Jump to content

07 E220 CDI T Indiumgrau met

Alfaduden
 Share

Recommended Posts

Hei,
Som navnet tilsier er ikke dette akkurat riktig forum for Italiensk, men jeg har et allibi for å opprette en bruker her inne...

Jeg er lei av å kjøre Caddy i jobb og skal nå kjøre privatbil i stedet. Jeg ønsket en romslig, solid og komfortabel bil og med tanke på at det blir behov for bil som får plass til alle «B’ene» fremover så er jo dette en løsning på det også.

Vi prøvde Octavia og lenge var Octavia 3 RS en het kandidat, men de er fremdeles litt dyre. Jeg kommer trolig til å legge på bilen en del kilometer og da er det greit å kjøpe en rimeligere bil.

Valget falt på Mercedes. Vurderte C, men det ble en tilårskommen E-klasse. 

Dette er min andre Mercedes. Tidligere hatt en W124 230E tidligere etter at en gipset høyrefot ga meg behov for bil med automat. Har alltid hatt en dragning mot 124 karosseriet og ennå mer W126. De begynner å bli litt gamle nå. Jeg har også alltid likt 211 serien. 212 kommer hakk i "hæl", men blir litt for dyr for hva jeg ville betale for en bil denne gangen.

Det måtte være facelift så når jeg fant en 2007 220 CDI T til salgs i Arendal slo jeg til. Handel ble avlyst dagen før jeg skulle hente bilen da girkassen havarerte i den nye bilen til selgeren.

Jeg fikk se meg om etter noen andre. 
Fant en annen, litt mindre utstyr og litt lenger KM stand, men virket greit. Ble enige om pris og handel gjennomført.

Så langt fra spennende man kan komme, men til gjengjeld masse plass, god komfort og solid bygget. Ikke minst er det mindre sjans for å miste førerkortet. Innbyr ikke akkurat til aktiv kjøring etter min standard...

Bilen er eiet av samme familie siden ny. Først morfar, så overtok mor og dels barnebarn (mors sønn) bilen. Den har vært i Spania hver vinter helt til 2015/16 og har således klart seg svært godt med tanke på rust.

Noen bruksmerker og generelt litt slitt lakk er alt. Interiør er helt og ingen stygge riper eller hull.

Den er imidlertid grusomt skitten over alt! Her er det altså litt å ta tak i.

Skiftet termostat på den i går og da benyttet jeg muligheten til en solid motorvask, etterfulgt av en god håndvask før kuldegradene kom senere på kvelden.

Du kan tro naboene lurte når jeg sto ute med hodelykt og vasket bilen mens vannet nesten frøs på taket... hehe

Det kommer nok mer bilder senere etterhvert som jeg får vasket og brukt den litt mer.
Fin farge denne Indiumgrå metallic. Gleder meg til å få polert den skikkelig til våren!

Av utstyr er det ikke så mye å rope hurra for annet enn:

• Sort Amaretta/Nappa skinn
  • Airmatic
  • Innfellbar krok
  • Sotede ruter
  • COMAND
  • Maple black treverk
  • Ekstra lasterom under gulv
  • Automatisk dimming av speil
  • PTS (Virker ikke bak)
  • Vario steering

Og litt annet småtteri...

Planer fremover er ikke så mange, men kan nevne noe:

• Flushing av kasse med oljeskift. 11.12.19: Flush av kasse med filterbytte. Olje og filterbytte motor. Km. stand 200650.
  • Se på parksensorer bak
  • Skikkelig nedvask og rens innvendig 27.12.19
  • Bytte gassdempere bakluke 27.12.19
  • Ettermontere ISOFIX
  • Nye matter innvendig
  • Se meg om etter 17/18" sommer
  • Vurdere takstativ og skiboks. Skiguard skiboks handlet i går 11.12.19
  • Utvendig polering
  • LED pærer her og der
  • Omprogrammering av motor

0485F713-3175-4A44-A152-A1E09639BB45.jpeg

Tar gjerne imot tips om hva jeg bør titte nøyere på. Det er mye å sette seg inn i for meg.

Edited by Alfaduden
Oppdatert med retrofit av isofix og nye sommerhjul.

Hei Alfaduden, og velkommen i forumet.  Bildet tyder jo på at du har funnet et bra eksemplar, selv om du har vært flink med kameraet også. :classic_smile: Gratulerer med nydelig 'ny' bil!

Med vennlig hilsen, Olaf

Edited by Olaf

8 hours ago, Gunnar Hagen said:

Gratulerer med ny bruktbil Mr

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Gratulerer eller kondolerer, dette med bruktbil kan jo gå begge veier. Men håper dette er noe som kommer til å gi meg mange gode mil bak rattet. :)

1 hour ago, Olaf said:

Hei Alfaduden, og velkommen i forumet.  Bildet tyder jo på at du har funnet et bra eksemplar, selv om du har vært flink med kameraet også. :classic_smile: Gratulerer med nydelig 'ny' bil!

