Sven Håkon Posted December 3, 2020 Author Share Posted December 3, 2020 En ting jeg virkelig har savnet fra 211en er EASYpack-systemet som jeg ettermonterte i den. Dette består av en skinne på hver side, hvor låsbare føtter kan skyves frem og tilbake. I disse føttene kan forskjellige deler monteres for å separere eller holde bagasje og lignende stabilt. Dette fikk man også på CLSen, men i motsetning til i 211en må deler av bagasjeromsinnredningen byttes i denne for å få det på plass. Og siden det ikke finnes så mange Shooting Brakes på hoggerne ennå, er det vanskelig å få tak i delene som trengs til en overkommelig pris.. Men, for å dekke meg inn i mellomtiden fant jeg ut at Mercedes leverer en litt enklere og mer universell versjon. Dette består av to føtter som klemmes inn på hver side av bagasjeromsgulvet, hvorpå den medfølgende stangen kan festes. Klemfestene kan flyttes dit de trengs, og stangen er teleskopisk og kan følgelig stå i alle vinkler. Bilen kom utstyrt med en skålformet plastmatte, som var topp da jeg hentet ved, men temmelig irriterende til alt annet siden dette bare skled rundt under kjøring. Denne ble satt pent i kjelleren i påvente av nytt oppdrag. EASYpack bagasjeskiller samt en sammenleggbar kurv venter på åpning: Bagasjeskille og kurv på plass: Den nederste foten skyves bare inn på siden av bagasjeromsgulvet, hvorpå låsbar fot og stang monteres over: 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted December 14, 2020 Author Share Posted December 14, 2020 (edited) Helgetur i vinterland: Edited December 14, 2020 by Sven Håkon 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted December 19, 2020 Author Share Posted December 19, 2020 On 2/28/2020 at 12:57 PM, Sven Håkon said: Fikk etterfylt 5 liter adBlue ved 91600km, blir spennende å se hvor lang tid det går før bilen begynner å mase om mer Da var svaret her; Etter ganske nøyaktig 5000km ber bilen igjen om mer AdBlue. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted January 3, 2021 Author Share Posted January 3, 2021 Webasto er sjukt deilig! 😍 Er det noen som har erfaring med å ettermontere thermocall på original Webasto forresten? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted January 5, 2021 Author Share Posted January 5, 2021 Juleturen vestover var som forventet en relativt begivenhetsløs affære, med standard julevær av typen vått og mildt helt fra Oslo til Stavanger. Noen fine dager var det likevel mens jeg var hjemme: Men, tross noen fine dager på nord-Jæren, og med turen vestover friskt i minne ville vi prøve å finne på noe nytt for returen til Oslo. Ifølge Google tok turen over Haukeli bare en time mer sammenlignet med den ubegripelig kjedelige Sørlandsruta vi vanligvis tar, og med middag på Haukeliseter som ekstra insentiv ble det et lett valg. Ryfylke har jeg tidligere skrytt av her i tråden, så jeg nøyer meg med et par bekreftende bilder herfra: Over Haukeli har jeg bare kjørt én gang tidligere, og det var i sommer med cabrioleten. Denne turen ble veldig annerledes, men minst like vakker: Stykket øst for fjellet var etter min mening spesielt pent, og vekket nesten julestemningen i oss igjen: Vel hjemme kunne vi konstatere at Google var spot-on, for vi endte med en kjøretid på 8 timer tross saktegående trafikk på grunn av snø samt kødannelse mellom Kongsberg og Drammen. Neste juletur går antakelig over Haukeli på vei til julefeiringen! 👍 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted January 6, 2021 Author Share Posted January 6, 2021 On 11/21/2020 at 3:48 PM, Stian said: Det ser ut som det går en del mindre ved inn i denne enn i 211.