Jump to content

Sven Håkons X218 CLS220d Shooting Brake


Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

En ting jeg virkelig har savnet fra 211en er EASYpack-systemet som jeg ettermonterte i den. Dette består av en skinne på hver side, hvor låsbare føtter kan skyves frem og tilbake. I disse føttene kan forskjellige deler monteres for å separere eller holde bagasje og lignende stabilt.

 

Dette fikk man også på CLSen, men i motsetning til i 211en må deler av bagasjeromsinnredningen byttes i denne for å få det på plass. Og siden det ikke finnes så mange Shooting Brakes på hoggerne ennå, er det vanskelig å få tak i delene som trengs til en overkommelig pris..

 

Men, for å dekke meg inn i mellomtiden fant jeg ut at Mercedes leverer en litt enklere og mer universell versjon. Dette består av to føtter som klemmes inn på hver side av bagasjeromsgulvet, hvorpå den medfølgende stangen kan festes. Klemfestene kan flyttes dit de trengs, og stangen er teleskopisk og kan følgelig stå i alle vinkler.


Bilen kom utstyrt med en skålformet plastmatte, som var topp da jeg hentet ved, men temmelig irriterende til alt annet siden dette bare skled rundt under kjøring. Denne ble satt pent i kjelleren i påvente av nytt oppdrag.

 

EASYpack bagasjeskiller samt en sammenleggbar kurv venter på åpning:

84D90F10-20AA-4537-B8BB-9160ED1E1B86.thumb.jpeg.6d72b58a357867d012b5baf99c7a20ac.jpeg

 

06291FB1-4DF1-430A-8799-953F4408A7D6.thumb.jpeg.bd06c9139075039bbc2085c7185b8c39.jpeg


 

Bagasjeskille og kurv på plass:

18CDC189-A0D1-4A8B-B922-3597DD4A791A.thumb.jpeg.4c6d5454f40b60f9d44040c5a99e58ee.jpeg


 

Den nederste foten skyves bare inn på siden av bagasjeromsgulvet, hvorpå låsbar fot og stang monteres over:

48CA98A7-97F8-474A-8FF3-3F5D5997647D.thumb.jpeg.69d1cccb1cecb09e0f855fd1032592ff.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Juleturen vestover var som forventet en relativt begivenhetsløs affære, med standard julevær av typen vått og mildt helt fra Oslo til Stavanger. Noen fine dager var det likevel mens jeg var hjemme:

 

463E5DAA-194D-45BF-9050-4BA41907FAF8.thumb.jpeg.5bbc2603c37b4a580285ea81191a1903.jpeg

 

89044230-35EA-4308-BB56-50007217B13B.thumb.jpeg.c165272a1db2430d2ecab691c50ace2a.jpeg

 

Men, tross noen fine dager på nord-Jæren, og med turen vestover friskt i minne ville vi prøve å finne på noe nytt for returen til Oslo. Ifølge Google tok turen over Haukeli bare en time mer sammenlignet med den ubegripelig kjedelige Sørlandsruta vi vanligvis tar, og med middag på Haukeliseter som ekstra insentiv ble det et lett valg. Ryfylke har jeg tidligere skrytt av her i tråden, så jeg nøyer meg med et par bekreftende bilder herfra:

 

AE951A6E-CD4A-4ADE-8047-4C8B0BEC3B3C.thumb.jpeg.23a15dad7335c62958e0e338a285bd0b.jpeg

 

BB86FA07-B56E-46C9-96BF-721B98E7B4ED.thumb.jpeg.563f4a3abaa3584c521f0c666df99327.jpeg

 

 

Over Haukeli har jeg bare kjørt én gang tidligere, og det var i sommer med cabrioleten. Denne turen ble veldig annerledes, men minst like vakker:

 

924AD535-56F0-48A0-9DA8-E084C9402AC8.thumb.jpeg.ac636c40f43ec0c6d1b41286eb2c5624.jpeg

 

132D14F2-2B60-4EE7-B8C9-9029F3E3477D.thumb.jpeg.0200c5f59d333b4381fc9f61dc241861.jpeg

 

4BD8EB50-DC31-4A0B-9FA0-C95C46DC89EB.thumb.jpeg.f79b4411746716150c77793d9991909e.jpeg

 

 

Stykket øst for fjellet var etter min mening spesielt pent, og vekket nesten julestemningen i oss igjen:

 

