Jump to content

Rogers 07 CLS 320cdi-13 B180 cdi,-84 230G,08 Vito 115 cdi,-65 220S og garasja mi

Roger H.
 Share

Recommended Posts

Ikke mye som har skjedd i år på bilfronten.. G’n trenger å få sjekka opp strøm/jord på bensinpumpa, samt at det hjemmesnekra bensinslange opplegget i bilen, bare må byttes til originalt. 
I dag ble bilen dytta inn med hjelp av Vito og et hjemmesnekra slepestag. Fungerte fint det..

Så da er den under tak og jeg kan trygt starte og sysle med ting..

FC34F864-2085-4B14-B50B-63947729450C.jpeg

072CA699-4540-4095-B6D8-1E03BE7EB5EE.jpeg

Edited by Roger H.
  • Like 2

• 1 month later...
On 8/23/2020 at 10:20 PM, Roger H. said:

Huh, 😕 som jeg fryktet, (da jeg så hvordan pottene så ut innvendig) ble det ikke mye raffere lyd. Bare en liten anelse, blir vel litt bedre når siste potta er på. 😑

Før turen gikk til Gol, var vi og hentet 2 nyoverhalte felger hos Felgteknikk i Fredrikstad. 

DET ble bra! De ble så bra at jeg nesten ikke har hjerte til å sette dem i dekkomleggingsmaskina.

Da må fremfelgene avgårde på neste runde,

😄👍

ABD0693A-23DE-4A49-B2B6-3DB45BB85FAD.jpeg

CEF1BDA2-E57B-444A-9767-E7461B1DBFB5.jpeg

Korleis har du lakka desse felgane? Har slike 5-eika AMG som vinterfelga på 221en, og har planar om å få dei lakka oppigjen til neste år 😄 Så har du fargekode på dei? Og er dei lakka mørkare på innsida?

23 hours ago, S-MO said:

Korleis har du lakka desse felgane? Har slike 5-eika AMG som vinterfelga på 221en, og har planar om å få dei lakka oppigjen til neste år 😄 Så har du fargekode på dei? Og er dei lakka mørkare på innsida?

Felgteknikk i Fredrikstad, anbefales! Topp arbeid!

Ja, de er mørker på bakside og sorte på innside, om du ser hva jeg mener

Edited by Roger H.

• 2 weeks later...

Vitoen ble treg å  starte for en stund siden.

Hadde et snev av 'black death', fikk fiksa på den dysa, på et verksted og de tettet også ei dyse til som var lekk utv. (den berømte kobberingen i bunn)

Fremdeles var den treg å fyre, den likte godt at motorvarmern stod på.. men det gikk nå greit å starte den.

En dag på jobb ville den ikke starte i det hele tatt.

Satte den på BOS for å få et prisoverslag. 

Da fant dem innvendig lekkasje i 2 dyser og utv. lekkasje på ei til.

De byttet 2 dyser, tettet den 3dje og etter det, ble motor akkurat sånn som den skal være. Starta som et skudd.

BOS sjekker dysene med å sette på noen små glass og måler hva de leverer, (mulig andre verksted gjør det samma, men det gjorde ikke det verkstedet jeg oppsøkte først) og konstanterte raskt at 2 dyser var gåen innvendig.

Seff kosta det gryn, men hadde jeg bare kjørt den til BOS på første runde, så hadde jeg spart meg den regninga fra det første verkstedet.

For å unngå at dette skjer på nytt, sa mekanikern til meg at jeg burde hive på dyserens, dette ikke bare renser men det smører dysene også.

Da lærte jeg litt

Den har rulla 322.000 nå, 

Edited by Roger H.

Da kom de siste felgene fra overhaling, rettet og pulverlakkert. 
Felgteknikk gjør god jobb!👍

Dyrt, men felgene kan ikke skaffes mer, og de kler bilen godt, så da kostet jeg på meg denne løsninga. 

4F131E50-CC7B-453A-A81A-35FCA51B478D.jpeg

31B059DE-86E7-40B3-953B-4C9053DD1317.jpeg

F2FB710F-15F0-485F-A6A8-40421F851D54.jpeg

Edited by Roger H.
  • Like 3

• 2 weeks later...

Da er denne testa og funnet ok. 
CLS'n har rusla ca 250K og dagens dyser trenger xtra rens og smøring. 
Motor ble tydelig kvikkere på pedalen.

Å foreta noe mer måling utover ‘følelse på pedalen’ gidder jeg nok ikke.

At det virket er hevet over enhver tvil. Seff etter 250K, så trengs jo det rens og det meste har nok gitt resultat. 

Sist jeg testa noe slikt var på en Chevrolet 6.2 Diesel, Omega dieselrens, fikk ‘ny’ motor etter en omgang med det stoffet. 
THansen og dieselboost fra Lindemann var relativt ukjent for meg. Jeg sjekka litt på nettet og ser andre som har grei erfaring med denne. 
Selv om jeg liker å handle av de større og kjente merkene som STP og Omron ol. så blir jeg nok å kjøpe mer av denne

211E7FF0-C970-423E-854D-EC2964B74F2B.jpeg

Edited by Roger H.
  • Like 1

Eg pleier å bruke dyserens ved bytte av dieselfilter 1 gang i året (Ca kvar 30-35 000km).

Når eg skifter dieselfilteret heller eg dyserensen i filteret, starter bilen og lar den gå 10-20 sekunder, stopper og lar den stå 10-15 min før eg starter og lar den gå nokon minutter. 
Denne måten skal i teorien la dyserensen jobbe i systemet, om det har ein bedre effekt eller ikkje kan eg ikkje garantere.

Eg bruker Tunap sin rens med god erfaring.

• Like 1

1 hour ago, FrodeS said:

Er kjedet modent for utskifting? 

Nei, jeg tror ikke det, har ikke rullet mer enn 250K, tror helst oljen var for tykk.

Den oljen jeg brukte før, var beregnet for store motorer, last og industri.

Edited by Roger H.

11 hours ago, Sven Håkon said:

Det er vel ikke normalt å høre kjedet rasle ved oppstart, uansett hvilken olje som brukes?

Jeg har hørt at dette kjedet er 1.8m langt, og følgelig veldig sårbart for strekk..

Vel, jeg får følge med.. hvis lyd er vekk så gjør jeg nok ikke noe med dette.