😇 Som følge av kaldere vinter og mer hjemmetid var det allerede på tide å hente mer ved - og denne gangen måtte jeg stable to ganger for å få plass til alt! Skjønner ikke hvordan jeg klarte det så enkelt forrige gang, selv etter å ha sett på bildet fra dengang 😄 Men, jeg klarte til slutt å få 10 sekker inn denne gangen også: Selv om bilen egentlig så litt trist ut, gjorde i det minste den ekstra vekten at den fikk et ekstra frekt stuk frem til Airmatic løftet den tilbake til normal høyde igjen: Og siden jeg likevel var ute og kjørte og bilen var skitnere enn noen gang, bestemte jeg meg for å gi den en rask spa: ..noe som var relativt utfordrende siden det var -8 grader og skøytebane i vaskebåsen. Neste gang må jeg utstyre meg med brodder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted January 11, 2021 Author Share Posted January 11, 2021 Ny helg, nye opplevelser: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted January 12, 2021 Share Posted January 12, 2021 skulle gjerne ha bytta litt for det derre. men fri er det lite av her. men det er sååå gåy med snøveier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted February 8, 2021 Author Share Posted February 8, 2021 En spontan hyttetur i helgen som var førte til to merkbare endringer for CLSen; Den originale Mercedes-takboksen (en favoritt her inne) ble hentet frem fra boden (riktignok i kombinasjon med et Thule-takstativ foreløpig) -25c var tydeligvis testen som trengtes for å få en endelig avklaring på batteriets tilstand. Mer presist forklart var ikke batteriet godt nok til å sveive kjerra i gang igjen etter å ha stått parkert i to døgn i temperaturer laangt sør for 0c - motorvarmer, el.bakluke og øvrig utstyr virket som det skulle, så alt så lovende ut helt til startkapasiteten skulle testes.. Temmelig kjedelig avslutning på en ellers fin helg, men veihjelp var forholdsvis raskt på plass, og med startbooster tilkoblet fyrte motoren på første omdreining som normalt. Ser at batteriet er fra uke 37 i 2014, så det har nok passert brukbar effekt for denne bilen - satser på å gi det et lengre liv i 190en som har litt enklere krav til batteriet. Jeg har hatt en mistanke om at dette burde skiftes en stund, siden Start-/Stopp-funksjonen ikke fungerer som den skal, men har ikke brydd meg så mye om dette siden alt annet (inkludert Webasto) har fungert finfint. Kunne tenke meg å bytte det ut med et originalt batteri, men med tanke på at disse (her til lands) koster rundt regnet dobbelt så mye som tilsvarende batterier uten stjerne på så blir det vel noe annet. Har funnet et Exide-batteri som har gode spesifikasjoner, men kjenner ikke til Exide som merke forøvrig. Dersom noen har innspill eller vet hvor man finner Varta-batteri tilsvarende det originale, fyr løs! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted February 8, 2021 Share Posted February 8, 2021 3 hours ago, Sven Håkon said: liv i 190en Whaaaat? Uansett, MBKN har en (hadde iallefall) veldig god avtale hos Sønnak. Husker ikke om du er medlem der. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted February 8, 2021 Author Share Posted February 8, 2021 15 minutes ago, Stian said: Whaaaat? Uansett, MBKN har en (hadde iallefall) veldig god avtale hos Sønnak. Husker ikke om du er medlem der. Takk for tipset, jeg er medlem og skal sjekke det ut! 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted February 12, 2021 Author Share Posted February 12, 2021 Etter å ha sjekket pris på alt fra originalt batteri til Exide-batteriet jeg henviste til i forrige innlegg, var valget enkelt - det ble sistnevnte (som kostet 40% av originalt, tross bedre spesifikasjoner). En ting jeg så flere meninger om i jakten på nytt batteri, var at AGM-batterier har relativt kort levetid, og at det originale i min bil (produsert uke 37 i 2014) faktisk har vart lenger enn forventet.. 🤷♂️ Med det nye batteriet montert hadde jeg håpet å oppleve at start-/stopp-funksjonen virket som den skulle, men ECO-symbolet forble gult på den tjue minutter lange kjøreturen i hvert fall: Ifølge Mercedes Me-appen lader i hvert fall bilen ganske bra: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted February 26, 2021 Author Share Posted February 26, 2021 Har nå fått brukt bilen noen ganger etter bytte av batteri, og etter litt kjøring har ECO-symbolet omsider fått den lenge etterlengtede grønnfargen som indikerer at start-/stopp-systemet fungerer: Skjønner meg dog ikke helt på hva-som-skal-til for at bilen skal vurdere forholdene til å ligge til rette for å aktivere systemet - kjører jeg i timesvis på landeveien forblir lampa gul, men stopper jeg og kjører litt typisk bykjøring blir den grønn med det samme, likeså kan den bli grønn omtrent umiddelbart etter oppstart (som bildet over viser).. Har lest noen innlegg på andra fora hvor enkelte hevder at bilens strømstyring