Jump to content

Ulyd bak - S211

Fagerdaal
 Share

Recommended Posts

Hørte plutselig en ulyd venstre side bak i dag da jeg kjørte med vinduet åpent. Lyden kommer stort sett i dumper, og om lyden skal beskrives vil jeg si at det høres ut om en fjær som ligger og gnager, og en pose med mynter som klirrer. Hørte også en uling fra samme side, som forsvant i venstresving, som at det var hjullageret.

Til opplysning er det airmatic på bilen, og syns selv at parkeringsbremsen er svært dårlig. Kan tråkke pedalen ned i gulvet, og da skal det ikke store helningen til før at bilen triller og blir liggende på giret. Dette syns jeg er rart i og med at bilen ble EU-godkjent sist torsdag uten anmerkning.

Det kan faktisk tyde på (ikke helt sikker, men) at lyden blir borte om jeg hever bilen og kjører over noen dumper, men kommer tilbake når jeg har kjørt med bilen i normal høyde en stund.

Kan det være noe med luftfjæringen som lager lyd, eller kan det være noe med parkeringsbremsen? Kjøpte bilen på lørdag, og har faktisk ikke fått undersøkt så mye.

Noen som har noen forslag om hva som kan lønne seg og sjekke først?

Hei igjen. Har ikke fått sjekket bremseskjoldet enda, men har kjørt en del i dag, og legger merke til at denne lyden jeg beskrev er borte. (værtfall så og si, ikke hørt den på noen runder gjennom byen). Eneste jeg hører er uling fra venstre side bak tror jeg, kommer en sjelden gang om jeg kjører rett frem, ingenting om jeg svinger venstre, men kommer garantert hver gang jeg svinger høyre. Kan det være hjullager? Kan det være dette som har lagd den forrige lyden jeg beskrev?

En annen ting er at da jeg skulle rygge inn innkjørselen før i dag, la jeg plutselig merke til at det ble en grommere lyd av bilen. Hørtes nesten ut som frieksos, og lyden var der etter jeg starta opp og kjørte en times tid senere og. Noen som kan ha peiling på hvorfor dette skjedde? La ikke merke til lyden nå i stad, så kansje jeg har blitt vandt til den. La også merke til at det dryppet under bilen og trodde det var olje, men fant fort ut at det var for tynt til olje og være. Konkluderte med meg selv at det er kondens fra AC frem til jeg får bilen på bukk og undersøkt nærmere.

Motoren det er snakk om er OM642, 3.0 V6

Hei igjen. Har ikke fått sjekket bremseskjoldet enda, men har kjørt en del i dag, og legger merke til at denne lyden jeg beskrev er borte. (værtfall så og si, ikke hørt den på noen runder gjennom byen). Eneste jeg hører er uling fra venstre side bak tror jeg, kommer en sjelden gang om jeg kjører rett frem, ingenting om jeg svinger venstre, men kommer garantert hver gang jeg svinger høyre. Kan det være hjullager? Kan det være dette som har lagd den forrige lyden jeg beskrev?

En annen ting er at da jeg skulle rygge inn innkjørselen før i dag, la jeg plutselig merke til at det ble en grommere lyd av bilen. Hørtes nesten ut som frieksos, og lyden var der etter jeg starta opp og kjørte en times tid senere og. Noen som kan ha peiling på hvorfor dette skjedde? La ikke merke til lyden nå i stad, så kansje jeg har blitt vandt til den. La også merke til at det dryppet under bilen og trodde det var olje, men fant fort ut at det var for tynt til olje og være. Konkluderte med meg selv at det er kondens fra AC frem til jeg får bilen på bukk og undersøkt nærmere.

Er nok lett å mistenke hjullager slik som du beskriver det.

Er nok lett å mistenke hjullager slik som du beskriver det.

Hadde bilen på bukk i går og såg at to eksosfester var rustet sundt bak. Fikk fjerna det som hang igjen ettersom jeg mistenkte eksosen lå og slo borti dette i humper, men hører lyden fremdeles. Greide ikke å høre noen ulyd når jeg snurra på hjulet, annet enn at det hørtes ut som bremseklosser/bremsesko lå inntil skiva mer enn hva det gjorde på høyre side. Dette kan jo mistenke hjullageret en del, men aldri opplevd at hjullager lager en sånn "stygg" lyd nesten som ei fjør humper, men godt mulig det kan!