Med vennlig hilsen, Olaf

Takk for velkomsten Olaf. Joda, etter en vask og med riktig lys klarte jeg nok å fremheve det beste. Bilen har rullet 200560 km, men det ser ut til at den har stått mye i garasje. Lite solbleking av lykter og interiør.

kjekk sak dette og ja, pen farge.

vaske og rense inni går jo fint på vinter. men kvifor vente med å polere til vår?. går bra om vinteren og.

berre lengre herde tid. og litt anna teknink på lakk korigering og slikt.

men uansett.. denne bilen ville eg ha sett litt nærmare på om eg kunne. nyter det med foto egenskaper og.

1 hour ago, Hans Kåre Isdal said:

kjekk sak dette og ja, pen farge.

vaske og rense inni går jo fint på vinter. men kvifor vente med å polere til vår?. går bra om vinteren og.

berre lengre herde tid. og litt anna teknink på lakk korigering og slikt.

men uansett.. denne bilen ville eg ha sett litt nærmare på om eg kunne. nyter det med foto egenskaper og.

Absolutt.
Tenkte i utgangspunktet å vente til våren med lakkorrigering, men har tilgang til å stå inne på jobb og vurderer å bruke et par tre dager i løpet av julen på dette. Da kan jeg ta ut seter og holde på litt slikkelig ;)  

Det kommer flere bilder etterhvert som bilen blir litt mer presentabel! Men noe dyktig fotograf er jeg nok ikke... 

8 hours ago, KjetilP said:

Gratulerer med pen bil.

Men hvorfor flashe girkassen? Hvis den fungere fint, ville jeg ikke gjort annet en oljeovn filter skift på den

Takk for det. 
Utelukkende av preventive årsaker. Skal bruke bilen mye i jobb og det blir en del kjøring. Da vil jeg vite at motor og drivverk har det best mulig. Dessuten er det eneste muligheten til å få en status av hvordan det står til. Man kan lese mye av gammel olje! Nå vet jeg at det er helt hundre og neste oljeskift på kassa blir om 50-70000km.
Motoroljen tar jeg selv igjen til sommeren tenker jeg. Da blir det Mobil 1. :) 

Stor oljeservice utført i går hos Smørepunkt i Tønsberg. Fornøyd med servicen, pris og rask time. Fikk skryt av at motor og gir så ut til å være godt fulgt opp og bærer preg av forsiktig bruk.

Fikk omsider byttet gassdempere til bakluken. Det gikk smertefritt det, men etter en vask og under kjøreturen hjemover fra jobben i Andebu i går begynte problemene.

Aldri i mitt gode liv hadde jeg trodd det skulle bli så store elektriske problemer med en Tysk bil. Trodde liksom disse var forbeholdt de Italienske bilene mine, men.

Det begynte med varsel om at bakluken ikke var lukket. Så kom varsel om høyre skiltlys. 
Konstanterte raskt at det måtte være noe vann etter vasken som forårsaket baklukelåsen, men skiltlyset trodde jeg skulle være grei skuring. Svingte innom Bilextra og tok med to nye 5w pærer. 
Byttet høyre pære når jeg kom hjem, men det hjalp ingen ting. I kulden ble jeg litt mer kortluntet og jeg forsøkte å ta ut kromlisten for å få ut pæreholderen. Endte med at jeg røsket litt mye i komlisten slik at de to tappene i hver ende knakk og pæreholderen fikk jeg ikke ut.

Videre begynte juletreet virkelig å blinke. Feil i det ene og det andre, ryggelys blinker, skiltpærene kom og gikk, taklys blinker, klimapanelet og alle de røde LED pærene i brytere rundt forbi blinket av og på som det flotteste juletre. Ikke nok med det fikk jeg både feil med ASR/ABS, SRS airbagsystem og mer til. Jeg ga opp og dro i middagsselskap i samboerens Yaris i stedet. "her er det ingen feilmeldinger", sa hun mens hun smilte lurt og jeg måtte le litt.

I dag ble om mulig enda verre. hovedlys blinker enda de var avskrudd, alt av interiørlys blinker som pynten på Rudolfs flotteste slede, vindusviskere virker ikke ventilasjon virker ikke, blinklys virker ikke, ingen brytere virker ikke, stort rødt batterisymbol og pluss 85 grader i utetemperatur. 

SÅ, da var det bare å hive på Cteken. Kunne virkelig batteriet være dødt altså?
Hva var årsaken? I følge computeren lader dynamoen gode 14,2-14,4V uten lader, så da konstanterte  jeg med batteriet. 

Så godtfolk, hvor kjøper man 95Ah batteri? Står orginalt MB Varta blybatteri baki der nå. Noe poeng å bytte til AGM?

Edited by Alfaduden

17 minutes ago, Gunnar Hagen said:

Sønnak i brobekkveien i oslo har garantert. Trur ikke det er den billigste plassen

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Takk, jeg får sjekke ut flere. Eventuelt frister det å vente til jeg skal til Sverige over nyttår. Prøver å lade det opp så lenge

5 minutes ago, Hans Kåre Isdal said:

eg hadde bly battery før...det knakk på 2 år. etter det var det kun agm. og det tar strøm meget godt. og holder på den.

sjølv med kortkjøring til tider på vinteren.

