Jump to content

W211: ABS, ESP, brakes defective. Erfaringer?

diy
 Share

Recommended Posts

Ut fra hva jeg har lest så skyldes disse feilene (alle 3 kommer samtidig) defekt ABS-ring.

Men de kommer med én gang tenning slåes på.

Om ringen er årsaken ville jeg trodd at de kom først etter at bilen har begynt å bevege seg?

Noen som har opplevd det samme?

Hvis styrevinkelsensor er død vil du få feil umiddelbart (hvis den er dårlig får man gjerne beskjed underveis på turen) , men jeg tror ikke den gir beskjed om brakes defective. Dog vil den ofte gi melding om SRS også i tillegg. Så neppe den i ditt tilfelle.

On 12/10/2019 at 3:10 PM, Sven Håkon said:

ABS-ring kan være årsaken ja, men det kan også skyldes andre ting (som feks SBC som innlegget over hinter til).

Så lenge feilen har kommet, forsvinner den ikke uten videre, og følgelig vil alle hjelpesystemer være deaktivert til feilen er utbedret/slettet.

ABS ring er sjelden årsaken om feilen kommer umiddelbart etter start/tenning på. Da er det gjerne en feil på en elektrisk del.

Diagnose er vegen å gå i et slikt tilfelle. Å måle seg frem til feilen gjennom å ta del for del er for mye, unødvendig jobb. Avles feilkoder og jobb videre derfra. Sikkert mange som kan hjelpe med slikt, også folk her inne, inkl meg selv. Hvor i verden befinner du/bilen seg?

• 8 months later...

Mange takk for svar. Har ikke hatt mulighet til å se mer på dette før nå. Feilen utviklet seg fra å være periodisk til å bli permanent.

Feilkodene jeg får er:

feilkoder.png.357a19ab4a1114b1a5cd5f3454f78847.png

Viser seg at det er brudd i forbindelsen mellom sensoren og 33/34 på SBC-kontakten:

1471950879_SBCpinout.png.0ca62ad4f18f4d6b2f54019d7bfb1d12.png

Noen som har tips for å lokalisere bruddet? Antar at det er kabelkontakter på veien fra sensor til SBC, isåfall vil det være nyttig å finne disse for å måle videre.

(Har byttet sensoren uten at det gjorde noen forskjell)

Hvis du tar ned innerskjermen i bakre hjulhus vil du finne en rektangulær «koblingsgjennomføring» montert bakom ytterste del av baksetet (den faste puta hvis du har nedfellbart baksete). Ledningen fra sensoren er plugget inn i denne, så det kan være et bra første sted å sjekke såfremt du er sikker på at selve sensoren og kabelen forøvrig er ok. Da jeg byttet ABS-ring første gang ble jeg fortalt at kabel/sensor ofte ble defekt samtidig, selv om jeg ikke opplevde dette selv (på noen av sidene).

• 2 weeks later...

Feilen endelig funnet. Viste seg, utrolig nok, at den fabrikk-nye Meyle-sensoren jeg monterte var defekt.

Man kan eliminere sensor, samt den kontakten Sven Håkon beskriver, ved å fjerne trim på C-stolpen.
Da kommer man til baksiden av kontakten.. Sensoren har karakteristikk av en zener-diode. (Til venstre, den andre kontakten er bremsekloss.)

20200924_171337.jpg