Jump to content
MercedesW124

Importere bil fra Tyskland

Recommended Posts

Har aldri importert en bil før, skal nedover om noen uker og har i den forbindelse noen spørsmål.

Bilen står her: 71292 Friolzheim

Ordne med kjøpskontrakt men finnes det noe slags salgsmelding for eierskifte som må fylles ut i Tyskland?.. Noe plass i området man kan skaffe exportskilt?.. Og leste i et annet forum at man måtte levere et exportdokument på vei ut av Tyskland, stemme detta?.. Og trenge man mer enn kjøpskontrakt og tysk vognkort i norske tolla?..

Første gang jeg har trykket på varsle knappen. Veldig interessant, og, relevant spørsmål du legger ut. Håper på seriøse svar

Du må på et kontor "Zulassungsstelle" for å få eksportskilter. Da blir bilen samtidig omregistrert på deg og eksportskiltene. Forsikring for eksportskiltene må ordnes på forhånd. Ingenting å gjøre i tysk toll om det ikke er en nyere bil med momsrefusjon. Kjør på rødt i Norge og si du har med en bil. :)

Dersom du kjøper fra en forhandler kan de som regel klargjøre bilen for eksport for deg, selv om jeg ikke regner med at dette er tilfellet for din del.

Da jeg importerte cabrioleten måtte jeg betale momsen med kort i tollen, så det kan være greit å sjekke saldoen først :-D

Hva er tollavgiften?

Mva på kjøpesum tenker jeg...

Er en privatperson detta.

Sjekket på et annet forum, lettere å få prøveskilt som er gyldige i europa (utenom norge) tilsendt til selger av bil, kjøre på dissa til danmark og bytte over til prøveskilt fra det norske vegveset før ankomst i norge.

Ikke noe behov for salgsmeldig, kun kontrakt og tysk vognkort i tolla.

Når bilen er over 20 år er det ikke noe vits i å regne på avgifter, det er uansett ikke noe annet enn 25% moms og vrakpant + den AC-gassen som stort sett bare droppes. :)

Moms betales på stedet ved grensepassering og de tar såvidt jeg vet ikke kredittkort (kun bankaxept), så sørg for å ha tilstrekkelig på kontoen til å få betalt.

Stemmer at det er enklere at selger ordner prøveskilter enn å ordne med eksportskilter. Ulempen er at mens man på eksportskilter kan kjøre en måned i Norge etter grensepassering og moms er betalt, vil prøveskiltene gå ut ganske raskt slik at man "mister" dette. Ikke så veldig farlig når det ikke er engangsavgift uansett, men bare kjekt å vite.

Handler man med en forhandler fikser de som oftest alt sammen, handler man privat må man som oftest fikse alt selv.