Eirikbg Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 De bilene jeg holder på med på jobben, sitter det en sensor på minuspolen, som registrer spenningen til batteriet. Setter man begge ladekablene direkte på batteriet, så vil ikke styreenheten registrere at batteriet blir ladet. Du må da finne et godspunkt å sette minuskabelen til laderen på, for at det skal registreres. Har opplevd da flere ganger at man også har fått opp melding inni bilen om dårlig batterispenning selv om batteriet er bra. Så det vet jeg sikkert. Det jeg derimot ikke vet, er hvordan Mercedes har gjort det. Derfor jeg tipset om det, men samtidig sa at jeg ikke vet hvordan systemet var på den bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 De bilene jeg holder på med på jobben, sitter det en sensor på minuspolen, som registrer spenningen til batteriet. Setter man begge ladekablene direkte på batteriet, så vil ikke styreenheten registrere at batteriet blir ladet. Du må da finne et godspunkt å sette minuskabelen til laderen på, for at det skal registreres. Har opplevd da flere ganger at man også har fått opp melding inni bilen om dårlig batterispenning selv om batteriet er bra. Så det vet jeg sikkert. Det jeg derimot ikke vet, er hvordan Mercedes har gjort det. Derfor jeg tipset om det, men samtidig sa at jeg ikke vet hvordan systemet var på den bilen. Hva slags biler driver du med på jobben? En sensor på minuspolen har jeg aldri sett på noe jeg har vært borti, bortsett fra anlegget på hytta, der vi har en temperatursensor til laderen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirikbg Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 Holder på med Skoda. Så regner med det er det samme på Volkswagen, Seat, og noen Audier også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 De bilene jeg holder på med på jobben, sitter det en sensor på minuspolen, som registrer spenningen til batteriet. Setter man begge ladekablene direkte på batteriet, så vil ikke styreenheten registrere at batteriet blir ladet. Du må da finne et godspunkt å sette minuskabelen til laderen på, for at det skal registreres. Har opplevd da flere ganger at man også har fått opp melding inni bilen om dårlig batterispenning selv om batteriet er bra. Så det vet jeg sikkert. Det jeg derimot ikke vet, er hvordan Mercedes har gjort det. Derfor jeg tipset om det, men samtidig sa at jeg ikke vet hvordan systemet var på den bilen. Hva slags biler driver du med på jobben? En sensor på minuspolen har jeg aldri sett på noe jeg har vært borti, bortsett fra anlegget på hytta, der vi har en temperatursensor til laderen. Hadde det på e212 og nå på e 238 . Når de monterte defa lader monterte de pluss på bat og minus på feste på skjermen . når jeg spurte hvorfor sa de tet var pga en føler som satt på minus på batt. har bilder av den men må leite litt .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger H. Posted March 5, 2019 Author Share Posted March 5, 2019 Ja, det var litt merkelig at de ikke fant utav det.. Men seff, det batteriet som stod i bilen var dårlig og om bilen fortsatt ‘husker’ det, så kan jo det være en årsak, jeg må høre med BOSteen. Da kom US-markeringslys til CLS’n også... Venter bare på ny lykte innsats for hovedlyset... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicky Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 Er det sjekket kabler i C stolpen? Disse irrer og dør på begge sider og da gir dem ikke feilmld... Hadde det problemet på en BMW engang... ingen feilmld noe sted men kablene var ødelagt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger H. Posted March 7, 2019 Author Share Posted March 7, 2019 Lykter til CLS’n, Kina vare, men det får duge... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger H. Posted March 16, 2019 Author Share Posted March 16, 2019 Service på B-Klassen, dyrt men viktig å få tatt. Er kanskje den siste jeg tar, tar motoroljeskift selv heretter. (har rulla 120K nå på 5 år) Gearkassa skal ha oljeskift om 120K km, så akkurat den blir vel tatt på BOS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 Har du serviceinterval nå du da! Jeg har samme uke som feriepengene kommer jeg, dem ser jeg aldri noe til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger H. Posted March 16, 2019 Author Share Posted March 16, 2019 Har du serviceinterval nå du da! Jeg har samme uke som feriepengene kommer jeg, dem ser jeg aldri noe til :lol: :lol: Vel... det kom beskjed for ca 2-3 mndr siden...elns :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classic Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 Godt med utført service Dette var vel litt vel langt å overskride servicen mtp. kilometer og dager i forhold til slitasje på oljen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger H. Posted March 16, 2019 Author Share Posted March 16, 2019 Godt med utført service Dette var vel litt vel langt å overskride servicen mtp. kilometer og dager i forhold til slitasje på oljen? Joa, men det går bra, der er å ‘gå’ på.. Hadde en prat med Volvo (lastebil) og vi preka om serviceintervall på Volvo FM9 vi hadde, der var det oljeskift i mai og okt, men det holdt igrunn lenge med bare 1 skift i året, at de (Volvo) hadde satt opp 2 skift, var for at dem skulle være på den sikre siden.