Jump to content

Radiatorvifte starter når bilen er slått av

bellika96
 Share

Recommended Posts

Hei, har et problem med min E220 CDI 2010 mod (S212). 

Problemet er som følger:

Radiatorviften kan plutselig starte etter at bil er skrudd av, og så står den på en liten stund, før den stopper og starter igjen. Jeg kan stoppe bilen, og følge med å vente i 30 min uten at det skjer noe, når jeg da forlater bilen og kommer tilbake etter et par timer kan vifta gå for fullt uten at jeg har gjort noe som helst. Dette kan hende uavhengig om jeg låser eller har bil åpen, og vifta stopper ikke før jeg vrir om tenninga til siste posisjon før man starter bilen. 

Oppdaget dette første gang for ca. 2 uker siden etter en 150mil lang kjøretur, og siden den tid har det hendt 3-4 ganger etterpå. Nå sist det hendte, sto vifta på hele natta til batteriet var flatt. 

Har prøvd en del tiltak for å bli kvitt problemet, blant annet å parkere den innendørs for å "tørke" den opp, uten at det hjalp.

Bil har ikke vært utsatt for noe større regnvær i det siste, men varierende vintervær. 

Har begynt å ta av plusspolen på batteriet når jeg parkerer bil for natta, men utrolig irriterende. 

Ettersom jeg skjønner så er sikringa til radiatorviften i "prefuse" boksen på høyre side i motorrom, men mer arbeid å koble fra der enn på batteri. Skal også være meg bekjent et relé i sikringsboksen på venstre side i motorrom men er ikke sikker på hvilket relé det er. Det er forøvrig helt tørt og fint inne i sikringsboksen, så har utelukket fukt der i det minste. 

Har lett på nett, og har også tilgang til nye Parts Query som er nye EPC? Men klarer ikke å finne ledningsnett til radiatorviften der, og heller ikke oversikt over sikringer og reeler. 

Håper noen her har vært borti det samme og kan gi meg en pekepinn på hvor jeg skal lete :D 

Å for ordensskyld har vifta en effekt på 600W ifølge Parts Query/Xentryportalen. Og det er heller ikke noen problem med vifta når jeg kjører, da går den i normal hastighet og kjølevanns-temperaturen er som normal. 

Edited by bellika96

Takker for svar, har sprayet ledning og kontakt til vifta med elektrospray så har ikke hatt noen plager de siste dagene, men stoler ikke helt på at problemet er over enda. Klarte ikke å se noe irr på selve kontakten men kan godt tenkes at det var litt :)

On 1/12/2020 at 12:31 AM, bellika96 said:

Oki fant ikke bare boksen på vifta, prøvde å se litt og det ser ut som den sitter fast i vifta? Se vedlagt link

https://www.amazon.co.uk/Topaz-2049066802-2045000293-Engine-Cooling-600-C-Class/dp/B07BHMTZN2 

Ikke sikkert det er akk samme vifte på delenummer, men ser helt lik ut og den jeg har er også 600w.

Som sagt var dette på en S210, ting har vel endret seg til det bedre. Men der gikk det en ledning fra vifte og ned til denne boksen som lå ikke så langt unna tåkelys på høyre side mener jeg det var.