Jump to content

Dette var triste greier

Øiesvold
 Share

Recommended Posts

Skal vi tro på at et av verdens største selskaper vil slutte med å utvikle en fossil motor? De vil nok satse der det er mulig å tjene penger, som el-motorer etc, men tviler sterkt på at teknologien rundt fossil motor vil stoppe helt opp. Når man ser det store bildet, og hvor mange ganger det forskes frem og tilbake på hva som er bra for miljøet den ene uka, og hva som er bra den andre uka, så kan jeg ikke tenke meg dette legges helt på hylla. El-bil er jo heller ikke nytt. Men de stoppet heller ikke opp å videreutvikle dette helt heller? Kanskje ikke veldig mye satsning i perioder, men de har levert i takt med etterspørsel. Nå har det eksplodert, å satsningen går for fulle maskiner. En annen svært viktig del av dette med å produsere ikke-fosilbare biler, er jo all den strømmen som også må produseres verden over. Dette er jo ikke noe verden plutselig kommer til å få til på så få år, som er drømmen til de som vil ha null utslipp biler. Plutselig finner de ut at det går an å bruke fossil på en annen måte. Blande inn, eller erstatte dette med andre vesker vi ikke har i dag. Da er det veldig ufornuftig å legge en gammel oppfinnelse helt på hylla, og må "finne opp hjulet på nytt" eller bli tatt på senga av en ny teknologi som kan erstatte noe som fungerer bra, å som har gjort det i "100" år. Et av verdens største selskaper vil ikke risikere en slik situasjon - tror jeg

Det vil jo bety at Mercedes ikke lenger vil finnes på markeder der det ikke er tilgang på billig, 'ren' strøm, og det har de ikke råd til! Jeg så at Angela vil ha 10 millioner elekstriske biler på veiene i Tyskland innen 2030, det kan muligens være et noenlunde realistisk mål. Ihvertfall litt mere realistisk en SVs daværende formann Kristin Halvorsens uttalelser fra 2008, da hun ville forby alt nysalg av fossil-biler innen 2015, fordi utviklingen av el-biler gikk med lynfart!  Spørsmålet er jo hvor tyskerne skal ta strømmen fra, de skal jo legge ned atomkraftverkene, og slutte å brenne køl. Vi vil jo ikke få noe til overs for eksport fra Norge, etter at Google og andre datasentre forsyner seg med vår strøm til tilbudspriser.

• Like 1

On 9/20/2019 at 2:52 PM, Øystein said:

Mener jeg leste for litt siden at Mercedes ikke kom til å gi seg med diesel-motor...

..og at de har utviklet nullutslippsmotorer?

Eller har jeg drømt, eller var det en annen fabrikant?

Det var motorer med ikke målbar mengde NOX 
Mercedes-Benz har heller ikke sagt noe om at de skal slutte med motorer som forbrenner fossilt drivstoff, de har bare sagt at for nå er våre 2021 motorer ferdig utviklede, alle motorlineupen er nå kommet så langt at vi ikke har et stort fokus på å vidreutvikle motorene våre. Hoveddelen av forskning og utvikling nå vil ligge i alternative drivlinjer som feks elektriske motorer. 

En motorgenerasjon lever ofte relativt lenge - så at det ikke kommer til å utvikles nye forbrenningsmotorer når dagens generasjon er moden for pensjon er nok ganske riktig. Man kan regne med at en generason lever mellom 8 og 12 år, og da er vi i 2030 pluss/minus, noe som passer bra. 

Forbrenningsmotorens dager som fremdriftskilde for nye biler er nok inne på siste vers, og personlig må jeg si jeg gleder meg til den dagen man slipper sur dieselkakling og eksoslukt.