Jump to content

Jeg er blitt S124-eier!


Olaf
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått meg en 'ny' bil! En '91 S-124 230TE.

15.mai kl. 07.02 kom jeg til Sandnes med nattoget (aldri mer!!), og noen timer senere kjørte jeg min nyinnkjøpte '91 S-124 230TE hjem til Drøbak. Å legge ut på en tur på 59,5 mil med en bil som har stått noen år, kan jo være et sjansespill, men det gikk stort sett greit. 225/45x17 dekk foran og bak ser jo flott ut, men det sporer noe helt sinnssykt! Da jeg hadde EU-kontroll neste morgen - uten å ha sjansen til å gå over bilen først, viste det seg at det var slark i ytre styreledd på en side, og det gjorde ikke kjøreopplevelsen bedre på sporete vei. Nåvel, litt om bilen:

Svart Kombi med svart skinninteriør med armlene og oppvarmede seter foran, el. takluke, el.vinduer foran, automat, sentrallås, dobbeltrollo, klimaanlegg, Sportline understell, ratt og girkule, virvelnøtt (wurzelnuß/burlwood) tredetaljer, medfølgende hengerfeste. Bilen ble tatt inn fra Tyskland i '95, og har gått 358000, så vidt jeg vet i Stavanger/Sandnes-området hele tiden. Den er rustfri, bortsett fra noen små bobler lakken nederst i en hjulbue foran. "Dette understellet ser jo veldig bra ut", var kommentaren fra besiktningsmannen, og det har han helt rett i. Ellers var det l lys i ABS-lampa, og en fuktig flekk på et hydraulikkrør som var feilene på bilen. Ikke verst med tanke på alt som ikke virker!

"Det er ikke alltid vifta virker", sa eieren. "OK, men er airconditionanlegget i orden ellers?", spurte jeg. "Nei det er da ikke noe aircondition her, bare et varmeapparat som er litt dårlig", sa han. Ettersom jeg så knapper og ratt for Klimator-anlegget på midtkonsollen, gadd jeg ikke å spørre mere. Nesten 60 mil uten vifte som fungerer, en takluke som ikke vet om den skal åpne, lukke eller vippe opp, ett vindu som går opp og ned kun etter å ha trykket 100 ganger på knappen, i det andre vinduet surrer bare motoren. Bilen har stått tørt lagret innendørs i noen år, med åpne vinduer, og var nok fullstendig støvet ned både inn og utvendig, Alt det elektriske fusker, lys og brytere kommer og går. Pumpa for sentrallåsen funker ikke, og attpåtil er den ene døren bak låst med barnesikringen på.

En fullstendig gris har hatt bilen, jeg plukket fram nesten 100 kroner, 2 lightere, 2 kulepenner, uttallige sjokolade- og tyggispapir, sneiper og masse annet rart som jeg ikke turte å studerte i detalj. Og det var bare fra den ene skinnen til førersetet!  :shock: I lomma på seteryggen til passasjerstolen, ligger det så mye svineri at jeg trenger gummihansker for å tømme den!

Nå høres det jo ut som om jeg har kjøpt katta i sekken, men bilen er i utgangspunktet veldig bra, det er bare detaljer som må rettes på. Bilen trenger en fullstendig kosmetisk overhaling, men det viktigste er å få igang sentrallåsen og vifta til klimaanlegget, så får jeg ta litt og litt etterhvert. Jeg brukte 0,81 ltr/mil på kjøreturen hjem. Motoren er vanskelig å starte når den er kald, men går OK med normale CO-verdier og trekker som bare fy når den er varm, girkassa virker problemfri. Og så skrangler det noe helt grassalt i innmaten i den nest bakerste potta. Men for den prisen, må man jo ta med noen småproblemer på kjøpet. Hva synes dere?