2B6FF2BA-5BB1-48E2-A768-8905ED465800.thumb.jpeg.2463d1ce6b53c4a5ac4d3db1a45481b9.jpeg

 

 

Vel hjemme kunne vi konstatere at Google var spot-on, for vi endte med en kjøretid på 8 timer tross saktegående trafikk på grunn av snø samt kødannelse mellom Kongsberg og Drammen. Neste juletur går antakelig over Haukeli på vei til julefeiringen! 👍

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 11/21/2020 at 3:48 PM, Stian said:

Det ser ut som det går en del mindre ved inn i denne enn i 211.😇

Som følge av kaldere vinter og mer hjemmetid var det allerede på tide å hente mer ved - og denne gangen måtte jeg stable to ganger for å få plass til alt! Skjønner ikke hvordan jeg klarte det så enkelt forrige gang, selv etter å ha sett på bildet fra dengang 😄

 

Men, jeg klarte til slutt å få 10 sekker inn denne gangen også:

IMG_4548.thumb.jpeg.d93a03ff24e3e1fe03fe497cd3a4ad3d.jpeg

 

 

Selv om bilen egentlig så litt trist ut, gjorde i det minste den ekstra vekten at den fikk et ekstra frekt stuk frem til Airmatic løftet den tilbake til normal høyde igjen:

 

IMG_4545.thumb.jpeg.aa7cd631121cfdcab889202840ed302d.jpeg

 

 

Og siden jeg likevel var ute og kjørte og bilen var skitnere enn noen gang, bestemte jeg meg for å gi den en rask spa:

 

IMG_4554.thumb.jpeg.969e42215169c4c47e8c54fc6cb3fd65.jpeg

 

IMG_4555.thumb.jpeg.bfb22f9657053eaf545b7c496e7f206c.jpeg

 

..noe som var relativt utfordrende siden det var -8 grader og skøytebane i vaskebåsen. Neste gang må jeg utstyre meg med brodder!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

0A90ED65-6050-4E0C-96B5-6F03268F37A7_1_105_c.thumb.jpeg.abbe5b83fd3c0002ba10642035147bd5.jpeg

 

En spontan hyttetur i helgen som var førte til to merkbare endringer for CLSen;

  • Den originale Mercedes-takboksen (en favoritt her inne) ble hentet frem fra boden (riktignok i kombinasjon med et Thule-takstativ foreløpig)
  • -25c var tydeligvis testen som trengtes for å få en endelig avklaring på batteriets tilstand.

Mer presist forklart var ikke batteriet godt nok til å sveive kjerra i gang igjen etter å ha stått parkert i to døgn i temperaturer laangt sør for 0c - motorvarmer, el.bakluke og øvrig utstyr virket som det skulle, så alt så lovende ut helt til startkapasiteten skulle testes.. Temmelig kjedelig avslutning på en ellers fin helg, men veihjelp var forholdsvis raskt på plass, og med startbooster tilkoblet fyrte motoren på første omdreining som normalt.

 

91FBDE21-C311-453D-89C7-63CDD5DE9474_1_105_c.thumb.jpeg.6d4f759a3bb7dae43a1672376078db99.jpeg

 

Ser at batteriet er fra uke 37 i 2014, så det har nok passert brukbar effekt for denne bilen - satser på å gi det et lengre liv i 190en som har litt enklere krav til batteriet. Jeg har hatt en mistanke om at dette burde skiftes en stund, siden Start-/Stopp-funksjonen ikke fungerer som den skal, men har ikke brydd meg så mye om dette siden alt annet (inkludert Webasto) har fungert finfint.

 

5D1D9BA7-18B2-49A5-81D6-CFC2A4C51384_1_105_c.thumb.jpeg.10bd5bf1987ff372c10dc873d8a3a44b.jpeg

 

 

Kunne tenke meg å bytte det ut med et originalt batteri, men med tanke på at disse (her til lands) koster rundt regnet dobbelt så mye som tilsvarende batterier uten stjerne på så blir det vel noe annet. Har funnet et Exide-batteri som har gode spesifikasjoner, men kjenner ikke til Exide som merke forøvrig. Dersom noen har innspill eller vet hvor man finner Varta-batteri tilsvarende det originale, fyr løs!

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sjekket pris på alt fra originalt batteri til Exide-batteriet jeg henviste til i forrige innlegg, var valget enkelt - det ble sistnevnte (som kostet 40% av originalt, tross bedre spesifikasjoner).

