Jump to content

Spindel w111 220b 1960

Gottlieb
 Share

Recommended Posts

Min spindel venstre foran har fått seg en smell. Ytre lager har en gang i tiden skjært seg og skapt stygge hakk pg riper der indre lagerbane ligger an mot spindel.

Noen påstår at spindel er skrudd. Hvis det stemmer kan den kanskje skaffes og skiftes?

Hvilke spindler kan eventuelt brukes?

Mvh

G

Harald, hva du vet og kommer opp med av informasjon. Takk! Har du delenr til spindelen (21) også? Ofte lettere å søke på delenr enn navn (engelsk eller norsk).

Roger, si gjerne fra om du skulle finne en spindel, hadde jo vært å håpe :-)

Men det er vel også slik at hvis spindel skal skiftes må foringer skiftes samtidig, eller kan de flyttes over fra den jeg har? Er det fortsatt messinglegering og brosh som gjelder, eller har man kommet opp med noe som er litt mer skruvennlig (vinyl?). Og er det eventuelt samme rep.sett til alle typer W111/110/108, delenr?

Dette skal angivelig ikke passe til min bil, kommentarer? https://www.eurodel.no/rep-sett-rattspindelbolt-febi-bilstein-01120?find=27997&utm_campaign=shopping&utm_content=6ac3ee90e665b7d8d09dcfd704b3fa84&utm_medium=cpc&utm_source=shopello_no&utm_term=diverse-459

mvh

G.

Det er forskjellige delenummer til pos.21: 220b frem til chassisnummer(6 siste) 023660 er 111 330 3020 og 111 330 3120 hhv. venstre og høyre. Og fra chassisnummer 023661: 111 330 2220 og 111 330 2320.

Foringene (messing eller bronse?) er presset inn i spindelen og tilpasset kongebolten. Om klaringen er ok, kan du godt bytte rett over. Det er mål på hva som tillates av maks. slark, jeg kan finne målene om nødvendig.

I følge Mercedes-Benz sin delekatalog passer repsettet (pos.58) i alle W108/110/111, delenummer 111 586 0033.

Kommentar til Eurodel linken: Det står der at repsettet kun passer til 220SEb W111, det kan ikke stemme.

Jeg har også kjøpt deler fra www.dbdepot.de og har vært fornøyd.

Vær obs. på at spindelen til W110/111 med skivebremser er forskjellig fra spindelen til W108.

Her er bilder fra katalogen som jeg finner delenumrene. Det er ikke lett når det står henvist til fotnoter. Når det står utropstegn (!) i fotnotene betyr det at det kan være unntak. Det er det som gjør det så vanskelig å finne ut av når en skal bytte til deler som ikke stod på bilen originalt. Dette gjelder spesielt bremsedeler fra denne tidsperioden, da det skjedde så mange forandringer. Hvis mulig er det beste å beholde bilen mest mulig original, det nest beste er å finne en komplett delebil slik at alt som er forskjellig kan flyttes direkte over.

d043682c40df7b1492ee1fd125ce420c.jpg

7c838bd7fc8ad79be81febb679aa2998.jpg

Se.der, ja tydeligere blir det ikke ?.

Enig at original er best. Mitt problem nå er at spindelen er skadet etter ytre lagerskjæring (en gang før min tid) og bør skiftes. Er det noen måte å få greie på hva forskjellen er på xx2220 og xx3020? Xx2220 er å få kjøpt ny  fra statene. Xx3020 har jeg ikke funnet.

En måte er kanskje å lete etter forskjeller i andre deler også, som bremseskjold, endeledd, lager, bremsepumper etc. Noen måte å få tilgang til dine data? For gæli at noen skal bruke tid på dette.

Mvh

G.

Bruker tid på dette, da jeg synes det er gøy å finne ut av. Du merker hvis jeg går lei, da svarer jeg ikke  :)

Vet ikke hva som kan være forskjellen på de forskjellige delenumrene, kanskje kan de brukes om hverandre. Jeg finner delenummer i noen gamle delekataloger som er gitt ut av en klubb i Tyskland, www.mercedesclubs.de . Før kunne du finne delenummer i EPC, nå Parts Information. Se denne tråden: https://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=59444.0

En som har hatt mye deler til salgs, både brukte og nye, er Svein Ekornrød i Skien, Mercedes-Benz klubben, Norge.

363e0c95e282cb20f27ec83d6559aeab.jpg