Jump to content

Rogers 07 CLS 320cdi-13 B180 cdi,-84 230G,08 Vito 115 cdi,-65 220S og garasja mi

Roger H.
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)
6 minutes ago, Jan S said:

350 eller 450?

Antar det er k-jetronic ... går fint, starter fint varm og kald?

Planer om å skifte til EURO støtfanger og lys?

450, ja- den har littegrann startkrøll når den er varm, starter men stopper. Kommer alltid på 2dre/3dje forsøk. 
( kjent sak det ja )

Har kjørt på med full tank med fersk bensin og div rensestoff. 
Hva er det som krangler på start’n ?

Nei, vil ikke ha eurostyle, vil beholde den som den er. Virker litt eksotisk synes jeg og jeg har alltid likt den US stilen

Edited by Roger H.

Startkrøll når den er varm .... det du beskriver får meg til å tenke på akkumulatoren, at den bør skiftes.

Dette kjenner du gjerne .... jeg ville målt system pressure og control pressure (kald/varm) på k-jet'en. Akkumulatoren skal opprettholde system pressure i mange minutter når motor er varm og skrus av.

Fire trykkmålinger jeg ville utført:

- system pressure kald (ca. 5-6 bar)

- control pressure kald (ca. 1 bar)

- control pressure når motor varmes opp (fra ca. 1 bar til ca. 3 bar på 10-20 min)

- system pressure etter at motor skrus av (går fra 5-6 bar ned til 3 bar i løpet av 30 min)

Spec er omtrent verdier slik jeg husker det fra min bil. Du bør sjekke nøyaktig spec for din bil.

Tipper membranen i din akkumulator er skutt. Enkelt å skifte ny.

• Like 1

9 hours ago, Jan S said:

Startkrøll når den er varm .... det du beskriver får meg til å tenke på akkumulatoren, at den bør skiftes.

Dette kjenner du gjerne .... jeg ville målt system pressure og control pressure (kald/varm) på k-jet'en. Akkumulatoren skal opprettholde system pressure i mange minutter når motor er varm og skrus av.

Fire trykkmålinger jeg ville utført:

- system pressure kald (ca. 5-6 bar)

- control pressure kald (ca. 1 bar)

- control pressure når motor varmes opp (fra ca. 1 bar til ca. 3 bar på 10-20 min)

- system pressure etter at motor skrus av (går fra 5-6 bar ned til 3 bar i løpet av 30 min)

Spec er omtrent verdier slik jeg husker det fra min bil. Du bør sjekke nøyaktig spec for din bil.

Tipper membranen i din akkumulator er skutt. Enkelt å skifte ny.

Akkumulator ligger ved filteret bak med tanken? ( Det lå der på min -84 G’wagen, så jeg antar samme plassering på 450’n), må sjekke med forrige eier- mener han sa det ble byttet filter og akkumulator 

Ja, ligger under tank på høyre side.

Jeg fornyet alt bak der for 1,5 år siden (se bilde). Du har antagelig et temmelig likt opplegg. Akkumulator over filter i bildet.

Trykkmålingen vil fortelle deg om akkumulator jobber slik den skal.

Merk i bildet mitt: det lille pre-filteret jeg monterte mellom tank og pumpe (til venstre i bildet). Hensikten er å ta bort "grove" partikler/skitt før bensin går inn i pumpa.

20201217_220657.jpg

• Like 1

12 hours ago, Jan S said:

Ja, ligger under tank på høyre side.

Jeg fornyet alt bak der for 1,5 år siden (se bilde). Du har antagelig et temmelig likt opplegg. Akkumulator over filter i bildet.

Trykkmålingen vil fortelle deg om akkumulator jobber slik den skal.

Merk i bildet mitt: det lille pre-filteret jeg monterte mellom tank og pumpe (til venstre i bildet). Hensikten er å ta bort "grove" partikler/skitt før bensin går inn i pumpa.

20201217_220657.jpg

Hvor mye må man ut med for komplett oppsett pumpe, akku….?

• Like 1

Hele sulamitten, slik du ser det i bildet, bortsett fra:

- pressure damper (nederst til venstre i bildet), beholdt den gamle, kun rengjøring

- metallbrakett til å holde pumpe, filter og akkumulator, beholdt den gamle, kun rengjøring

- liten metallbrakett til å holde slange ut fra tank (midt i bildet, litt til venstre), beholdt den gamle, kun rengjøring og lakking

Størrelsesorden kr 8000,-

Det inkluderer også alle slanger, klemmer, skruer/bolter, gummidempere.

Handlet på nett, forskjellige steder.

Husk dette er k-jetronic oppsett.

• Like 1
  • Thanks 1

Posted (edited)

Vito på langtur….

Solgte en lite delebil som jeg heiv på bilhenger og leverte, så lasta jeg rød hagesingel på Mysen. 
132 mil på 18 timer 😎

2C7E702B-D7CF-4C2B-880D-CFA76F9495B8.jpeg

99F93400-61B1-45C7-BA46-E265531126B7.jpeg

67360657-DD8D-4406-9319-56DDC7E3FC57.jpeg

CD5082B7-056F-409F-9ADE-99A834B52EA2.png

7327ED68-E9EC-4735-941B-A232731D78DE.jpeg

Edited by Roger H.
  • Like 1

• 1 month later...

BBS Mahle, noenlunde tidsriktige. 
Fikk 4 stk fra Bergensområdet. 
Skal til Felgteknikk for restaurering og det blir polert kant og en dyp gull farve. 
Ala det nederste bildet….

8B6ABC39-5445-4FE7-8D8F-AF84FF767E06.jpeg

BA56EA42-59E7-45ED-9A34-566E6BE21E48.jpeg

Edited by Roger H.
  • Like 2