Sven Håkon Posted March 18 Author Share Posted March 18 On 3/17/2022 at 12:00 PM, Classic said: Apple CarPlay er veldig innafor. Foretrekker dette framfor alt av original styring av navigasjon, telefonering og musikk Rustete bremser er et tegn på at du bør spandere på en skikkelig understellsbehandling? Mercasol-belegget fra 2019 sitter enda godt på min. Finn et firma som sandblåser skikkelig først hvis det blir aktuelt. Ja, CarPlay viste seg å være enormt mye bedre integrert og brukervennlig enn forventet - selv i en såpass ‘gammel’ bil som dette 👍 Får se litt an om jeg gjør noe mer med understellet; det er i grunnen bare bremsene jeg har merket noe på foreløpig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted April 3 Author Share Posted April 3 (edited) Turen hjem fra Nederland gav meg en god anledning til å ‘stressteste’ Apple CarPlay, og med unntak av at navigasjonsinstruksjonene ikke vises i instrumenthuset er det lite å sette fingeren på! Vel hjemme endte snittforbruket en del høyere enn på turen ned, formodentlig på grunn av en god del flere nedbremsinger og akselerasjoner igjen siden det var mer trafikk denne dagen. I Tyskland fylte jeg også den dyreste tanken i min karriere som bilist, en tanking som kostet svimlende 1850kr. I Nederland fikk jeg også tatt service på bilen, hvor jeg også byttet alle filtre og viskere. Pollenfilteret og bakruteviskeren er jeg riiimelig sikker på at var de bilen ble levert med originalt. Artig nok er det mulig å spesifisere at selv viskerne ble byttet i det digitale serviceheftet. På AMG-modeller med nattpakke ble sideskjørtene levert med en blank sort list i ‘utskjæringen’ midt på, mens det på øvrige biler (standard modeller samt AMG-modeller uten nattpakke) kun er lakk som vanlig. Jeg hadde lyst til å gjenskape dette på min bil, men siden det ikke leveres lister i krom eller sølv ble løsningen å få disse feltene foliert. Firmaet som skulle gjøre jobben ville ikke bruke kromfolie, da de mente formen og slitasjen her ville gi et dårlig resultat. Løsningen ble å gå for en sølv metallic folie som matcher andre elementer på bilen bra. Men, da ville jeg også at kromleppene foran og bak skulle matche, for å få et helhetlig uttrykk. Som sagt, så gjort, og på tross av at folien er helt, helt lys sølv metallic ble resultatet på sideskjørten ekstremt diskret. Det er kun fra visse vinkler og i rett lys at kontrasten er synlig. I tillegg oppleves detaljene på støtfangerne som før, så totalt sett ble det en veldig subtil modifikasjon, noe som egentlig passer meg bra: Og apropos subtile modifikasjoner; jeg kunne jo ikke fortsette med blå senterkopper etter å ha byttet frontemblemet: Edited April 3 by Sven Håkon 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted April 22 Author Share Posted April 22 I år som tidligere år ble påsken markøren for overgang til sommerbil. Det betød at denne bilen måtte klargjøres for et rolig liv under dyna frem til høsten igjen - denne gang fikk jeg inspirasjon til å gå litt mer omfattende til verks enn vanlig, og dro på med en lett polering og voksing som takk for god ytelse gjennom vinteren. Først måtte det hele vaskes grundig - droppet motorvask og den mest omfattende spylingen under denne gang, siden jeg ikke har vært av asfalten samt spylt jevnlig i løpet av sesongen: Med ca 100Kkm og relativt forsiktig bruk er lakken i rimelig god stand i utgangspunktet, men det var deilig å gå fra 'ru' til helt glatt lakk. De mest utsatte partiene bak hjulbuene viste tydelig og synlig forskjell, men ellers var det mest forskjell i følelse på overflaten: Jeg kunne egentlig godt tenke meg å prøve en keramisk beskyttelse for å lette vedlikeholdet gjennom vinteren (jeg pleier vanligvis å spyle/vaske bilen etter hver langtur), men la bare på en enkel voks som jeg egentlig handlet til cabrioleten siden det var enklest der og da. Vi får se til høsten om jeg kanskje bytter til keramisk da: Resultatet ble bra, men som nevnt over så var utgangspunktet også bra: Også interiøret fikk seg en shine - det er viktig at det er hyggelig å sette seg inn i bilen igjen første gang den skal brukes igjen! Gikk over med støvsuger, detailing-børste og mikrofiber på alle flater: Pedalsett før og etter (en veldig rask shine): Med alle rengjøring unnagjort gjenstod det bare å henge på plass en fuktabsorberende 'tørkepose' inni bilen og koble på batteriladeren før trekket til slutt ble tredd på: Her blir den som nevnte stående til høsten igjen, i godt selskap med mine foreldres EQC (og delelageret mitt..): 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted April 22 Author Share Posted April 22 Jeg har forresten glemt en modifikasjon jeg gjorde i Nederland; Siden jeg kjøpte bilen har jeg irritert meg over at det ikke finnes noen kroker til poser og denslags. Jeg løste problemet delvis ved hjelp av noen originale tilbehørsdeler, men savnet likevel en krok - ut fra annonser og bilder fra andre biler visste jeg at det fantes noen utfellbare kroker på enkelte modeller, men jeg skjønner fortsatt ikke hvilke som har det og ikke. Jeg mistenker at disse ble fjernet ved faceliften av en eller annen grunn, men samma det; Kroken det gjelder kunne bestilles separat, så med denne på plass var det bare å demontere det ene panelet for å skjære hullet som trengtes - og vips, så har jeg sted å feste poser og andre løse ting: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.