Jump to content

07 E220 CDI T Indiumgrau met

Recommended Posts

19 hours ago, Hans Kåre Isdal said:

og det er enig med, og deler finner ein lett. og med  egeninnsats er det ok lettsjølv har til tider tilgang til bukk. rust blir det meget lite av. fluid film. tjuk type.

og er meget nøyen på den...madamen har slutta å klage på det, innsett at det ikkje kommer til å forandre seg.

snart blir den firmabil. då eg gjer om mitt firma til as. og skal trekke henger masse. så no blir det nok mange mil meir enn normalt.

fin arbeidsbil i alle fall.

synd at detm med at biler blir eldre og høg km samelingnes med dårlig bil. masse som motbeviser det. og det gjelder ikkje berre mb.

ang anlegget. så tenker eg å bytte til ny enhet der, men skal vere like intrigert som den gamle.

og ja .  eg hadde alpine anlegg i mine andre biler og det er ein deilig lyd ja.

Høres bra ut. Jeg forstår det slik at siste generasjon 211 er bedre enn 212. Og at de nærmest er udødelige på linje med S124. ;)  Jeg er opptatt av vedlikehold og kommer til å fortsette hyppige oljeskift og bytte av slitedeler preventivt. Har vurdert å behandle den under, og burde nok gjort det nå. Min bil har bodd i Spania hver vinter frem til 2016 og det synes. Den er meget pen under. 

Skal det forresten være helt åpent mellom høyre bakhjul og bakfanger? Her går jo eksospotten til biler med sportpakke antar jeg, men min er uten og det er bare et hull rett opp hvor spruten står fra bakhjulet. Går jo rett i ryggesensorer og så videre.

Angående lydanlegg og teknikk hadde det vært gøy med en subwoofer. HK kan jo kanskje bli litt basstungt, så jeg liker egentlig orginallyden. Nevnte du at det var fra Alpine @Marevan? Generelt synes jeg MB var trege i teknikken i forhold til for eksempel en BMW fra 2007. Comand var ikke akkurat state of the art, selv om det hjalp mye med Comand 2,5. Dette ønsker jeg meg veldig, men det får vel være. Har blitt glad i AUX tilkoblingen slik at jeg bruker telefonen for det det er verdt. Ønsker ikke ettermontert DAB ræl med masse ledninger og hull i interiør. 

Jeg kunne tenkt meg en facelift 212 etterhvert. Samboeren nevnte at hun ville ha en slik når vi skal bytte ut Yarisen hennes neste år :D 
Jeg holder en knapp på CLS SB også, men vi får se om jeg får det igjennom. Liker ikke bilfinansiering, så vil prøve å kjøpe bil med sparepengene våre. Da begrenser budsjettet seg litt. 

Jeg kommer til å kjøre denne opp. Med en årlig kjørelengde på 30-40000km i året i forbindelse med jobb så passer det fint. :) 

• Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Utrolig fin fargekombinasjon! 👍 😀 

Ikke gjort annet enn å kjøre. Lagt på den 6000km. Prøvde den med henger her i går. Da la den seg litt mer ned med ræva enn jeg skulle ønske. Antar at staget til nivåsensor bak er defekt. Xenonlysene k

Posted Images

du bør understell behandle den. på min var det bremserøra som gjekk i det.dei er dårlige på mb.. elles var det bra. no er det sprøyta tjukk fluid fim. ps. godt din madam har god smak.

og ja hk anllegget er litt bass tung. men ganske presis bass. eg berre skrude ned bassen. fin balanse no.

Edited by Hans Kåre Isdal
59 minutes ago, Hans Kåre Isdal said:

du bør understell behandle den. på min var det bremserøra som gjekk i det.dei er dårlige på mb.. elles var det bra. no er det sprøyta tjukk fluid fim. ps. godt din madam har god smak.

og ja hk anllegget er litt bass tung. men ganske presis bass. eg berre skrude ned bassen. fin balanse no.

Hvem har tykk fluid film da? 

Er det det som kalles Mercasol? 

Nei det er ikkje mercasol.

kor hoder du til? så skal eg finne det ut.

veit at det er fleire som har tatt litt tjukare type inn.

ein sprøyter med 2 tjukelser, tynnaste der det ikkje er slitasje som inni dører og der det ikkjer er driv frå vei og dekk.

og tjukk der det er størst slitasje,. kan komme med meir tips korleis eg gjord det. om du er int.

eg sprøyta sjølv fyrste gang og andre gang hadde den inne. det var då eg tok den tjukkaste på. men fekk det til sjøv og.

berre ta kontakt om du er intr.

• 2 weeks later...

Da ble det "ny" Mercedes på samboeren. Jeg er også veldig positivt overrasket. Jeg dyttet henne litt i retning B, men hadde aldri trodd jeg skulle like en Elbil. Men denne har det meste som skal til for å bringe sammen en hektisk hverdag som småbarnsfamilie. Store dører, god plass og fornuftig drivlinje. 

Hils velkommen til månesteinen. Moonstone grey B250e. 

Screenshot_20210116_203216.jpg

• Thanks 1
  • 4 weeks later...

Godt å få renset ratt og seter en gang i blant. 

Bilen tikker å går som en klokke. Noe ulyd fra et reimhjul eller noe annet drevet av multireima, så jeg må få undersøkt dette nøyere. Noen som vet hva som pleier å ryke foran her? 