 

78EC5B7B-B42F-4BA6-9625-26D297D99CB6.thumb.jpeg.b3e7609c259948d7d0141054ff4caccb.jpeg

 

F83B584A-A685-4E2F-8A4B-612E71E2D89C.thumb.jpeg.34431f54215f8f069a138198774ab45c.jpeg

 


En ting jeg så flere meninger om i jakten på nytt batteri, var at AGM-batterier har relativt kort levetid, og at det originale i min bil (produsert uke 37 i 2014) faktisk har vart lenger enn forventet.. 🤷‍♂️

 

9E909BF8-B58F-478D-9727-C05C5F22EB8A.thumb.jpeg.2db6905b11e0af4471afed50dfe542f4.jpeg

 

9DEBD5B3-5687-4AC1-918D-8378577F0071.thumb.jpeg.6be84c4dccce1f43906a43377ae45225.jpeg

 

 

Med det nye batteriet montert hadde jeg håpet å oppleve at start-/stopp-funksjonen virket som den skulle, men ECO-symbolet forble gult på den tjue minutter lange kjøreturen i hvert fall:

 

EAF34A20-FEFE-4934-8D3F-BDEABDF70824.thumb.jpeg.e0d84e916fedf23117a0f0be6301f23c.jpeg

 

 

Ifølge Mercedes Me-appen lader i hvert fall bilen ganske bra:

 

5C71BC6C-6456-4AFE-9382-4AA6567E3746.thumb.jpeg.ea1e492763dfb2b30c14ee833fe176cf.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå fått brukt bilen noen ganger etter bytte av batteri, og etter litt kjøring har ECO-symbolet omsider fått den lenge etterlengtede grønnfargen som indikerer at start-/stopp-systemet fungerer:

 

A4E5620E-50F9-4A0C-89A6-9CE2A1BA3DAF_1_105_c.thumb.jpeg.52c6369f833d92dd98431a2ebe28d5ff.jpeg

 

Skjønner meg dog ikke helt på hva-som-skal-til for at bilen skal vurdere forholdene til å ligge til rette for å aktivere systemet - kjører jeg i timesvis på landeveien forblir lampa gul, men stopper jeg og kjører litt typisk bykjøring blir den grønn med det samme, likeså kan den bli grønn omtrent umiddelbart etter oppstart (som bildet over viser)..

 

Har lest noen innlegg på andra fora hvor enkelte hevder at bilens strømstyring er bygget opp på en slik måte at batteriet ødelegges dersom man ikke foretar en 'kontrollert tømming' innimellom. Husker ikke detaljene rundt dette, men det hadde noe med å la det være ledig kapasitet på batteriet å gjøre. Får gi det litt mer tid og se om det blir mer forståelig etter hvert, ellers får jeg la bilen stå parkert med webasto på over natten og se hva som skjer 😄

 

Link to comment
Share on other sites

Deilig at alt funker som det skal ja - start-/stopp-funksjonen er særlig nyttig i køkjøring med Distronic+ aktivert, når motoren starter for å indikere at bilen foran flytter seg 👍

 

Ellers fikk jeg også montert gummilister fra Thule i sporene på takstativet, noe som reduserte ubehagelig vindstøy betraktelig:

 

4E5883E4-B93B-45CE-9C4D-E06FFC48E5A1_1_105_c.thumb.jpeg.868ae556460d862851978a69541eacb8.jpeg

 

 

Fikk testet både bil og de nye grepene for å redusere vindstøy på en lengre tur i helgen:

 

A733A125-5B72-4B50-ABE4-2B4DAD2E6D51_1_105_c.thumb.jpeg.cdfc8e49f0afb9e1de84db927df6d2f8.jpeg

 

812F4E9C-7A02-4C07-A241-CA3D7E35F4D3_1_105_c.thumb.jpeg.0fef8498d37001162d9bbc342ec99ce3.jpeg

 

5AE7E55B-20CB-4503-ACE6-AD5A707CFA3D_1_105_c.thumb.jpeg.f9863e97ade5241a1ebb33daf3f211a8.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Får veldig lyst på CLS SB når jeg ser din. Helt riktig utseende med hjul og alt. 

Men den takboksen og stativet kan du få billig av meg. 

Jeg har whispbar på min som avslutter perfekt på railsen. Stikker overhodet ikke ut på utsiden. Sammen med en Skiguard boks ser det nesten bra ut... 😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
2 hours ago, Alfaduden said:

Får veldig lyst på CLS SB når jeg ser din. Helt riktig utseende med hjul og alt. 