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted March 17, 2019 Share Posted March 17, 2019 Dette får meg til å tenke på en VW golf jeg hadde en gang. Ble med en kamerat for å kjøpe den. Vi spurte om ditt og datt, blant annet når han sist hadde skiftet olje. Neeeeh.... Det visste han ikke. Kameraten min brukte bilen i et par år (tror jeg det var), føre jeg overtok den. Han byttet ikke olje. Det gjorde heller aldri jeg. Han kjøpte den av meg igjen, brukte den, så kjøpte jeg den tilbake da han skulle skrote den. Jeg brukte den en stund til, og så kom EU kontrollen. Da var det en del feil som jeg ikke gadd å bry meg om, så jeg kjørte bilen opp på skroten for egen maskin. Leverte nøklene, å fortalte at jeg ikke hadde klart å ta livet av den. Men det skulle de fikse sa de. Den var seig den bilen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger H. Posted March 17, 2019 Author Share Posted March 17, 2019 Syversen: :lol: mye rart som går... Oljeskift på CLS’n og Vito idag... Det var noe rart med filteret til CLS’n.. det jeg tok ut hadde en filtring på toppen, på det nye var det filt på hele toppen og for å få det på, måtte jeg lage senteret større med fingern... måtte virkelig dytte vekk og forme senteret før det ‘smatt på plass`... det har jeg aldri opplevd før Viton hadde akkurat rulla 20K på dette skiftet.. CLS’n var ukjent med oljeskift siden jeg kun har hatt den siden oktober (ca), best å skifte uansett da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger H. Posted April 21, 2019 Author Share Posted April 21, 2019 Når det kommer ny bil på tunet, må visse ting gjøres; Her har CLS’n har fått ny gearolje og filter... De gamle dørkmattene er på vei til de evige jaktmarker Eldste jenta studerer kunst og designet dette flotte skiltet til å ha i garasja MDF, finér og laserkuttet acryl... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 21, 2019 Share Posted April 21, 2019 Tøft skilt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger H. Posted April 21, 2019 Author Share Posted April 21, 2019 Tøft skilt. Jepp! Blei bra.. 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 21, 2019 Share Posted April 21, 2019 Kult det skiltet! Har du forresten prøvd nylonvask på den matta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger H. Posted April 21, 2019 Author Share Posted April 21, 2019 Kult det skiltet! Har du forresten prøvd nylonvask på den matta? Nei, Nylonvask har jeg ikke testet, har ei tube stående.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 21, 2019 Share Posted April 21, 2019 Litt vann på matta, legg ei lita larve med nylonvask og skrubb med en stiv børste. Så spyler du den ren for såpe og henger den til tørk. Ta et forsøk og post et bilde når den har tørka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 22, 2019 Share Posted April 22, 2019 Jeg tok en halv tube på min, så skrubb, deretter spyla av. Siden man sjelden har noe å tape, så kost på med høytrykk. En polermaskin med kost er også effektivt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger H. Posted May 1, 2019 Author Share Posted May 1, 2019 Vito har fått ac på plass igjen, det var jo ok. Etter noen halvhjerta forsøk på BOS uten å få det til, brukte jeg et mindre verksted som fylte på kjølemedium, tetting og sporstoff for ev lekkasje. Nå funka den fint :) Støvsugd her noen gang? For å få varme i Vito, så måtte tempen stilles på 28-30C og det var ikke mulig å senke tempen i varmeapparat heller, vred jeg temp nedover så slo den så og si av varmen.. Etter at et klokt hode ba meg støvsuge dette ‘luftehullet’, så oppførte varmeapparat seg bedre.. Nå kommer varmen på lavere justering og den kan senkes uten at den ‘slås av’... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 1, 2019 Share Posted May 1, 2019 Smart tips! Tenkte sist på det her om dagen da jeg gjorde ren bilen innvendig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger H. Posted May 2, 2019 Author Share Posted May 2, 2019 Pakke fra BOS, keyless go på CLS fungerer ikke så jeg må bytte et håndtak... Bryter i håndtak var defekt, skal bli kjekt å få iorden.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger H. Posted June 27, 2019 Author Share Posted June 27, 2019 Trodde garasja mi var tørr og fin, men det var før jeg fikk inn en sånn avfukter fra Clas Olson.. Den fyltes jo på ei natt! Dette burde jeg fått inn før og er du i tvil, så hiv deg rundt og få den på plass. Bilene fortjener denne! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.