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

PS: Det lå med en orginal brukerhåndbok, riktignok på tysk, uten fingermerker, det så ikke ut som om den var åpnet, og det forteller vel litt om forrige eier... DS

 

Hentet i Sandnes

5ccbf26b814642aaa3d9b46366c8df34.jpg

109b4604ea43bb914a004e1672c0cf8f.jpg

ab5c35e34556055947a3ef5c35e8faf2.jpg

0b210a30b3e5086df68e33ff0feaa50f.jpg

a0764e00c88cae50134fa94c678f720b.jpg

8bf6eb6cdf34cba222809cc1a2291ff9.jpg

22cf297e237f9c9f3df7a2f8a15f5609.jpg

addbe3c1be759e8dcd482c389da2cf4e.jpg

NB! De nyeste vinduspusserbladene fra Bitema - se den øverste pakken bak i bilen - er for stive til å følge rutens krumning.

e4c8c422c1893bb9472cf010a8534e66.jpg

31ee3e27356c8b5eeac4ef88e9543969.jpg

12a0d677e08dc43e6dc4b31638292582.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tror det skal bli bra, det er ikke noen bulker, og lakken skal være originalen fra '91. Jeg må pusse en masse elektriske kontakter først for å få ting til å virke (etter at jeg har 'gravd' fram bryterne...). Jeg fikk tips om at kabelen fra hjulet kan være årsaken til at ABS-lampa lyser. Jeg har bare litt greie på W-123, så her er det mye nytt for meg.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Han kjøpte bare en bil som gikk, og brukte den til han fant en nyere, null peiling! Jeg trenger nok litt bistand fra forumet for å få ting til å virke.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg håper da det! Det er heldigvis såpass med W124-deler i omløp enda, så jeg skal klare å opgradere etterhvert. Jeg har jo komplett serie med håndbøker for W123, men jeg har ikke sett noe til W124 litteratur. Er det bare tilgjengelig på data fra fabrikken?

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Har alltid hatt sansen for W 124 det er en fin bil , den kommer du nok til å få orden på Olaf når du for mer tid på den  :)

 

Det er så utrolig trist hvordan enkelte folk behandler / vedlikeholder  sine biler og hvordan orker de å kjøre rundt med masse søppel i bilene ? Har sett folk her hjemme som kjører rundt med tomflasker og bokser rett under bena sine ??

Link to comment
Share on other sites

Det blir jo alltid litt søppel i en bruksbil som er i daglig bruk, alle ting er jo omhyggelig emballert idag, og tørkepapir bruker man jo ofte. Men det går jo an å holde det litt ryddig allikevel, jeg har alltid hatt en søplepose bak førersetet, uansett hva jeg har kjørt.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker, Aleks. Jeg fikk ikke feil på bremsene, men jeg har ikke studert bilen i detalj enda, så jeg skal ha det i bakhodet. Det fulgte faktisk med et nytt sett bremsesko for håndbremsene, så jeg er nok godt forsynt med dem i mange år framover.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Takk, syversen. Jeg må noen turer ned til lageret i Fredrikstad, så jeg kan jo svinge innom Halden en tur så du kan få se nærmere på den. Jeg er foreløpig fornøyd, må bare fikse masse ting som ikke virker, se Teknisk avdeling.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Nå må du ikke glemme å puste her, Olaf. Du er jo som en sekstenåring som skal ha alt i orden på samme dag.  :lol:

 

Som jeg sa til deg, sjekk underside av sikringsboks først. Her har det ofte vært dårlige kontakter med varmgang og smelta plast som resultat.

Det neste på lista, er OVP-releet. Det kan gi de merkeligste feil, og det står en masse om det her inne. Et blankt rele, med rød topp og et lokk på toppen. Under lokket sitter det sikring(er). Sitter ved batteriet, tipper jeg. Disse er ofte plaget av loddinger som ryker, med masse feil som resultat. Har lest at folk har åpna de og lodda alt på nytt, men et nytt OVP er vel rundt tusenlappen, tipper jeg.

