Jump to content
Mercedes-Benz Entusiastklubbs forum
Erik560

Mye slakk i styring på -88 560 SL

Recommended Posts

Under kjøring må det rattes en del for å holde bilen stødig, spesielt ved kursendring. Rett frem er det noe bedre.

Virker som det er stor slark i styresnekken. Er dette et kjent problem, noen som kan tipse om hva jeg først skal se etter?

Bilen har gått ca 160 000 km. Originale felger og dekkdimensjon.

Etter hva jeg har hørt, er dette et vanlig problem på R107. Du har mulighet for slakke to steder, i styresnekka, og i ei kobling på rattakslingen. Styresnekka skal visstnok kunne la seg stramme en del, mens den koblingen må byttes.

Tror litt av grunnen til at flere opplever dette er at det er trangt å komme til for å justere slakken i snekka.

Jeg har samme problemet på min '74.

Når det gjelder slakk i styring, så bør alt være på stell før en begynner med justering av styresnekke.

Få bilen på firesøylers bukk eller opp på kjøreramper. Slakk er lettest å finne når bilen står med normal last på hjula. Få en til å rugge fram og tilbake på rattet mens en er under og sjekker. Her gjelder bærekuler, endeledd (styrekuler), og hjelpesnekke. Hjelpesnekka er den som sitter på samme sted som styresnekka, men på andre siden av bilen.

En ting er å sjekke med øya når noen rugger på rattet, men dersom man har hånden på begge deler av leddet, så kan man føle slakk som ikke er visuelt synlig.

Geometri på forstilling kan også gi en følelse av slakk i styring, så en firehjulskontroll er heller ikke skadelig.

Forøvrig nydelig bil du har! Tipper denne har den samme styresnekka som både w116 og w123 har. Er skikkelig kronglete å komme til med den motoren du har regner jeg med, på lik linje som med min M110 motor. Jeg tenker å gjøre som du, få forstillingen justert riktig. Var heldig å komme over en fabrikk overhalt styresnekke til min. Ser dem selges for rundt 5K på ebay. (ny fra BOS koster 23K) Tenker å få tak på det meste av stag, å levere alt sammen i kombinasjon med firehjulskontroll, å få alt byttet samtidig. Da er alt nytt, og alt er korrekt innstilt. Disse delene koster egentlig ikke så mye, rent bortsett fra selve snekka.

Flott bil! Gjør som tommern57 sier, alle styrenekker med kulekretsløp har slakk rett fram, men normalt ikke ved fullt rattutslag til sidene. Det er vanlig å anta at 90% av slakken kommer fra andre steder enn snekka. Det er veldig mange som har ødelagt en god styresnekke ved å justere snekka for å ta bort slakken rett fram, da kniper den i svingene isteden, og det tar ikke lang tid å ødelegge snekka. I manualene til bilen står det at det er normalt med slakk rett fram. Jeg hadde forøvrig tilsvarende problem med den sølvfargede 123'en, den var utrolig følsom for instilling av spissingen, og skar ut til siden på gropete vei. Det viste seg å være en framfjær hvor nederste vinding var brukket. Jeg hentet før sommeren en S124 i Sandnes, og syntes at de brede 17" dekkene var itt ubehagelige, fordi bilen skar ut i sporene i veien. Det viste seg at et endeledd hadde stor slakk.

Glem å skifte et enkelt endeledd hvis du har mye slakk et sted, kjøp isteden komplett styrestag med begge endeledd, til hver side av bilen. De koster ikke allverden - bare noen hundrelapper, hvis du ikke handler på BOS, men kjøper på Autotrio, Stjerneservice eller andre som gir medlemsrabatt. (der tjener du allerede inn medlemsavgiften!  :) ) Du har også en styredemper som blir slitt, og den gjør underverker med å ta opp alle småbevegelsene når den er iorden. Må også sjekkes.

Hvis du leser tysk, så er det et helt fantastisk bra nettsted for deg: https://sternzeit-107.de/de/ Der er det et veldig aktivt forum, og massevis av tekniske artikler som kan være nyttig for andre med klassiske modeller også.

Med vennlig hilsen, Olaf