Takk for innspill. Batteriet som står der nå i dag ser jo i grunn nytt ut, men det er vel på grunn av at det står godt bak noen deksel i bagasjerommet. Skal prøve å finne ut om det noen gang er blitt byttet.

• 3 weeks later...

Da har jeg snart kjørt 5000 kilometer med bilen. Må si den er god å kjøre foruten vinterhjul med kast. Mistenker at felgene er dårlige da jeg har prøvd å avbalansere de uten at det hjalp.

Har byttet batteri. Det gamle fikk en hikkup her i julen og jeg tar ingen sjans på driftsstans på grunn av noe så enkelt. 

Ellers sliter jeg med venstre skiltlys bak som krangler. Må være noe med holderen. Har prøvd med ny pære, men uten hell.

Høyre begynte å lyse igjen etter litt fikling.

Tre ganger har jeg også fått motorlampe med tilhørende resultat at turboen ikke lenger vil lade (nødmodus av noe slag).

Har kommet når jeg har hatt kickdown, så det må være et trykkrelatert problem. Stopper jeg bilen og starter igjen er alt normalt og motorlampe forsvinner etter noen timer.

Ad nødmodus; Opplevde noe lignende da en slange fra intercooler spjæret - enkel fiks i det tilfellet, kanskje noe slikt på din også?

Skiltlysholderne på disse bilene er ikke videre gode, har også slitt med periodisk kontakt på disse. En grundig rens og litt bøying på kontaktbøylene løste problemet på min bil.

Edited by Sven Håkon

• 2 weeks later...

Ikke gjort annet enn å kjøre. Lagt på den 6000km. Prøvde den med henger her i går. Da la den seg litt mer ned med ræva enn jeg skulle ønske. Antar at staget til nivåsensor bak er defekt. Xenonlysene kjører ikke nivåsjekk ved oppstart heller. Går ut i fra at dette er samme årsak. 

IMG_20200125_160253.jpg

IMG_20200125_160232.jpg

• Like 1

15 minutes ago, _s_y_v_e_r_s_e_n_ said:

Utrolig fin fargekombinasjon! 👍 😀 

Takk for det. Liker den bedre og bedre selv faktisk og gleder meg til å få rettet ut noen bulker og polert over bilen. Det at det ikke "skriker" treverk innvendig er svært behagelig må jeg si. Skinnsetene ble også fine etter rens og de er ikke veldig slitt. ☺️👍🏻

Kommer nok noen ennå bedre bilder etterhvert.

• 2 weeks later...

SÅ lenge var Adam i paradis. 🤔😞
Konstaterer nå at jeg har en lekkasje i Airmatic bak. Begynte å sige med bakenden litt over en to-tre dager stillestående her for en ukes tid/halvannen siden. Nå siger den over natten eller på noen timer. Kompressor virker ok da den greier å holde nivå når bilen er i gang. Det er bare bakenden som siger, likt på begge sider etter det jeg kan se.

EDIT: Nå ser jeg tre av fire sider synker. mest høyre bak.
Har lest at hvis en belg lekker vil den fremdeles sige på begge sider bak eller foran, men mest der den er lavest. Jeg blir ikke klok på hvordan det kan gå i fra å ikke lekke noe for en måned siden til at den er helt på tur nå.. hehe 🤔

Har også problem med lysjusteringen. Xenonlysene justerer/kalibrerer seg ikke ved oppstart. Mistenker en eller annen nivåsensor. Kan det ha noe sammenheng?

Skal prøve å finne lekkasjen, men bilen har rullet straks 208000km så da er det vel normalt at belgene ryker?

Har forstått at det kan være flere feilkilder.
-Slanger
-Ventil
-Belger

Det jeg trenger nå er tips til hvor og hva jeg bør kjøpe deler, Hvor jeg bør begynne feilsøking og eventuelt om jeg må sette bort hele jobben eller om jeg kan gjøre noe selv.
Har som sagt bil med Airmatic og antar etter litt rask googling at jeg må ha diagnoseapparat tilgjengelig åkke som.

Jeg ser mange prater om Arnott luftbelger. Har forstått det slik at disse har akkumulator (luftreservoar) innebygget og at jeg ikke trenger den som er orginal? Stemmer dette?

Tar gjerne mot tips.

Edited by Alfaduden
Redigert med ny observasjon av lekkasje

• 1 month later...

For å oppdatere og holde en slags logg for meg selv nevner jeg nå at følgende er gjort:

• Oljeskift motor samt flush og skifte av automatkasseolje 201000 km 12/2019
  • Byttet termostat ved ca 201000 km 12/2019. Peak kjølevæske ca 4 liter 50/50
  • Byttet gassfjærer bakluke ved ca 203000 km 12/2019
  • Byttet batteri ved ca 203000 km 12/2019. Bosch AGM batteri 
  • Byttet begge luftbelger bak 207000 km 02/2020, samt sveiset hull i lufttank bak.
  • Byttet nedre bakre bærekuler 207000 km 02/2020
  • Hjulstillingskontroll foran 207500 km 03/2020
Edited by Alfaduden