Men den takboksen og stativet kan du få billig av meg. 

Jeg har whispbar på min som avslutter perfekt på railsen. Stikker overhodet ikke ut på utsiden. Sammen med en Skiguard boks ser det nesten bra ut... 😅

Hehe, denne takboksen har måttet tåle kritikk helt siden jeg kjøpte den i 2014. Det at den er original og har en utforming som lar den romme mer enn enkle ski og annet platverk, gjør den såpass praktisk at jeg ikke gidder å jakte på en uoriginal variant som kanskje ligger litt lavere i terrenget.

 

Takstativet er midlertidig inntil jeg får tak i et originalt et, men selv om det nok er smalere så tviler jeg på at det er like lavt.. 

Edited by Sven Håkon
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Stian said:

Den eneste måten å få en takboks til å bli fin er å ha en sykt stygg bil.

Der syns jeg ikke du lykkes noe særlig.

Haha, godt poeng 😄

Bare for å avklare; Det er forskjell på å synes at en takboks og tilhørende oppsett er fint og å synes at det fungerer bra. Jeg var dog flauere over å kjøre rundt med piggdekk enn takboks..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På tross av at nattefrosten fortsatt stikker innom i ny og ne ser jeg meg ferdig med vinteraktiviteter for denne sesongen, og følgelig var det på tide å få av takboksen igjen:


D30F2E08-5903-4F19-9C96-91F9E2FC586D.thumb.jpeg.73d44ec74e23c7fa4defe35f1eba78fb.jpeg

 

AC42EEC3-8934-4085-99A1-487BB6CEDC42.thumb.jpeg.7b2b7265d6f3e719dc4c7dbf911db6d8.jpeg

 

4DE45E0D-C068-4FFD-9C4F-BD9DCC63018C.thumb.jpeg.0c039362ba59c0bcb6b16ae8e915bb7a.jpeg

 

Jeg må innrømme at den hovedsaklig har blitt brukt som kjøleskap på vei til og fra steder, noe den til gjengjeld fungerer godt til gitt dens romslige karakter. Det gjorde likevel godt å igjen kunne se over bilen fra siden, ikke minst at den nok en gang fremstår symmetrisk:

 

7436187B-BCD4-4F62-AE63-FEEC9FEA2A06.thumb.jpeg.00964ad1ca567737a389795ce6f959fc.jpeg

 

 

Meeen, ikke dermed sagt at det ikke er mulig å få noen blinkskudd med takboksen heller - slenger med noen fine øyeblikk fra tampen av sesongen:

 

4F6F3248-11FF-4637-BEAC-50193201A98E.thumb.jpeg.7f76569aa463072020d722bb38431504.jpeg

 

C6494375-4E42-48C5-8920-6BFBDF0289CF.thumb.jpeg.9383cbccf6885d22e0d52242ac59324f.jpeg

 

4B09DF10-4C5B-4F4F-A1B1-29EEDCA8CE4C.thumb.jpeg.7429d529f055ce6d5aed66bb141d7637.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Årets sommersesong varte lengre enn vanlig, også for cabrioleten, men nå er det igjen på tide å la CLSen komme i søkelyset.

 

6447A0F4-91D4-4FA3-972A-75E942C00C4A.thumb.jpeg.a0fa10489f28fa627741e38cfc36b3ca.jpeg

 

Denne har stått og kost seg under et trekk siden påsken, og kom nylig tilbake fra EU-kontroll med null hull.

 

Men selv om bilen har vært litt ute av bildet en stund, hadde jeg allerede en liten modifikasjon klar som jeg i dag kom et steg videre med.

 

Helt siden jeg kjøpte bilen for et par år siden har jeg gremmet meg over klimabetjeningen Mercedes bestemte seg for å utstyre denne modellen med. Denne er av samme type som blant annet ble montert i C-Klasse (204), og gir, i tillegg til å ha et forvirrende grensesnitt, en helt utrolig billig følelse! Hjulene man dreier på for å stille temperaturen er slarkete, knappene virker helt tilfeldig plassert, noe som fører til at man gjerne må se på det to-tre ganger før man forstår hva det er innstilt på eller for knappen man leter etter er, og formen gjentas ikke noe annet sted i kupeen (som kunne forklart de to første kompromissene).