Fikk lyden tilbake ganske kraftig og "mye" i sted. Høres ut som en slags tikking, nesten metall mot metall på en måte, hørte også at denne gikk sammen med hastogheten, at den avtok med fartsreduksjonen bilen hadde, så må være noe med hjullageret, evt bremsesko på parkbremsen. Hadde også en 210 der det ble havari på bremsesko, og lyden minner egentlig litt om det. Får kanskje skru opp en dag i nærmeste tid og sjekke i og med at håndbrekken såvidt tar grep i tillegg :-)

Hjullager kan lage mange merkelige lyder når de blir slitt, særlig koniske rullelager der rullebanen i ytterringen har fått groper. Du bør ikke eliminere det uten å sjekke først.

Med vennlig hilsen, Olaf

Har sjekket bremseskjold, og det sitter fast. Ikke sjekket varmeskjold mellom eksos og karosseri, men er 95% sikker på at det ikke er dette, da denne lyden kommer fra venstre bak, og følger hastigheten. Lyden kom ganske kraftig nå (kraftiger enn tidligere) og virker som den kommer og går, ulinga er der ved ca 20km/t, men nå ble det en lyd som minner om at klossene ligger inntil skiva, med en skive det er kast i. Sjekka etter en god kjøretur, og det ikke antydning til varmgang i skivene, så tviler sterkt på at det er klossene mot skiva. Smalt litt (en del) bak når jeg begynte og rygge nå, og ulte som bare pokker! Hjullager? Kjenner nada slakke i hjulet.

Sjekk drivaksel, typiske kraftig klakkelyd ved rygging, høres nesten ut som om noe holder på å knekke!. (min S123 230TE har samme problemet). Se om du har en fillete gummimansjett på drivakslene.

Med vennlig hilsen, Olaf

Sjekk drivaksel, typiske kraftig klakkelyd ved rygging, høres nesten ut som om noe holder på å knekke!. (min S123 230TE har samme problemet). Se om du har en fillete gummimansjett på drivakslene.

Med vennlig hilsen, Olaf

Sjekka denne kjapt i sted, mansjettene ser hele og fine ut. Slakk i drivaksel på ca. 1cm inn/ut, er dette normalt? Har forstått det slik at det skal være litt slakke her.

Hvordan lyder forplanter seg i en bil, er fortsatt et stort mysterium. Hvis man får noen annen til å kjøre, og så setter seg på alle andre plasser i bilen for å lytte, så kan man jo banne på at lyden også flytter seg!  :lol: Gledelig at du fant det i alle fall!

Med vennlig hilsen, Olaf

... Og best av alt, er når jeg tror jeg har funnet ut av problemet, så er det ikke løst alikavell..  :lol: Får ta opp igjen i morgen og undersøke litt mer. Hører uling når bilen står stille nå og om jeg tar tak og vugger bilen sidelengs etter takrailsen, eller tar tak oppe i dekket og vugger på det..

Tror jeg ble kvitt problemet (værtfall nesten heelt) etter og banka inn bremseskjoldet helt nederst nærmest navet  :lol:

Og da dukker selvsagt neste problem opp igjen, etter en liten kjøretur i går kjørte jeg ned vinduet og hørte at det hadde blitt vesentlig grommere lyd av eksosen.. Ser midt under bilen hvor rørene er skjøtet at klammeret her er sprukket på det ene røret, og delvis rustet sundt på det andre, men alikavell sitter det tight og godt. Klarer ikke og kjenne noen eksoslekasjer rundt her helle, og hører at det brummer en del mere i bakre del.

Tror heller ikke det er noe originalt eksosanlegg som er på denne bilen heller, ettersom eksosen splitter seg ganske langt fremme under girkassa, og det er heller ikke noe lyddemper på bakre eksosrør..

• 1 month later...

Kommet til bunns i at denne gromlyden er partikkelfilteret som renser seg. 

Tilbake til ulyden bak, er denne her enda. Har byttet bremsesko til håndbrekk bak, og banket inn bremseskjold, men har fortsatt en ulelyd/høyfrekvent lyd på venstre side bak i høyresvinger. Er det mulig at hjullageret lager en slik lyd, eller har dere tro for at det er noe annet? Syns lyden har blitt litt verre den siste mnd i tillegg.