IMG_20210212_075345.jpg

IMG_20210212_075412.jpg

Planen var å se på dette nevnte reimhjulet til uken da jeg går ut i foreldrepermisjon. 

I dag på E-18 fikk jeg rødt batterisymbol i infodisplayet. Da skjønner jeg godt hva som har skjedd. 

Stoppet ved første mulighet og konstaterte følgende:

Kaputt strammer. 

IMG_20210226_075547.jpg

• Sad 1

Det tok ikke lange tiden fra bilberger kom til bilen var ferdig reparert. Jeg hadde som sagt tenkt til å gjøre dette selv, men var tvungen til å utføre jobb i Lillestrøm i dag og da hadde jeg jo ikke tid. I går ruslet bilen nesten 40 mil også... Jeg var glad da verkstedet sa de nok helt sikkert skulle få det til i løpet av dagen. 

Multireim-kit kjøpt av meca til kr. 1900,- inneholdt reim, strammer og to løpehjul. Fint å få alt det byttet. Arbeid 1,5T.

Jeg kjørte hjem fra verkstedet kl 14:30 etter at kollega slapp meg av på vei hjem fra Lillestrøm. 

Klar til å nyte foreldrepermisjon nå. Blir nok lite kjøring fremover, men skal hente Alfaen min fra hellakkering til uken. Da er det fint med trekkbil som virker😎

God helg 👍🏻

Frost på stjerna ga meg ild i jerna...

Som en slags tittel for å være litt morsom😁

Første håndvask av bilen i år (tror jeg). Har et bilvask abonnement som lar meg vaske så mye jeg vil i en vaskemaskin her. 

Men ingen ting slår en god håndvask. 

IMG_20210301_080947.jpg

IMG_20210302_195657.jpg

• Like 1
  • 1 month later...

Så var vi i gang igjen. For andre gang på et år, og med en drøy ukes mellomrom, datt den igjen ned bak.
Før påske var det relatert til en feilmelding Y54/1 Tror jeg det var. Viste seg å være irret kontakt i høyre belg bak. Denne ble byttet med ny plugg. Alt ok, for en liten periode...

Så, skulle jeg tømme et par hundre kilo sand hos en kompis her i helgen som var. Måtte ut på gress og ville heve bilen opp litt. Aktiverer heving og bilen heiser seg som normalt. Når vi står der og skuffer sand ned i sandkassen så hører jeg en kraftig punkteringslyd. POOFFFFF og venstre bak detter sammen. Fader tenkte jeg.

Ringte verkstedet som byttet belger i fjor. De ville ikke si stort. Mente det kunne være en slange eller at kompressoren gir for høyt trykk.

Nå gir jeg opp verkstedet og fikser det selv! Reiser til Auto Trio på tirsdag og kjøper TO nye ARNOTT luftbelger, som verkstedet jeg brukte i fjor mente var alt for dyre, så de har satt inn noe som ble kjøpt inn av en Tysk forhandler. 

Jeg ønsket jo Arnott av flere grunner. En, de sløyfer bruk av buffertank som er en potensiell kilde til lekkasje og feil. To, de har 2 års garanti. Jeg kjøper også av en Norsk leverandør for å ha et bedre utgangspunkt til å komme tilbake dersom det skulle være noe.

Nå tenker dere sikkert, hvordan skal han Alfaduden bytte disse selv? 
Jo, jeg har to valg, sette det bort til et annet verksted jeg stoler på, eller kjøpe STAR diagnose og gjør det selv.

Valget falt på det siste. Jeg har jo luft foran også, som jeg tenkte å bytte preventivt i sommer uansett. Da trenger jeg også diagnose til å åpne og lukke ventiler, samt kalibrere høyden. 

Så da har jeg skikkelig diagnose og et godt utgangspunkt for videre vedlikehold på nyere MB hvis jeg skulle bytte den ut.

Da var den omsider på egne hjul igjen. Gikk veldig fint å bytte belger selv. Overraskende lett. Ca 2 timer pr side med kaffepause.

Venstre belg bar preg av å ha subbet kraftig i demper. Skjønner ikke hvordan det går an. Mistenker dårlig passform. 

Arnott belgene virker veldig bra og kan ikke se at de tar inni noen plass. 

De gamle som var nye i fjor ser ikke veldig bra ut til å ha sittet på bilen et års tid. 

IMG_20210424_133835.jpg

IMG_20210424_134029.jpg

IMG_20210424_135026_01.jpg

IMG_20210425_204700.jpg

• Sad 1
Posted (edited)
5 hours ago, Sven Håkon said:

Jøss, de belgene der ser jo ut som om de har jobbet og slitt i årevis, ikke ett år! Bra du fikk bytta ut raskt og greit da! 👌

Ja, nei jeg sendte bilder til verkstedet og kommenterte at de ikke ser særlig bra ut til å ha stått et år på bilen. Må være fantastisk dårlig kvalitet og passform. De er Dato stemplet fra 2019 kan det se ut som, så de var nok helt sikkert nye.

De nye fra Arnott virker svært bra. Stålstrips på støvkapper og flott maskinert anleggsflate mot bærearm. 

Edited by Alfaduden

Utførte PKK her på fredag. Ikke godkjent grunnet parkbrems som henger. Synes dette er rart da jeg ikke merker noe til det selv egentlig. Mulig de henger de første meterne etter release, men det slipper fort i så fall.

Noen andre som har hatt dette problemet og kjenner løsning?