Jump to content

Bremser foran W111

Gottlieb
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har tromler foran på min W111. Et grundig søk på nett viser at disse ikke er å få  tak i, hverken nytt  eller brukt.

Fant at ponton har like tromler foran og bak. Gjelder dette W111 også? Enkelte tromler ser også ut til å være i aluminium?

Råd og tips til å få bremsene i god stand mottas med takk. Slik det er i dag er tromlene urunde, noe som ikke er holdbart.

Mvh

G.

W111 har tromler i aluminium foran og stål bak. 220 Sb/SEb fikk skivebremser foran i mars 1962. 220b i september 1963. Delenummeret på aluminiumstromlene er 113 420 0005. Har du spurt et bremseverksted om det går an å dreie tromlene dine?

Takk!

Nei, alt stengt for tiden, men skal undersøke dreiing.

Vet du om det er samme til w110?

Kan se ut som delenr du nevnte også benyttes bak på noen biler.

https://m.ebay.ie/itm/Mercedes-Benz-Pagoda-W113-230SL-Rear-Brake-Drums-Bremmstrommel-Tambour-de-frein/293097780293?hash=item443dfd3445:g:GOwAAOSwg5FcRiCU

Da må vel baktromler i stål også kunne brukes foran, kanskje ?

Mvh

G.

W110 har ståltromler foran og bak. Jeg tror at grunnen til at de hadde aluminium foran på de tyngre bilene med større motor, er at aluminium leder bort varmen bedre. Det er forresten stålforing i alu-tromlene. Tromlene på W110 har samme delenummer foran og bak, 180 421 0801. W110 fikk også skiver foran i september 1963. Jeg tror ikke det er problem å bruke ståltromler foran på din bil.

Det har selvsagt dukket opp et spørsmål til.

Bilen har ikke servobrems. Kan den ha hatt det, og så blitt fjernet en gang?

Ønsker å kjøpe ny masterpumpe, eller overhalingsett, men ser at det selges sett til to ulike diametre. 21,xx mm og 23,xx mm. Hvordan vite hvilket sett som er rett? Kan servo/ikke servo gi en pekepinn?

Mvh

G.

På 220b var servobrems (bremsekraftforsterker) ekstrautstyr frem til september 1963. Så din bil kan ha hatt det. I tilfellet var bremsekraftforsterkeren plassert på venstre side helt foran i motorrommet. Det enkleste er vel å åpne hovedbremsesylinderen og måle diameteren.

Bremsesystemet var under en veldig utvikling på begynnelsen av 60-tallet. Det startet med 1-krets bremser med tromler på alle hjul. Servo var som nevnt ekstrautstyr på 220b, standard på 220Sb/SEb. Så i mars 1962 fikk 220Sb/SEb skiver foran, men fremdeles 1-krets. Alle fikk skiver foran, 2-krets system og bremsekraftforsterker i september 1963. Da ble også bremsekraftforsterkeren plassert på torpedoveggen. 300SE hadde skiver på alle hjul, 2-krets og bremsekraftforsterker allerede da den ble lansert i april 1961.

• 2 weeks later...

Du må i hvert fall bytte hjulspindler. Hovedsylinderens diameter er nok tilpasset til trommelbrems. En bil med skivebremser foran uten bremsekraftforsterker vil være veldig tung å bremse. Du må trå mye hardere på pedalen enn om det var trommelbremser. Dette pga. at ved bremsing med trommelbremser har det en selvforsterkende effekt ved at trommelen "drar" med seg bremseskoene og på en måte hjelper til å bremse.

Så, hvis jeg skal konvertere, så trenger jeg komplette bremser fra en eller annen bil. Kan man bruke bremsene fra alle W111/110/108 som har skiver? Er tokretssystemet triangulært eller delt i foran/bak? Må pedal/overføring også byttes?

mvh

G.

Usikker på om det er forskjell på pedalsettet men tviler egentlig på det. Husker ikke lenger hvordan bremsesystemet så ut på heckfloss men tror kanskje det er delt med en krets foran og en bak.

Det enkleste er vel å få plukket deler fra en delebil. Hovedsylinder, med forsterker samt venstre og høyre nav eller kanskje bare rett og slett hele forstillinga. Enklest å plukke de delene man trenger da.

Det beste er å plukke fra en delebil. Det er alltid noe du ikke ser er forskjellig før du begynner å skru. Bilfabrikantene forandrer på de utroligste detaljer.

Ja, det er en krets foran og en krets bak.

W108 har større skiver foran enn W110/111 og W108 har skiver bak.

W108 har større skiver foran enn W110/111 og W108 har skiver bak.

Der minner du meg på noe, jeg hadde jo planer om å sette i større motor i min 190 og fant da ut at bremser fra W108 samt bakaksel fra W108 var veien å gå for å få bedre utveksling og bremser.