Jump to content
Mercedes-Benz Entusiastklubbs forum
Erik560

Blinklys foran til R107 US versjon virker ikke

Recommended Posts

Hei, jeg er ny i dette forumet. Har nettopp kjøpt meg en -88 SL 560 som er importert fra USA. Det er satt eurofangere på bilen, men blinklysene foran virker ikke. Antar dette er fordi US blinklysene på US fangerne er demontert, og bilen oppfatter det som at pærene er gått? Blinklysene bak blinker, men releet går i dobbel hastighet. Noen som har et tips om hvordan jeg kan få blinklysene til å virke uten å montere US blinklysene?

Erik

Du har fortsatt US lamper?

Det virker jo litt merkelig at blinklysene i hovedlampene ikke virker selv om de under fangeren er fjernet.

Her må du kanskje gå gjennom ledningene å sjekke om strømmen inn til hovedlampene er borte.

Hei Stian,

ifølge forrige eier, som byttet fangerne, sluttet blinklysene å blinke etter at US blinklysene ble fjernet. Jeg vil nødig sette dem på igjen, så jeg håper det er en måte å koble dette på slik at de virker igjen, uten å sette på US lyktene.

Dette høres merkelig ut. Kan de ha kuttet kabelen feil plass, og dermed kuttet strømmen inn til lampene?

Ta ut lampene å se hvor ledninen går hen.

Hei Stian, har koblet til US lyktene, og nå blinker det som det skal  8)

Men blinklysene i hovedlykten blinker ikke, men det virker som releet ikke bryr seg om det, siden blinkehastigheten er riktig nå. Pærene ser helt fine ut, men satser på at to nye pærer der gjør susen. Men som sagt, pussig at begge er gått og at de ser fine ut. Time will show...

Men fremdeles veldig interessert i å finne en måte å koble blinklysene slik at de virker uten US lyktene.

Klart det må la seg gjøre på et vis.

Men blinklysene i de originale hovedlampene dine viser ikke nok lys forover til at du vil få dette gjennom en EU-kontroll. (kanskje) De lyser kun ut til siden.

Men du kan jo montere US-blinkere fra en 72/73modell for eksempel. Da har du både blink forover og på siden pluss eurofangere.

Eller bytte til Euro-hovedlamper......

Har søkt litt på nettet etter -72/-73 US frontlykter, som du nevnte, men kan ikke se at de har mer fremoverrettede blinklys? Eller har jeg sett feil?

Heller fremdeles mot å koble blinklysene slik at lysene i hovedlykten blinker, uten US blinkerne på støtfangeren må monteres. Er ikke bilelektriker, så dette er ukjent farvann for meg. Noen som har gjort dette før?

Blir veldig takknemlig for svar.

Har søkt litt på nettet etter -72/-73 US frontlykter, som du nevnte, men kan ikke se at de har mer fremoverrettede blinklys? Eller har jeg sett feil?

Heller fremdeles mot å koble blinklysene slik at lysene i hovedlykten blinker, uten US blinkerne på støtfangeren må monteres. Er ikke bilelektriker, så dette er ukjent farvann for meg. Noen som har gjort dette før?

Blir veldig takknemlig for svar.

Dette burde være en smal sak.

Kan du ikke bare trekke ledningene fra US-blinkerne opp til de blinklysene du vil bruke, og koble dem til der? Da burde det fungere, om pærene i hovedlyktene har sånn noenlunde samme wattstyrke.

Har vært innom tanken, men nøler pga wattstyrken som du sier, og om det kan være skadelig for blinkreleet. Men det er jo små strømmer, så det bør vel gå bra.

Har vært innom tanken, men nøler pga wattstyrken som du sier, og om det kan være skadelig for blinkreleet. Men det er jo små strømmer, så det bør vel gå bra.

Tror nok ikke at releet tar noen skade. Hva slags pærer står i de "nye" blinklysene du vil bruke?

Blinkerne jeg vil ha liv i er de som sitter i hovedlykten, og de har en liten T4W pære. US blinklysene under fangeren har en mye større pære, men vet ikke hvilken, dessverre.

Blunkpærer foran/bak er på de fleste biler 15 eller 21 watt. Det totale strømtrekket bestemmer hastigheten de blunker med. Når en pære går, blunker systemet fortere. Dette er for at man skal skjønne at en pære er gått.

Skal du bruke en annen effekt på blinklys, må du kompensere med å sette inn en motstand i parallell med pæra for at strømtrekket skal bli riktig.

Den riktige størrelsen på pæra, står sikkert i bilens instruksjonsbok. Ofte står det også på selve lykten.

Er det den lille 4W/5W-pæren i "blinklysene" på USA-hovedlyktene er dette sidemarkeringslys, ikke blinklys, og er så svakt at det ikke vil være synlig i dagslys og absolutt ikke godkjent som blinklys.

Hei, ja det er de pærene jeg tenker på. Du har nok et poeng, blinklysene bak er på 21watt, disse små er på 4watt. Trodde det faktisk var blinklys. Er det ingen annen vei enn å montere euro lykter? Stian nevnte at jeg kunne montere US-blinkere fra en 72/73 modell, men selv etter en del googling kan jeg ikke se forskjell på mine og lykter fra -72.

Tror nok de alternativene du har er enten å bruke US-blink/park under fangeren, bytte til europeiske lykter eller modifisere de lyktene du har med plass til stor pære (eller noe med LED) ja. :)

Kan se slik ut, ja  :?. Jeg får se hva som bkir resultatet etter litt grubling i garasjen.  :cool:

Jeg har nok misforstått deg, Stian. Da du skrev om US lykter fra -72 tenkte jeg på hovedlyktene...

Gir opp å få blink i markeringslysene, så da blir det mest sannsynlig å krype til korset og montere US blinkerne, evt kanskje gjøre bilen 16 år eldre med integrerte US blinkere.

Tøysemann. De sportslige R107 har alle eurolykter

:lol:

5edb9707b1d799195a14bda47f80882e.png

5a0b982b9cdce808936050ce08e7e0df.png