 

Cabrioleten derimot, har samme betjeningspanel som i øvrige E-Klasser (212), noe som i og for seg er naturlig siden den også er en E-Klasse på papiret - under er den dog i realiteten en C-Klasse (204), som kanskje kunne forklart bruken av panelet som står i CLS.. Men, panelet fra E-Klassen har en mye mer oversiktlig og logisk utforming, hvor retningen man beveger knappene henger sammen med funksjonen de har og man ved å kaste et blikk på det raskt får informasjon om de gitte innstillinger. I tillegg er byggekvaliteten tilsynelatende milevis over panelet i CLSen, så jeg klarer ikke å forstå hvorfor dette ikke da ble brukt i denne langt dyrere modellen som tross alt er basert på - ja, nettopp - E-Klassen!

 

Så, siden jeg uansett hadde et ekstra betjeningspanel fra cabrioleten etter å ha oppgradert til REST-funksjon i denne, testet jeg det i CLSen. Som antatt kunne det plugges rett inn (alle tre plugger var like) og fungerte plettfritt:

 

F8E88BC7-C05C-4D72-975F-B86070EC512D.thumb.jpeg.0fe79ae7e4cae568dfc1003468bd423c.jpeg

 

 

Men, selv om funksjonen var der, så gjenstod jo en liten jobb med å få det til å se ut som det hører hjemme der også. Etter å ha inspisert både betjeningspanel fra E-Klassen og trepanel fra CLSen så jeg at kurvaturen på overflatene i front var identiske, så jeg fikk tak i et brukt trepanel fra eBay og begynte å modifisere åpningen til det nye klimapanelet passet:

 

268E067F-75E0-4602-B66E-FD632133F390.thumb.jpeg.600b3f67d215fcd3070d5db50f7841f2.jpeg

 

AD0EC78E-FD68-43D9-9DC2-904FF0F7F004.thumb.jpeg.413f358b132755c03142d318a9f6c395.jpeg

 

AB437B9F-1E5B-4AEF-A4AC-E204EFF29EAA.thumb.jpeg.8e2ca2320dcbb85e2606378cddb7d4a8.jpeg

 

 

Målet var å kun modifisere trepanelet, slik at jeg kan bruke hvilket som helst klimapanel uten å også modifisere dette. Jeg hadde også som mål å kunne bruke de originale festeklipsene på baksiden av trepanelet for å slippe å lage noen egne løsninger, noe jeg både klarte og ikke klarte. Selv om størrelsen på klimapanelene er like på baksiden, er nemlig festeklipsene spredt ut litt forskjellig, så jeg endte opp med rundt halvparten så mange som originalt. Dette så jeg først på som litt bekymringsfullt, men etter å ha testet og stresstestet langt utover normal bruk uten å klare å rikke det, så jeg meg fornøyd med løsningen.

 

Før jeg gjør videre jobb med trepanelet i form av å fylle inn hullene fra det originale klimapanelet, bestemte jeg meg for å montere det i bilen og teste det ut i praksis en stund:


47123EE1-6C94-4F37-B9CD-F32DD1C3E702.thumb.jpeg.29bb2a4321db99a9ce30be5d90550ada.jpeg
 

D8DB182D-989E-456F-A592-BB68881FB101.thumb.jpeg.b19e82e25105ef8d110644e213846cce.jpeg

 

 

Det originale panelet til sammenligning:

 

DC27947F-C1C1-4E10-9166-E5784D440C24.thumb.jpeg.a0881b177e7f0cc282f6ab0902af13a0.jpeg
 

CA944694-6EA9-4E82-8A62-929F07058F60.thumb.jpeg.a1f69c4b1903b3f6bfae57af09c35369.jpeg

 

 

På første prøvetur trodde jeg at det var noe galt med temperaturstyringen, siden ‘LO’ dukket opp allerede etter 16 grader, men da jeg sjekket det originale panelet så jeg at det var likt på dette - i cabrioleten går det av en eller annen grunn lavere, men jeg har aldri tenkt noe over det siden CLSen kun brukes i vinterhalvåret..

 

Med mindre jeg finner noen gode grunner til å gå tilbake til den originale klimabetjeningen er planen å fylle inn hullene i trepanelet og enten foliere eller lakkere dette. Jeg kommer i så fall også til å finne et klimapanel med REST-funksjon, noe som heller ikke er mulig å få med det originale panelet (med mindre bilen har 3-soners klima)…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...