er bygget opp på en slik måte at batteriet ødelegges dersom man ikke foretar en 'kontrollert tømming' innimellom. Husker ikke detaljene rundt dette, men det hadde noe med å la det være ledig kapasitet på batteriet å gjøre. Får gi det litt mer tid og se om det blir mer forståelig etter hvert, ellers får jeg la bilen stå parkert med webasto på over natten og se hva som skjer 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 bakdelen med startstop funskjon er at batterier varer 3 gnager korterre mulig og start stop bat. koster 3 gangaer prisen av andre batteri.. dog du spare litt drivstof på start stop,,men mindre enn det koster føler eg, men eg kan ta feil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 men kjempe messig at det er oppe går slik som det skal no. nyt kva ting som fungerer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted March 1, 2021 Author Share Posted March 1, 2021 Deilig at alt funker som det skal ja - start-/stopp-funksjonen er særlig nyttig i køkjøring med Distronic+ aktivert, når motoren starter for å indikere at bilen foran flytter seg 👍 Ellers fikk jeg også montert gummilister fra Thule i sporene på takstativet, noe som reduserte ubehagelig vindstøy betraktelig: Fikk testet både bil og de nye grepene for å redusere vindstøy på en lengre tur i helgen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alfaduden Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 Får veldig lyst på CLS SB når jeg ser din. Helt riktig utseende med hjul og alt. Men den takboksen og stativet kan du få billig av meg. Jeg har whispbar på min som avslutter perfekt på railsen. Stikker overhodet ikke ut på utsiden. Sammen med en Skiguard boks ser det nesten bra ut... 😅 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 (edited) 2 hours ago, Alfaduden said: Får veldig lyst på CLS SB når jeg ser din. Helt riktig utseende med hjul og alt. Men den takboksen og stativet kan du få billig av meg. Jeg har whispbar på min som avslutter perfekt på railsen. Stikker overhodet ikke ut på utsiden. Sammen med en Skiguard boks ser det nesten bra ut... 😅 Hehe, denne takboksen har måttet tåle kritikk helt siden jeg kjøpte den i 2014. Det at den er original og har en utforming som lar den romme mer enn enkle ski og annet platverk, gjør den såpass praktisk at jeg ikke gidder å jakte på en uoriginal variant som kanskje ligger litt lavere i terrenget. Takstativet er midlertidig inntil jeg får tak i et originalt et, men selv om det nok er smalere så tviler jeg på at det er like lavt.. Edited March 2, 2021 by Sven Håkon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 Gjorde litt kjapp research på original takbaggasje og Shooting Brake, og synes ikke det var så ille som jeg husket det i sammenligning med oppsettet jeg har i dag: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Den eneste måten å få en takboks til å bli fin er å ha en sykt stygg bil. Der syns jeg ikke du lykkes noe særlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted March 3, 2021 Author Share Posted March 3, 2021 50 minutes ago, Stian said: Den eneste måten å få en takboks til å bli fin er å ha en sykt stygg bil. Der syns jeg ikke du lykkes noe særlig. Haha, godt poeng 😄 Bare for å avklare; Det er forskjell på å synes at en takboks og tilhørende oppsett er fint og å synes at det fungerer bra. Jeg var dog flauere over å kjøre rundt med piggdekk enn takboks.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted March 20, 2021 Author Share Posted March 20, 2021 På tross av at nattefrosten fortsatt stikker innom i ny og ne ser jeg meg ferdig med vinteraktiviteter for denne sesongen, og følgelig var det på tide å få av takboksen igjen: Jeg må innrømme at den hovedsaklig har blitt brukt som kjøleskap på vei til og fra steder, noe den til gjengjeld fungerer godt til gitt dens romslige karakter. Det gjorde likevel godt å igjen kunne se over bilen fra siden, ikke minst at den nok en gang fremstår symmetrisk: Meeen, ikke dermed sagt at det ikke er mulig å få noen blinkskudd med takboksen heller - slenger med noen fine øyeblikk fra tampen av sesongen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted October 6, 2021 Author Share Posted October 6, 2021 Årets sommersesong varte lengre