok nå. Lar det tørke 1-2 dager før kabel monteres med nytt fett.

20200411_163407.jpg

20200411_163428.jpg

Close up.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

En liten oppdatering ...

 

Bilen har vært på ny Sør-Norge tur i sommer. Tilsammen 2.231 km med et forbruk 1.66 liter/mil. Er fornøyd med det - svingete landeveier og trange fjordarmer er ikke akkurat S-klassens styrke :-)

 

Den gikk som ei klokke hele turen, til tross for mye regn :-( . Det kommer litt vann inn i bagasjerom, tipper det er pakningene rundt baklysene som er gåen. Må se nærmere på det til høsten.

 

Ellers var det topp å reise rundt med et 100% fungerende soltak - etter utallige timer med demontasje, rensing, sjekk, justering, smøring og montasje i april og mai. Fikk lønn for strevet.

 

Ellers var jeg spent på om "Fuel injector" relé vil holde hele turen etter mye problemer tidligere i sommer. Det holdt :-)

 

Har ellers litt problemer med bensinforsyningen som gjør kald- og varmstart litt tidkrevende. Må vente med start til bensinpumpa har oppnådd riktig trykk og eller fullt opp systemet og eller noe annet .....?. Mer om det i en egen post.

 

På turen møtte vi en gruppe Sveitsere med 8 forskjellige Triumph'er. Det var litt kult. Forstillingen på de bilene er jo som tannpirkere i forhold til forstillingen på S-klassen. Ellers lite veteranbiler på veien.

IMG_9592.JPG

IMG_9524.JPG

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Har fått deilig pakke i posten - første skritt på flere forbedringer:

 

- nye Zimmermann bremseskiver (Coated), bak og foran

- nye Hella-Pagid bremseklosser, bak og foran

- nye bremseslanger foran

- ny Mahle kjølevann-termostat

 

mer deler på vei .....

20200929_193848.jpg

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

For noen uker siden tømte jeg bensintanken, ved å bruke bensinpumpa og tappe bensin av feederen foran i motorrommet. Gikk som smurt.

 

I dag fikk jeg demontert hele bensinsystemet bak. Det gikk mye bedre enn forventet - ikke en dråpe kom ut av tanken og ut av feederen i retning motorrommet når jeg koblet av (jeg brukte selvsagt "vise-tang").

 

Systemet virket rent og fint. Damper cage var helt gullren invendig - den kommer jeg til å bruke videre. Gummislangene var litt sprukne i endene. Ellers er det vanskelig å se inn i pumpa og filter, men ser fint ut.

 

Kommer til å skifte ALT (pumpe, filter, akkumulator, slanger, klemmer, skiver). Her skal det ryddes opp!

 

Skaffet meg en 46 mm pipe - som jeg fikk kuttet korterer - for å få ut strainer (filter i tanken). Men den satt bom fast. Brukte en breaker bar, men trangt bak der, fikk ikke skikkelig "grep". Sprayet med rustløser, får prøve på nytt i morgen.

 

Det går fremover, sakte ......

20201107_162406.jpg

20201107_170713.jpg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Ja, det er som en mental renselsesprosess 🤣

 

I dag fikk jeg løsnet strainer. Den satt egentlig bom fast!!! Måtte bruke biljekken fra Golfen til å legge press på breaker bar. Akkurat nok plass til å improvisere bak der. OG da gikk det som smurt 😎

 

Den så faktisk ikke verst ut, hadde forventet at den var mer tilgriset etter 45 år. Uansett, jeg kjøper ny når jeg først har hele systemet demontert.

 

Boroskopi av tank til uka .......

20201108_153843.jpg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Dette er det nærmeste jeg kommer "FØR" og "ETTER" bilder for holderen til pumpe, filter og akkumulator -- etter rengjøring.

 

Nye bolter er kjøpt inn. Venter nå på pumpe, filter, strainer, div slanger og akkumulator. Skal bli deilig å få dette på plass.

 

Boroskopi av tank i morgen. Spennende ........

20201109_193945.jpg

20201110_205928.jpg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Takk for det, Olaf, jeg tar det som et kompliment 😊 Forsøker å gjøre ting skikkelig når jeg først gjør noe.

 

Endoskopi av bensintank satte jeg på vent - ser at utstyret jeg fikk låne ikke er EX-godkjent. Tør faktisk ikke begynne å rote med dette i en tom tank full av gass. Ergerlig, men sikkerhet først. Sannsynlighet for at noe skjer er liten, men konsekvens er stor. Det blir derfor NO-GO.

 

Forsøker å finne noen profesjonelle til å sjekke, rense, fjerne rust og forsegle. Men finner ingen 🤔

Link to post
Share on other sites

Jeg tror de fleste satser på en ny tank hvis den gamle lekker. Jeg vet fra amcar-miljøet i statene at det finnes gørr på boks som angivelig skal binde rust og forsegle tanken innvendig: GLEM DET! Da må du investere i enda flere skikkelige filtere, for bensinen i tanken kommer til å være full av partikler så lenge den eksisterer, de greiene der er noe ordentlig skit! Vær heller på utkikk etter en ny tank som du kan ha liggende hvis problemet oppstår. Det er jo ikke noe presserende, så du kan jo bare ha det i bakhodet hvis du finner en tank billig. Det blir litt som paraply; tar du med deg en ut en for sikkerhets skyld, regner det aldri der du er! :classic_smile:

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...