 

Ta en ting av gangen, med prioritet på det som betyr noe i eu-kontroll

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg skjønner hva du mener, jeg skal roe ned, men jeg ville bare passe på å skrive alt mens jeg husker det og mens jeg satt foran PCen!  :) Forøvrig er jeg ikke 16 lenger, jeg har vært 26 i noen tiår nå...  :lol:

 

Feil på EU var bare et ytre styreledd - et nytt stag er vel enklere å bytte, ABS-lampa som lyser, skiltlys som ikke funker, og fuktig hydraulikkrør p.g.a. rustflekk. Ikke helt gæærnt! :lol:

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med evighetsmaskin.

Jeg kjørte 230TE i 5 år før jeg desverre byttet til 211 etter at 230´n ble pårygget. Jeg hadde da to valg, forsette med 124, da en 220TE og den 211´n jeg havnet på. Angeren sitter dypt på at jeg ikke gikk for 220´n.

Rust du skal være obs på er fremst på forskjermene, i knekken mot fangeren. Der kan du med fordel dæsje på Lanolin.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, Eirik. Jeg skal ta en tur til Kepler Bilservice i Sem i Vestfold når jeg får orden på endel saker. De sprøyter med en konkurrent til FluidFilm, en lanolin som ikke lukter, så jeg skal få dekket understell og kanaler. Dører og bakluke skal jeg se over sjøl, jeg må ta av alle dørtrekk i alle fall.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, Seldal. Jeg vet den har stått ute en stund med 'Til salgs' på plakaten, et sted i Sandnes, men jeg vet ikke hvor. Jeg betalte ikke den prisen som sto på den lappen!  :mrgreen:

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, Seldal. Jeg vet den har stått ute en stund med 'Til salgs' på plakaten, et sted i Sandnes, men jeg vet ikke hvor. Jeg betalte ikke den prisen som sto på den lappen!  :mrgreen:

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

Da har du fått en flott bil for pengene! Den så bra ut!

Link to comment
Share on other sites

Ja forløpig har jeg ikke funnet noen alvorlige feil. Jeg tok opp OVP-reléet, og det har tydeligvis blitt loddet om tidligere, jeg skal prøve å lodde om og se om det funker, så får jeg heller kjøpe et nytt. Da antar jeg at endel av feilene jeg har funnet, forsvinner!

Det lå forresten en artig beskrivelse på nett av hvordan man bygger en erstatning sjøl, hved hjelp av 2 vanlige reléer, en diode, og et par sikringer.

http://www.ow.no/index.php?option=com_content&task=view&id=128&Itemid=13

 

c072a5d7da2b4c0a59b55809f641cdf6.jpg

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Jeg får prøve å lodde opp det jeg har, selv om det har vært gjort en eller flere ganger før. Jeg ser et par hårfine sprekker i tinnet. Utenom 'kalde' loddepunkter, så er det jo ikke mange komponeneter inne i boksen som kan skape problemer. Jeg har det eldste reléet med 7 pinner og bare en enkel sikring. På W123 er det jo et relé som kontrollerer bensinpumpe, schubabschaltung og div., er det noe lignende på W124, eller er det stort sett bare OVP-reléet som gir problemer?

 

Kult! Jeg har egentlig aldri skjønt vitsen med detta relèet.

Jeg lurer på om det ble brukt på US-utgaver før det ble standard på europeiske modeller? Jeg tror de hadde dem på W126, og muligens  noen W123 også.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Tipper det var et glødehode som syntes det var en god ide når bila begynte å få elektronikk.

Det finnes noen eksempler med at likeretterbrua i vekselstrømsdynamoen har konka og rå vekselspenning har blitt mata rett inn på elektronikk, men det er stort sett lettere å finne biler som lynet har slått ned i.

Når vi ser på hvor mange bilmerker som lever godt uten, er det kanskje verdt å vurdere andre løsninger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...