enn vanlig, også for cabrioleten, men nå er det igjen på tide å la CLSen komme i søkelyset. Denne har stått og kost seg under et trekk siden påsken, og kom nylig tilbake fra EU-kontroll med null hull. Men selv om bilen har vært litt ute av bildet en stund, hadde jeg allerede en liten modifikasjon klar som jeg i dag kom et steg videre med. Helt siden jeg kjøpte bilen for et par år siden har jeg gremmet meg over klimabetjeningen Mercedes bestemte seg for å utstyre denne modellen med. Denne er av samme type som blant annet ble montert i C-Klasse (204), og gir, i tillegg til å ha et forvirrende grensesnitt, en helt utrolig billig følelse! Hjulene man dreier på for å stille temperaturen er slarkete, knappene virker helt tilfeldig plassert, noe som fører til at man gjerne må se på det to-tre ganger før man forstår hva det er innstilt på eller for knappen man leter etter er, og formen gjentas ikke noe annet sted i kupeen (som kunne forklart de to første kompromissene). Cabrioleten derimot, har samme betjeningspanel som i øvrige E-Klasser (212), noe som i og for seg er naturlig siden den også er en E-Klasse på papiret - under er den dog i realiteten en C-Klasse (204), som kanskje kunne forklart bruken av panelet som står i CLS.. Men, panelet fra E-Klassen har en mye mer oversiktlig og logisk utforming, hvor retningen man beveger knappene henger sammen med funksjonen de har og man ved å kaste et blikk på det raskt får informasjon om de gitte innstillinger. I tillegg er byggekvaliteten tilsynelatende milevis over panelet i CLSen, så jeg klarer ikke å forstå hvorfor dette ikke da ble brukt i denne langt dyrere modellen som tross alt er basert på - ja, nettopp - E-Klassen! Så, siden jeg uansett hadde et ekstra betjeningspanel fra cabrioleten etter å ha oppgradert til REST-funksjon i denne, testet jeg det i CLSen. Som antatt kunne det plugges rett inn (alle tre plugger var like) og fungerte plettfritt: Men, selv om funksjonen var der, så gjenstod jo en liten jobb med å få det til å se ut som det hører hjemme der også. Etter å ha inspisert både betjeningspanel fra E-Klassen og trepanel fra CLSen så jeg at kurvaturen på overflatene i front var identiske, så jeg fikk tak i et brukt trepanel fra eBay og begynte å modifisere åpningen til det nye klimapanelet passet: Målet var å kun modifisere trepanelet, slik at jeg kan bruke hvilket som helst klimapanel uten å også modifisere dette. Jeg hadde også som mål å kunne bruke de originale festeklipsene på baksiden av trepanelet for å slippe å lage noen egne løsninger, noe jeg både klarte og ikke klarte. Selv om størrelsen på klimapanelene er like på baksiden, er nemlig festeklipsene spredt ut litt forskjellig, så jeg endte opp med rundt halvparten så mange som originalt. Dette så jeg først på som litt bekymringsfullt, men etter å ha testet og stresstestet langt utover normal bruk uten å klare å rikke det, så jeg meg fornøyd med løsningen. Før jeg gjør videre jobb med trepanelet i form av å fylle inn hullene fra det originale klimapanelet, bestemte jeg meg for å montere det i bilen og teste det ut i praksis en stund: Det originale panelet til sammenligning: På første prøvetur trodde jeg at det var noe galt med temperaturstyringen, siden ‘LO’ dukket opp allerede etter 16 grader, men da jeg sjekket det originale panelet så jeg at det var likt på dette - i cabrioleten går det av en eller annen grunn lavere, men jeg har aldri tenkt noe over det siden CLSen kun brukes i vinterhalvåret.. Med mindre jeg finner noen gode grunner til å gå tilbake til den originale klimabetjeningen er planen å fylle inn hullene i trepanelet og enten foliere eller lakkere dette. Jeg kommer i så fall også til å finne et klimapanel med REST-funksjon, noe som heller ikke er mulig å få med det originale panelet (med mindre bilen har 3-soners klima)… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted March 16 Author Share Posted March 16 Etter omtrent tre år siden forrige besøk, fikk jeg omsider reist til Nederland igjen denne uka! Først og fremst for å besøke gode venner, men med MBenzNLs utstyr og kompetanse tilgjengelig åpner det jo også for å få gjort noen oppgraderinger som jeg har tenkt på lenge. CLSen har jeg aldri vært her nede med før, siden jeg kjøpte den kort tid før Covid traff oss, så det var i tillegg artig å prøve den på Autobahn og over en lengre tur. Jeg kjørte som vanlig gjennom Sverige for å ha litt mer frihet, og foruten en 30 minutter lang stopp som følge av et ekstremt minimalt uhell lenger fremme var det lite trafikk og gode forhold hele veien. VikingContactene CLSen er skodd med har hastighetsmerking T, noe som betød at jeg ikke kunne passere 190km/h, men jeg kom da frem likevel. Vel fremme så tallene slik ut: Forståelig nok er dagens drivstoffpriser også samtaleemne her nede, og etter at en kompis med en S211 E55 AMG fortalte at bensin alene koster ham 50 eurocent per kilometer, ble jeg igjen påminnet hvorfor jeg alltid går for minste motor 😄 Helt siden jeg kjøpte denne bilen har jeg vært interessert i å få aktivert Apple CarPlay og Android Auto. Jeg visste at COMANDen den er levert med fra fabrikk var kompatibel, men det er vanskelig å finne informasjon om hvordan det kan aktiveres. Steve/MBenzNL har blandede erfaringer med å få det til å fungere, simpelthen fordi Mercedes endrer bilene så ofte at det er umulig å følge med, så han var ikke like entusiastisk som meg. Men, etter første forsøk (som innebar et par timer med oppgradering av software) så funket det som bare rakkern! Jeg har iPhone selv, så CarPlay ble umiddelbart tatt i bruk: Det kule med det hele er at knappene på selve COMANDen, altså MEDIA, NAVI og TEL, tar deg til telefonens programmer når systemet er aktivert; I mitt tilfelle til Tidal, Google Maps og ringeinnstillinger på telefonen. Dersom man ikke har en passende telefon plugget inn, fungerer alt det innebygde som vanlig, så dersom jeg bare skal en liten tur fungerer f.eks. Bluetooth-musikkavspilling som vanlig. En detalj jeg også var gira på å rette opp i gjaldt USB-portene i midtkonsollen; På biler som ikke har disse systemene aktivert fra fabrikk har man standard USB-symbol for begge porter, mens biler som ble levert med systemene har ett USB-symbol og ett 'mediasymbol'. Det viste seg å ikke ha noe å si for funksjonaliteten siden port 2 på den originale delen fungerte helt likt som på den nye, men detaljer er viktige. Her er bilde av den originale og den nye porten: Neste prosjekt var å fornye bremsene foran. Jeg har aldri vært særlig imponert over bremsene på denne bilen, og etter å ha fått kommentar om rust på innsiden av skivene på forrige EU-kontroll bestemte jeg meg for å starte med blanke ark. Det viste seg å være mer jobb enn forventet, siden skiver og nav hadde rustet fullstendig sammen! Ganske overraskende å se på en 6 år gammel bil med ca 100Kkm bak seg. I alle tilfeller fikk jeg til slutt løsnet skivene, og deretter brukt en god stund på å rengjøre anleggsflatene igjen: Planen er å bytte bremsevæsken også, siden jeg ikke finner noen informasjon om at dette er utført på tidligere servicer. De lærde strides vedrørende om det har noe for seg, men med tanke på at Mercedes fortsatt spesifiserer dette annethvert år tenker jeg at det er en billig forsikring. Med AIRmatic er det forresten alltid gøy å sette bilen ned igjen etter å ha jekket den opp: En annen viktig detalj jeg omsider fikk gjort var å bytte fra blått til sort emblem foran; Her fikk jeg også tak i originalt takstativ, et tema jeg vet er omdiskutert, både generelt, men også spesifikt for denne bilen 😄. Jeg har et stativ fra Thule allerede, men jeg har aldri likt at dette ligger rett på lakken, ei heller hvordan det monteres. Det originale stativet er så enkelt å montere at det kan gjøres på noen få minutter, noe som passer bedre for feks helgeturer og kortere perioder. Nå må jeg bare få på den originale takbagasjen og få tatt noen oppdaterte bilder: Funderer også på noen mindre, kosmetiske endringer, stay tuned ✌️ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classic Posted March 17 Share Posted March 17 Apple CarPlay er veldig innafor. Foretrekker dette framfor alt av original styring av navigasjon, telefonering og musikk Rustete bremser er et tegn på at du bør spandere på en skikkelig understellsbehandling? Mercasol-belegget fra 2019 sitter enda godt på min. Finn et firma som sandblåser skikkelig først hvis det blir aktuelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.